ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Volkswagen Golf GTI – sedmý tah na branku (TEST)

S modernizací golfu přišla i úprava jeho dynamicky pojaté varianty GTI. Ačkoliv za něj nyní zaplatíte více, motor posílil a auto je nyní rychlejší než kdykoliv dříve. Navíc je stále skvěle využitelné pro každodenní ježdění.

Volkswagen Golf GTI se nabízí v základní variantě nebo GTI Performance. Dříve bylo GTI Performance o 26 tisíc korun dražší a její dvoulitrové TSI poskytovalo o 7 kilowatů více. Hlavní výhodu však představuje systém VAQ, který v podstatě supluje mechanický samosvorný diferenciál mezi předními poháněnými koly.  Nyní motor základního Golfu GTI posílil ze 162 kW na 169 kW, tedy na stejnou hodnotu, jakou měl před modernizací model GTI Performance. Ta má nyní nejvyšší výkon 180 kW. A co bylo důvodem?

Příliš malý cenový a výkonový rozdíl v minulosti způsobil, že většina zákazníků sáhla po variantě GTI Performance a standardních GTI se tedy příliš neprodalo. Nyní Volkswagen představil silnější variantu GTI Performance, která stojí o nezanedbatelných 53 tisíc korun více, takže asi každý zákazník bude přemýšlet, zda tuto částku utratí za silnější provedení. My jsme zkoušeli základní variantu Volkswagen Golf GTI s nejvyšším výkonem 169 kW. Jak se s ní jezdí?

Nenápadný rychlík

Konzervativní image golfu je již tradiční záležitostí této modelové řady. A výjimku nepředstavuje ani ostřejší varianta GTI. Volkswagen se prostě ani na sedmé generaci tohoto modelu neodvázal a evidentně se ani odvázat nechtěl. Prakticky jediným poznávacím znamením výkonnější varianty je červená linka na masce chladiče, která byla elegantně integrována také do hlavních světlometů. To autu pochopitelně propůjčuje agresivnější výraz.

Dalším charakteristickým prvkem dynamické varianty je označení GTI na masce chladiče. Přehlédnout nelze ani velká kola s designem Milton Keynes. Nutno ale dodat, že Volkswagen pro tento vůz nabízí i atraktivnější provedení. Strohost designu se jen tak neokouká, na druhou stranu příliš rozruchu nikde nezpůsobí. Testovaný model v bílém provedení ale působí díky sportovním prvkům nevšedně. Pochvalu si zaslouží efektní LED svítilny vzadu se zajímavou grafikou a také dvě koncovky výfuků, které vůz opticky rozšiřují.

Uvnitř okamžitě zaujmou sportovní sedadla s červeným prošíváním. Mají vynikající boční vedení sedáku a opěradel, takže velmi dobře podrží tělo v zatáčkách. Co se týká palubních systémů, vše zde mají na starost digitální displeje. Ten v kapličce přístrojové desky nabízí několik schémat včetně možnosti zmenšení digitálních kruhových ukazatelů rychloměru a otáčkoměru ve prospěch mapy navigace apod.

Výtka směřuje k dotykovému ovládání. Ovladač hlasitosti v rámci centrálního displeje na středovém panelu by totiž mohl zůstat mechanický. Alespoň že ovládání klimatizace, jízdních režimů apod. probíhá pomocí tlačítek. Pochvalu naopak zaslouží perfektně přístupný zavazadlový prostor o objemu 380 litrů. Po sklopení opěradel zadních sedadel navíc vzniká prakticky rovná plocha pro převoz rozměrných předmětů. V ostatních prostorových aspektech v rámci interiéru rovněž nelze mít výhrad. VW Golf v tomto ohledu tak představuje solidní průměr v rámci daného segmentu.

Posílené 2.0 TSI

Přeplňovaný dvoulitrový motor od VW je již tradičně jednou z nejsilnějších stránek auta. Nejvyšší výkon 169 kW při 4700 ot/min. zaručuje solidní dynamiku. Největší hodnota točivého momentu 350 N.m vrcholí v širokém rozmezí 1500 – 4600 ot/min.. Díky tomu je s autem velmi příjemné svezení.

