ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Ford Fiesta ST – vlk v rouše beránčím (TEST)

Chcete dostupné auto pro zábavu, se kterým klidně dovezete i děti do školy nebo uděláte velký nákup? Jedním z hlavních kandidátů by rozhodně měla být ostrá Fiesta ST, jenž je ve své druhé generaci považována za etalon třídy. Oprávněně?

Současná generace sportovní Fiesty ST vyjela poprvé na silnice před pěti lety. Od té doby se toho dost změnilo a automobilovou Evropu čím dál více trápí přísnější emisní normy. Automobilka Ford se rozhodla k radikálnímu kroku a na letošním autosalonu v Ženevě představila nástupce sportovně laděného Fordu – třetí generaci Fiesty ST.

Mimo úpravy exteriéru se především změnila nabídka pohonných jednotek. „STéčko“ totiž dostalo nový tříválec s vypínáním jednoho válce při částečném zatížení. My jsme však v rámci redakčního testu ještě jezdili s původním modelem, jenž se chlubí přeplňovaným čtyřválcem 1.6 Ecoboost pod kapotou.

Již na první pohled je jasné, že se nejedná o běžnou fiestu. Auto na první pohled poznáte podle výrazných spoilerů, nárazníku s difuzorem a nízkoprofilových sedmnáctipalcových pneumatik. Potěší také červeně lakované brzdové třmeny. Ford Fiesta ST stále vypadá velice atraktivně a dravě. A to i po pěti letech. Je to dáno především dynamickou siluetou karosérie, která ve sportovní úpravě nápadně připomíná řadu rallyových speciálů, jenž z ní vycházejí.

Ještě nedávno se v Evropě druhá generace Fiesty ST prodávala pouze v třídveřovém provedení. Zákazníci tak dlouho poptávali pětidveřový model (prodávaný v USA), až se loni vedení Fordu rozhodlo a začalo ho nabízet i na starém kontinentu. Pochopitelně se jedná o praktičtější karosérii, která sice nevypadá tak atraktivně jako kupé, ale posádce poskytuje větší komfort. U Fiesty ST se totiž předpokládá, že auto nebude sloužit pouze jako prostředek pro potěšení z jízdy, ale také pro ryze praktické cestování. Aby se boční dveře dozadu vešly, byl B-sloupek karosérie částečně posunutý dopředu.

Fiesta ST je o 1,5 cm níže oproti standardnímu provedení a chlubí se atraktivní mřížkou chladiče s logem ST. V kombinaci s oranžovou metalízou námi testovaného vozu, ji na silnici rozhodně nikdo nepřehlédne. 

Interiér – koncentrace na řidiče

Dominantou interiéru jsou sportovní sedadla Recaro. Jejich oranžovo-černé provedení navíc perfektně koresponduje s odstínem karosérie námi zkoušeného provedení. U výbavy ST+ jsou částečně čalouněná kůží. Sedadla poskytují perfektní boční vedení, a to nejen v oblasti zad, ale také pánve a nohou. Snad jen sedáky by mohly být o něco delší kvůli lepší podpoře stehen posádky.  

Přestože posed za volantem není kdovíjak nízký, řidič snadno nalezne prakticky ideální sportovní pozici za volantem. A to není zrovna samozřejmost. Ačkoliv je volant poměrně velký, lze ho výrazně přitáhnout k tělu a výškově ho nastavit do optimální polohy. Jeho relativně tlustý věnec perfektně padne do ruky. To samé platí pro hlavici řadící páky šestistupňového manuálu a v neposlední řadě i madlo ruční brzy. Zkrátka vše je po ruce pro jednoduchou ovladatelnost a maximální zábavu za volantem.  

Na palubní desce je poměrně značné množství tlačítek, po čase si na to ale zvyknete. Výtku zaslouží poměrně malý monochromatický displej, který nemá dotykové ovládání. Nutno dodat, že nový multimediální systém bude k dispozici s příchodem avizované třetí generace Fiesty ST.

Celkově se nám interiér hodně zamlouvá, hlavně díky sportovnímu šarmu. Specifické tvarování přístrojové desky vyšlo poměrně rychle z módy, na druhou stranu se nikdo uvnitř auta rozhodně nebude nudit. Potěší hliníkové pedály a v neposlední řadě také černé provedení stropu. Škoda jen, že infotainmentu chybí informace o teplotě, tlaku oleje a turbodmychadla po vzoru Focusu ST.

Vpředu je místa dostatek, Ford tedy patří v této oblasti mezi premianty. Na zadních sedadlech se už sedí o poznání hůře, což je dáno především širokými opěradly předních sportovních sedadel. Prostorem v oblasti hlavy se rovněž fiesta příliš nepochlapila. Objem zavazadelníku činí 281 litrů, což ji řadí mezi průměr třídy.

