ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 – naftové optimum (TEST)

Škoda Kodiaq ve špičkovém provedení Style nabízí solidní míru komfortu a již tradičně prostorný interiér. Zkoušeli jsme model s nejsilnějším naftovým čtyřválcem pod kapotou a pohonem všech kol.

Nejen prostor je však hlavní zbraní Kodiaqa. Z pohledu designu dostala škodovka unikátní čtyřokou koncepci přídě, která je mimořádně originální. To, že se většině líbí, je holým faktem, stejně jako zjištění, že si kodiaqa s žádným jiným SUV nespletete. Díky diodovým předním světlometům navíc působí přední část opravdu moderním dojmem. Zadní sdružené svítilny pak vzhledově navazují na jednotný styl tohoto výrobce a působí opravdu elegantně.

Přestože je Škoda Kodiaq na první pohled opravdu rozměrná, asi každého překvapí, že je zhruba o šestnáct centimetrů kratší než Škoda Superb. Navíc má o 50 mm kratší rozvor náprav. Vzadu tedy tolik místa jako v superbu očkávat nelze, na druhou stranu si na nedostatek prostoru asi nikdo stěžovat nebude.

Námi testovaný vůz byl vybaven příplatkovými devatenáctipalcovými koly, které se konečně v rozměrných blatnících neztrácejí. To bohužel nelze říci o osmnáctipalcových kolech, jež jsou součástí standardní výbavy Style. Po nasednutí do vozu zaujme kodiaq skvělým zpracováním a mnoha praktickými detaily. Za zmínku stojí například široké dveře zakrývající prahy. To chrání posádku před nepříjemným znečištěním kalhot při nastupování do vozu. Vpředu je místa dostatek prakticky ve všech směrech.

Vzadu potěší variabilně nastavitelná a posunovatelná sedadla, díky kterým lze dle potřeby měnit prostor pro zavazadla nebo posádku ve třetí řadě. Užší prostřední místo a vyšší tunel ve druhé řadě sedadel však příliš komfortu pro dospělého člověka nenabídne. To pochopitelně platí i pro další dvě sedadla v zavazadelníku v rámci sedmimístného provedení. Na ty se pohodlně usadí spíše jen děti.  

Dominantu přístrojové desky představuje osmipalcový skleněný displej infotainmentu se softwarovými tlačítky po stranách. Klimatizace se ovládá klasickými tlačítky, což zjednodušuje regulaci teploty při jízdě. Pochvalu si zaslouží tmavý leštěný dekor s moderním náhledem. Přístrojový štít s analogovými budíky působí jednoduše a přehledně. Škoda jen, že není k dispozici digitální varianta, jako u vybraných modelů koncernových značek.

    

Povedené TDI

Nejsilnější provedení naftového dvoulitru je ve skutečnosti asi tou nejlepší volbou pro velké SUV. Motor nabízí nejvyšší výkon 140 kW při 3500-4000 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 400 N.m. vrcholí v rozmezí 1750 – 3250 ot/min. V praxi pak motor výrazně zatahuje již od 2000 ot/min. Předjížděcí manévry jsou tedy otázkou okamžiku. Po překročení hranice 4000 ot/min zátah postupně slábne.

Točivý moment se na všechny čtyři kola přenáší prostřednictvím dvouspojkové převodovky DSG, která patří mezi špičku automatických převodovek. Při potřebě náhlé akcelerace si však budete muset zvyknout na nutnost výraznějšího sešlápnutí plynového pedálu. Až poté totiž dvouspojkový automat podřadí a zajistí autu dostatečné zrychlení. I přes tyto vady na kráse se ale jedná o jednu z nejrychleji řadicích sériových převodovek. A jak je na tom Kodiaq 2.0 TDI se spotřebou pohonných hmot?

Kombinovaná spotřeba se pohybuje okolo 6,2 l/100 km, což je velmi slušný výsledek. Ve městě pak počítejte s odběrem kolem 7 l nafty. S ohledem na velikost vozu a nabízený výkon se jedná o potěšující hodnoty. Škoda jen, že výrobce nevyužil větší palivové nádrže, tak jako v modernizovaném modelu superb. Nádrž Škody Kodiaq má totiž objem jen 60 litrů. A to není na velké SUV příliš. I tak má ale Kodiaq 2.0 TDI slušný dojezd kolem 1000 kilometrů bez natankování.

Skvěle naladěný podvozek

Podvozek testované Škody Kodiaq se může pochlubit adaptivními tlumiči (+25 tisíc korun) nabízející solidní komfort, avšak bez citelného pohupování karosérie. Režimy Sport a Comfort skvěle poslouží při rychlé jízdě respektive na nekvalitní silnici.  Drive Mode Select také zahrnuje offroadový režim. Ten se ovládá tlačítkem na středové konzole v blízkosti ovladače ostatních jízdních režimů. Offroad mód přizpůsobuje chování systémů ESP, ABS nebo reakce motoru náročnějším podmínkám a funguje do rychlosti 30 km/h. Zahrnuje také asistenta pro sjíždění prudkých svahů.

Pohon všech kol zajišťuje elektronicky řízená lamelová spojka Haldex, která funguje velmi dobře. Vůz si hravě poradí třeba s mokrou trávou nebo polní cestou. Na vlhkém asfaltu či dlažebních kostkách dodává řidiči příjemný pocit jistoty. ESP nezasahuje příliš rychle a neuváženě, takže pomáhá opravdu až v situacích, kdy je to skutečně třeba.

Posilovač řízení je poměrně účinný a příliš zpětné vazby od předních kol nenabízí. A to ani ve sportovním režimu, kdy řízení sice ztuhne, ale s řidičem příliš nekomunikuje. Je jasné, že dynamické jízdní vlastnosti od tohoto SUV očekávat nelze. U testovaného vozu s těžším TDI nad přední nápravou to platí dvojnásob. I tak se ale automobil ochotně vrhá do zatáček a působí agilním dojmem. Karosérie se u toho navíc nikterak výrazně nenaklání. Pochvalu zaslouží také brzdy, které jsou účinné a nevadnou ani při opakovaným brzdění. Navíc se perfektně dávkují.

Resumé

Škoda Kodiaq s nejsilnějším vznětovým motorem je příjemné SUV s velkým vnitřním prostorem a dokonalým zpracováním. S charakterem vozu skvěle koresponduje dvouspojkový automat DSG, který patří mezi špičku současných převodovek. Pochvalu si v neposlední řadě také zaslouží schopný pohon všech kol, jenž má na starost poslední generace lamelové spojky Haldex. Škoda Kodiaq rovněž zaujme originálním designem, který se jen tak neokouká.  

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1968

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

140 / 3500 - 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

400 / 1750 - 3250

Maximální rychlost (km/h):

210

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,9

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

6,6 / 5,3 / 5,7

Velikost zav. prostoru (l):

720

Objem nádrže (l):

60

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1752

Nosnost (kg):

675

Základní cena (kč):

693 900 (1.4 TSI, Active)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

848 900 (2.0 TDI 140 kW, Active)

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.