ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Renault Clio R.S. – step by step (TEST)

Nedávný facelift Renaultu Clio R.S. byl spíše kosmetickou záležitostí. I kdyby byl ale opak pravdou, exteriérové vylepšení rozhodně nebude to nejzajímavější, co tento rychlý hatchback skrývá. Emoce totiž vyvolává především svými jízdními vlastnostmi.

Modernizace Renaultu Clio R.S. přinesla především účinné LED světlomety, které vozu zajišťují modernější vizáž. Sportovní varianta R.S. je má v sérii, standardní provedení pak na seznamu volitelné výbavy. V oblasti osvětlení přináší Clio R.S. ještě jednu novinku. Technologii R.S. Vision reprezentují LED světla ve tvaru šachovnice, jenž se nacházejí na předním nárazníku. Fungují jako mlhovky, parkovací světla a zároveň ještě přisvětlují silnici při průjezdu zatáčkou. Kromě jejich praktické funkce se jedná o atraktivní designový prvek.

A to je vlastně všechno, čím se poslední facelift může pochlubit. Není se však čeho bát. Clio R.S. stále vypadá velmi dobře. Významný podíl na tom mají velká osmnáctipalcová kola testovaného vozu a v neposlední řadě také hranaté koncovky výfuků. Vzadu navíc obdivujeme funkční difuzor.   

Uvnitř potěší kvalitní zpracování, avšak v cenové třídě malého sportovního hatchbacku bychom přeci jen očekávali lepší materiály. Stačí se podívat například na nový Nissan Micra, který svým špičkovým interiérem zastíní prakticky veškeré konkurenty svého segmentu. Škoda, že v případě modernizace Clia, Renault nevyužil stávající alianci s Nissanem.

Sedadla jsou příjemně tuhá tak, jak se na sportovní Renault hodí. Navíc mají skvělé boční vedení. Snad jen jejich ukotvení mohlo být nižší. Uvnitř se nám líbí detaily, jako červené pásy nebo R.S palubní infotainment. Vnitřní prostor je dostatečný pro dvoučlennou posádku a zavazadla. Právě zavazadelník nabízí slušný objem 300 litrů.

Zábava jak má být

Srdcem testovaného vozu je přeplňovaná šestnáctistovka s nejvyšším výkonem 147 kW při 6050 ot/min. Největší točivý moment 260 N.m je k dispozici při 2000 ot/min. Věřte, že tohle jsou dostatečné hodnoty pro sportovní jízdu s 1279 kg vážícím Renaultem.  

Motor nabízí perfektní pružné zrychlení s velkou lačností po vyšších otáčkách. To není u přeplňovaného motoru zrovna samozřejmostí. Pohonnou jednotku má smysl vytáčet až k omezovači, který zasahuje kolem 6500 ot/min.

Renault Clio R.S. má tři režimy pohonu. Normal, Sport a Track. V normálním setupu je Clio R.S. krotké jako beránek, převodovka rychle odřazuje v nižších otáčkách a motor i výfuk neobtěžují výraznějším soundtrackem. V režimu Sport Clio R.S. výrazně ožije, dvouspojkový automat EDC pouští motor do vysokých otáček a výfuk díky otevřené klapce vyluzuje parádní tóny.

Pro přepnutí do ostrého módu Track musíte mít automat v manuálním režimu, který umožní vytáčet motor až k omezovači. Právě v něm se ozývá střílení do výfuku, které vyvolává emoce nejen u posádky, ale také u kolemjdoucích. Zajímalo by nás, jak asi zní výfuk Akrapovič u varianty Trophy…

Pochvalu si zaslouží právě převodovka, která v manuálním režimu řadí bleskurychle. Její pádla jsou umístěna na sloupku řízení, takže jsou kdykoliv po ruce a navíc opravdu rozměrná. A pokud se budete bavit na zakroucených vlásenkách, přijde vhod také možnost manuálního řazení pomocí samotného voliče převodovky. Ten se totiž chlubí způsobem řazení po vzoru závodních vozů. Podřazuje se pohybem vpřed a výš se řadí směrem vzad. Bravo!

A jak je na tom Clio R.S. se spotřebou pohonných hmot? V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem osmilitrové hranice, pokud začnete tlačit na pilu, počítejte klidně s dvojnásobkem. Okruhové hrátky pak katapultují apetit motoru až na 30 litrů. To je ale dnes u přeplňovaných sportovně laděných motorů již standardem.

Všestranný podvozek má své hranice

Námi testovaný model byl vybaven sériovým podvozkem. K dispozici je ještě příplatkový Cup a vrchol představuje Trophy u nejsportovnější varianty. Jakmile jsme auto poslali do zatáčky, okamžitě překvapila vysoká míra přilnavosti předních kol. Zadní náprava je naopak poněkud neposedná, což umožňuje pohrávat si s těžištěm clia jednoduchým ubíráním plynu nebo ťuknutím do brzdového pedálu. Zezačátku nás takto vyvolaná přetáčivost dokonce až zaskočila. Renault Clio R.S. je zkrátka velmi hravý.

Přestože testovaný vůz nemá mechanický samosvorný diferenciál, ale elektronickou náhražku, trakce předních kol je na slušné úrovni. V základním nastavení je znát, že byl podvozek naladěn pro všestranné využití. Rozhodně tedy nečekejte kdovíjak nepohodlné auto. To jsme ocenili zejména ve městě a na nekvalitních silnicích.

Trochu zklamání přišlo až v momentě, kdy jsme začali opravdu hodně tlačit na pilu. Právě v zatáčkách a na brzdách se auto nechá možná až příliš rozkymácet, což nedodává pocit jistoty ani zkušeným řidičům. Jediným řešením je tedy podle našeho názoru připlatit si za podvozek Cup, který se zdá být zdařilým kompromisem, mezi sériovým provedením a variantou Trophy.

Protože máme to štěstí, že se kolem nás pohybuje řada automobilových nadšenců, využili jsme příležitosti ke krátkému svezení s nekompromisní variantou Clio R.S. Trophy. Asi největším rozdílem bylo naprosto klidné chování vozu v rychle projížděných zatáčkách a jeho celkové zklidnění oproti testovanému R.S.. Navíc jsme ocenili i možnost nastavit si účinnost posilovače řízení a reakce pedálu plynu, který nabízí pouze infotainment modelu Clio R.S. Trophy.

Pokud tedy se standardním Renaultem Clio R.S. pojedete na 90% jeho možností, bude se jednat o perfektního parťáka. Dostat z něj maximum už ale není taková zábava, jak by se mohlo zdát. Někdy vás to dokonce může dostat do boje o holý živost. Vyznavačům okruhového ježdění tedy jednoznačně doporučujeme sportovní Trophy.

Resumé

Renault Clio R.S. je malý sportovní hatchback, který je doslova nabitý emocemi. Má perfektní motor a velmi hravý podvozek. Nechybí mu trakce a přilnavost. Na nekompromisní ježdění rozhodně sáhněte po variantě Trophy, ostatní ocení všestranný povozek testovaného vozu, který umí nabídnout i solidní dávku komfortu.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Renault Clio R.S.

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1618

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

147/ 6050

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

260 / 2000

Maximální rychlost (km/h):

230

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

6,7

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

7,6 / 5,1 / 5,9

Velikost zav. prostoru (l):

300

Objem nádrže (l):

45

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1279

Nosnost (kg):

432

Základní cena (kč):

584 900 (Clio R.S.)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

584 900 (Clio R.S.)

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.