Loučení s 1.6 Ecoboost

Jedinou pohonnou jednotkou pod kapotou současného „STéčka“ je přeplňovaná šestnáctistovka Ecoboost s nejvyšším výkonem 134 kW při 5700 ot/min. Největší točivý moment 240 N.m pak vrcholí v rozmezí 1600 – 5000 ot/min. Krátkodobě je však při funkci overboost k dispozici až 290 N.m. A to už je solidní síla pro rozpohybování relativně lehkého hatchbacku o pohotovostní hmotnosti 1196 kilogramů.

Poměrně malé turbo fordu reaguje již v nízkých otáčkách, což má za následek jednak slušný zátah před hranicí 2000 ot/min a také prakticky neznatelný turboefekt. Fiesta ST se chlubí velmi slušnou hodnotou zrychlení z 0 – 100 km/h, které proběhne za 6,9 vteřin. Již při prošlápnutí plynu na volnoběh potěší motor snad každého milovníka ostrých hatchbacků svým jadrným zvukem.

Při jízdě pohonná jednotka doslova nadchne absencí jakýchkoliv výkonových propastí. Motor zkrátka zatahuje konstantní silou za doprovodu emotivních barytonů až do nějakých 5000 ot/min. Pak jeho zátah částečně slábne a vyplatí se řadit. Díky skvěle naladěnému šestistupňovému manuálu je to ale velká zábava. Převodovka má krátké a přesné dráhy, takže si to užijete ve velkém stylu. Pedál spojky má o něco tužší chod, než je běžné. Dá se na to ale lehce zvyknout.

A spotřeba? Při defenzivní jízdě lze v kombinovaném režimu jezdit kolem sedmilitrové hranice. Pokud však začnete tlačit na pilu, spotřeba značně stoupá. Na dálnici při 130 km/h točí motor 3100 ot/min a spotřebuje kolem 8 l/100 km. Při sportování budete na suchu relativně rychle, a to především kvůli poměrně malé nádrži o velikosti 42 litrů.

Uvidíme, co přinese nová pohonná jednotka 1.5 Ecoboost v rámci třetí generace Fiesty ST. Předpokládá se vyšší výkon a úspornější provoz. Velkým otazníkem však zůstává charakter motoru a zvukový projev. V tomto ohledu nemá současná šestnáctistovka příliš mnoho konkurentů…

Podvozkové blues

Fiesta ST je doslova pověstná svými jízdními vlastnostmi. Její mimořádná hravost je atribut, který odlišuje vítěze od poražených. Elektronika simulující funkci klasického samosvorného diferenciálu zajišťuje dostatečnou trakci přední nápravy a zároveň udržuje pořizovací náklady vozu na zajímavé úrovni. Minimální náklony karosérie jsou samozřejmostí a takřka famózní ochota zatáčet baví řidiče stejně, jako minulá generace tohoto modelu.

Na nějakou nedotáčivost této předokolky můžete zapomenout. V zatáčce jsou naopak někdy cítit náznaky přetáčivosti a pokud tomu pomůžete volantem a plynem, budete se smát od ucha k uchu. Navíc vězte, že s touto Fiestou ST potrápíte mnohem silnější vozy, a to hlavně na klikatých serpentinách s dobrým povrchem. Ano podvozek je poměrně tvrdý, jak jsme ale u Fordu zvyklí, nerovnosti tlumí znamenitě.

Řízení není přeposilované a chlubí se slušnou zpětnou vazbou. Navíc netahá příliš za volant, tak jako výkonnější Focus ST. Výtkou může být snad jen o něco horší rejd a možná také poměrně velký volant. I díky neutralitě podvozku Fiesta ST částečně maskuje přenos informací ohledně přilnavosti předních kol k řidiči. To vyžaduje chvilku zvyku. Brzdy jsou famózní a nevadnou ani při velké zátěži. Navíc se skvěle dávkují. Bravo!

Auto má vypínatelné ESP ve dvou režimech. Sportovní mód zasahuje až v momentě, kdy je to skutečně potřeba. Citlivě dokáže v prudké zatáčce přibrzdit vnitřní kolo, čímž eliminuje nedotáčivost a napomáhá tak s nasměrováním vozu do zatáčky. Při dlouhém stlačení ovladače ESP elektroniku deaktivujete úplně. Pak je vše na vás.

Resumé

Nadšeným řidičům, kteří si nemohou dovolit utratit příliš mnoho peněz za sportovní vůz (a jeho provoz), poslouží Fiesta ST dokonale. Nestojí ani půl milionu korun a nabízí téměř stejnou zábavu, jako pár vybraných předokolek s dvojnásobnou cenovkou. Uvidíme, jak s trhem zahýbá příchod nového Renaultu Clio RS, které je sice o poznání výkonnější, avšak jeho cena výrazně atakuje hranici půl milionu korun.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Ford Fiesta ST

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Objem motoru (ccm):

1596

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

134 / 5700

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

240 / 1600 - 5000

Maximální rychlost (km/h):

220

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

6,9

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

7,9 / 4,8 / 5,9

Velikost zav. prostoru (l):

281

Objem nádrže (l):

42

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1196

Nosnost (kg):

379

Základní cena (kč):

468 990 (ST+, akční cena)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

468 990 (ST+, akční cena)

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.