V praxi motor zatahuje již v nízkých otáčkách, takže nevyžaduje příliš časté řazení. I když se skvěle odstupňovaným šestistupňovým manuálem se řadí jedna radost. S růstem otáček výkon částečně graduje a až kolem 4500 ot/min se vyplatí řadit. Při 130 km/h točí motor lehce přes 3000 ot/min.

Pochvalu si zaslouží nejen velmi dobré odhlučnění, ale také okamžitá reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu. Otáčky turbodmychadla reguluje systém wastegate s elektricky ovládanou klapkou. Při razantní akceleraci auto slušně zatahuje, a především v režimu sport vybízí k rychlé jízdě. Ve vysokých otáčkách o sobě dává motor vědět pěkným zvukem.

Pochvalu si motor také zaslouží za rozumnou spotřebu pohonných hmot. Ve městě jsme jezdili kolem 8 l/100 kilometrů a klidnou jízdou mimo městě se lze dokonce dostat na sedmilitrový průměr. Při svižném tepu motor spotřebuje kolem 9 l/100 km.

Na silnici

Povedené pohonné jednotce sekunduje i dobře nastavený podvozek. Ten je poměrně tuhý, ale nikoliv nekomfortní a to ani na nekvalitních silnicích. Karosérie se v zatáčkách příliš nenaklání a auto se dobře drží zvolené stopy. Příplatkový systém adaptivního odpružení (+26 tisíc korun) mění charakteristiku v závislosti na volbě jízdního režimu. Překvapivé je, že ani nejtvrdší nastavení šasi není nepříjemně tvrdé a velmi dobře funguje i na rozbitém povrchu.

Golf GTI dokáže nejen dobře vyžehlit nerovnosti, ale zároveň se nenechá rozhodit žádným výmolem. Řidič tak prakticky vůbec nemusí brát zřetel na kvalitu silnice při rychlé jízdě. Zajímavé je, že auto jezdí na rozbité silnici v režimu sport v podstatě stejně dobře, jako v režimu normal při rychlé jízdě. Ačkoliv jsou rozdíly mezi oběma módy znatelné, klíčové vlastnosti podvozku se v podstatě nemění. Jedinou proměnnou je tedy především míra pohodlí pro posádku. Bravo!

Zajímavostí je, že řízení má proměnlivý převod v závislosti na úhlu natočení volantu. V praxi to znamená, že kolem středové polohy je převod řízení větší a zaručuje tak větší přesnost. I díky tomu stačí mezi krajními polohami otočit volantem pouze dvakrát. To samozřejmě zjednodušuje ovládání vozu při rychlé jízdě. Výtku si na druhou stranu zaslouží určitá nekomunikativnost. To platí i pro jízdní režim sport. V něm je sice řízení poměrně tuhé, ale to, co se děje pod předními koly se řidič nedozví.

Resumé

Volkswagen Golf GTI je praktickým hatchbackem s širokým spektrem využití. Úsporný výkonný motor a skvěle vyladěný podvozek ho předurčuje pro rychlou jízdu, ale také popojíždění po městě. Nikde tedy posádka nebude trpět přehnaně tvrdým podvozkem a řidič bude mít prakticky vždy k dispozici dostatek výkonu pro bezpečné předjetí. A o to jde u Golfu GTI především.

Pokud přeci jen toužíte po ostřejším autě s častým využitím na oblíbených okreskách, zvolte raději variantu GTI Performance. Ta nabízí kromě výkonnějšího motoru (+11 kW) především aktivní uzávěrku diferenciálu VAQ pro větší porci zábavy za volantem.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Objem motoru (ccm):

1984

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

169 / 4700

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

350/ 1500 - 4600

Maximální rychlost (km/h):

250

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

6,4

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

7,8 / 5,5 / 6,4

Velikost zav. prostoru (l):

380

Objem nádrže (l):

50

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1289

Nosnost (kg):

561

Základní cena (Kč):

692 900 (GTI, 2.0 TSI, MAN)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (Kč):

692 900 (GTI, 2.0 TSI, MAN)

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.