ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Audi A5 Sportback 2.0 TDI – stylová kráska (TEST)

Pětidveřové Audi A5 Sportback prošlo mezigenerační obměnou, která však výrazné změny nepřinesla. Není se co divit, povedený design předchozí generace příliš změn nevyžadoval. Testovali jsme model se základní motorizací 2.0 TDI.

Elegantní „á-pětka“ je na trhu již deset let a za tu dobu si dokázala získat řadu příznivců. Sportovně střižená karosérie přitahuje zejména úspěšné mladé zákazníky, kteří si mohou vybrati mezi pohledným kupé a praktickým pětidveřovým provedením.

Je až s podivem, že první generace tohoto modelu slavila úspěchy tak dlouho. Audi se však nejdříve soustředilo na nový model A4, aby následně po jeho vzoru připravilo druhou generaci A5. Na první pohled se ale jedná spíše o výraznější facelift, než o zcela nový vůz. Nenechte se ale mýlit, uvnitř čeká zákazníky několik překvapení.

Nová „pětka“ tedy stojí na stejné podvozkové platformě, jako A4. Hlavní zbraní je použití lehčích a pevnějších materiálů. To pochopitelně přineslo lepší jízdní vlastnosti, dynamiku a ekonomický provoz. Hlavními konkurenty z prémiového segmentu jsou Mercedes-Benz C kupé a BMW řady 4. Evropský gigant VW navíc musí počítat i s japonským Lexusem RC. Audi A5 to tedy nemá vůbec jednoduché.

Ostřejší rysy

Na první pohled se Audi chlubí prakticky nezměněnou siluetou nízké karosérie s elegantními tvary kupé. Dominantou je zejména přední maska chladiče s chromovými lištami, jenž je společná prakticky všem modelům tohoto výrobce. Nezaměnitelný charakter přední části vozu dotvářejí také čirá světla s LED technologií, která jsou součástí příplatkové výbavy testovaného vozu.

Dynamický nádech dodává dlouhá přední kapota s výrazným profilováním. Zadní svítilny s LED technologií jsou rovněž mimořádně povedené a dotváří vysoce moderní pojetí zaoblené zadní části auta. I tak je ale nové Audi A5 hranatější, než tomu bývalo dříve. Zostření linií je současný designový trend nový modelů této značky a ani A5 nebyla výjimkou. Sportback v testované černé barvě karosérie je na jednu stranu konzervativní, na stranu druhou mu to však mimořádně sekne. A hlavně má pověstné charisma.

Oproti předchůdci je karosérie o zanedbatelných 21 milimetrů delší a o 5 mm nižší. Rozvor se pak prodloužil o čtrnáct milimetrů. Díky karosérii typu liftback jsme ocenili perfektní přístup do zavazadlového prostoru o solidním objemu 465 litrů. Sklopná opěradla zadních sedadel navíc umožňují převoz rozměrnějšího nákladu.

Interiér na jedničku

Palubní deska vyniká perfektním zpracováním a moderním ztvárněním. Prémiový dojem získá posádka okamžitě po usednutí na příjemně tuhá sedadla. Skvěle tvarovaný kožený volant má věnec s optimální tloušťkou. Kvitujeme především možnosti nastavení v širokém spektru. Volič sedmistupňové automatické převodovky S-tronic se ovládá pulsním pohybem, takže se vrací do stále stejné polohy. Režim pro parkování se pak jednoduše zvolí stisknutím tlačítka „P“ na boční straně voliče.

Slova chvály zaslouží tzv. virtuální kokpit, který již známe z některých koncernových vozů. Jedná se o displej nahrazující klasické budíky. Nabízí široké možnosti zobrazení různých funkcí, včetně efektního výstupu navigačního systému přímo před zrakem řidiče. Navigaci lze samozřejmě zobrazit také na středovém displeji, který se nachází na vrchu palubní desky. Displej nelze nikterak zasunout, pouze vypnout tlačítkem na středovém panelu. Ovládání zajišťuje praktický MMI Touch.

Elegantní výběr materiálů a jejich zpracování jasně naznačují, že jestli máte rádi luxus, sedíte v tom správném autě. Dojem lze ještě umocnit výbavou, v závislosti na tom, kolik se do auta rozhodnete investovat. Můžete vybrat z řady dekoračních lišt, čalounění a podobně. Možnosti jsou velmi široké, záleží jen na tom, kolik z kasičky vytřepete peněz. S technologickými vychytávkami však přichází i náročnost. Konkrétně v infotainmentu MMI může chvilku trvat, než se zorientujete, ale jakmile si to osaháte a dostanete do ruky, nebudete už chtít nikdy jinak.   

Pochvalu si zaslouží také ovládání klimatizace, které má samostatný displej. Klasická tlačítka navíc reagují nejen na klasický stisk, ale už i na pouhý dotek prstu. Pod ovládáním klimatizace se nachází tlačítka pro změnu jízdních režimů Drive Select a v neposlední řadě také start-stop. Smysl pro detail inženýrů potvrzuje malá kapsička na středovém panelu, akorát vhodná pro odložení klíče. Bravo!

Bezrámová okna všech čtyř dveří jsou samozřejmostí a dodávají Sportbacku nezaměnitelný nádech. Na zadní sedadla se nastupuje překvapivě dobře, jen je třeba počítat s nižším stropem kvůli nízké siluetě karosérie. Ocenili jsme dostatek místa pro kolena průměrně vzrostlých cestujících.

2.0 TDI jako základní motorizace

Pro redakční test novinky Audi A5 Sprotback jsme zvolili základní motorizaci 2.0 TDI s nejvyšším výkonem 140 kW při 3800 – 4200 ot/min. Jeho největší točivý moment 400 N.m vrcholí v pásmu 1750 – 3000 ot/min. Dynamika vozu s tímto motorem je velice slušná. Nad 1800 ot/min motor razantně zatahuje a pouze přední poháněná náprava námi testovaného vozu má co dělat s přenosem točivého momentu na silnici.

Výkon je dostatečný, snad jen na německých dálnicích při vyšších rychlostech bychom ocenili větší zátah vznětového šestiválce 3.0 TDI nebo přeplňovaného benzinového čtyřválce 2.0 TFSI. Výtku si námi testovaný diesel zaslouží za horší kultivovanost, která je daná zejména jeho hrubším chodem.

Dvouspojková převodovka S-tronic řadí velmi rychle a skvěle reaguje na pokyny řidiče především v manuálním módu. Snad jen v automatickém režimu občas trochu váhá. A jak je na tom testovaný Sportback se spotřebou pohonných hmot?

Dvoulitrový diesel je v kombinaci se sedmistupňovým automatem velice úsporný. To platí zejména při jízdě mimo město, kde motor spotřebuje pouhých 4,5 l/100 km. Na dálnici pak počítejte se spotřebou kolem 5,2 l na 100 kilometrů. Ve městě se apetit motoru přehoupne přes šestilitrovou hranici, což je stále skvělá hodnota. Zkrátka kombinace předokolky se základní motorizací přináší vysoké úspory.

Tuhý podvozek

Audi A5 Sportback sice nepřináší kdovíjakou zábavu za volantem, můžete se však spolehnout na perfektní jízdní stabilitu. Naladění podvozku je spíše tužší, ale i tak poskytuje solidní komfort. Limity přední poháněné nápravy poznáte až když začnete v zatáčkách opravdu hodně tlačit na pilu. Poté se projeví vrozená nedotáčivost.

Tlumiče jsou ale poměrně tuhé, a tak se audi v zatáčkách příliš nenaklání. Díky systému Drive Select si navíc můžete předvolit jejich charakteristiku podle individuálních potřeb. Elektronika kromě tlumičů navíc upraví i odezvu motoru na pohyb plynovým pedálem nebo reakci automatické převodovky S-tronic.  K dispozici jsou režimy Comfort, Auto, Dynamic, Efficiency a Individual.

Zajímavé je, že čím s vozem jedete rychleji, tím se podvozek stává komfortnější. Při pomalé jízdě po nekvalitní dlažbě působí adaptivní tlumiče testovaného vozu trochu uskákaně. Tento neduh však částečně vyřeší režim Comfort, který jsme volili právě při popojíždění po městě.

Řízení příliš zpětné vazby nenabízí, je však přesné, a to i kolem středové polohy. Brzdy zaslouží pochvalu za vynikající účinnost, která nevadne ani při opakovaném razantním brzdění. Navíc se skvěle dávkují.

Resumé

Nové Audi A5 Sportback 2.0 TDI je reprezentativním vozem s praktickým potenciálem pětidveřového auta a velice úsporným motorem. Základní cena varianty Sportback 2.0 TDI startuje na 1 084 900,- Kč, což není málo. Základní výbava navíc není příliš bohatá. Za většinu nadstandardních prvků se tedy připlácí. Průměrně vybavená A5 se základním motorem hravě atakuje hranici 1,5 miliónu korun. Výhodou je, že si zákazník může vybrat, které prvky opravdu potřebuje a které nikoliv. Zákazník má také jistotu, že připlácí za funkční prvky což se v prémiovém segmentu cení asi nejvíce. 

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Audi A5 Sportback 2.0 TDI S-tronic

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1968

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

140 / 3800 - 4200

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

400 / 1750 - 3000

Maximální rychlost (km/h):

235

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

7,9

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

4,9 / 4,1 / 4,4

Velikost zav. prostoru (l):

465

Objem nádrže (l):

54

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1595

Nosnost (kg):

520

Základní cena (kč):

1 084 900 (2.0 TDI, Sportback, 6MAN)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

1 144 900 (2.0 TDI, Sportback, S-tronic)

 

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.