ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Ford Mondeo 2.0 TDCi AWD PowerShift ST-line – manažerské sny (TEST)

Atraktivní liftback střední třídy od Fordu je zajímavou alternativou k masově prodávaným vozům koncernu VW. Již na první pohled nabízí slušnou dávku originality a v neposlední řadě také velmi slušné jízdní vlastnosti. Testovali jsme naftový Ford Mondeo s pohonem všech kol, automatickou převodovkou a sportovní výbavou ST-line.

Ford Mondeo patří mezi pohledné vozy, které budí respekt již na první pohled. Přední část ve stylu Aston Martin se již definitivně zabydlela v korporátním designu Fordu a je nepřehlédnutelnou součástí automobilu. Je to dáno zejména masivní maskou chladiče se žraločím vzhledem. Atraktivně rovněž působí diodový pás pro denní svícení ve spodní části světlometů. Zadní partie prostorného liftbacku již tolik invence nenabízí, právě tato část auta byla oproti předchozí generaci obměněna jen částečně.

Námi zkoušený model byl navíc vyšperkován výbavou ST-line, která mondeu dodává ještě větší šmrnc, než standardní provedení. ST-line charakterizuje označení výbavy na blatnících a také pozměněný přední a zadní nárazník. Upraveny byly také prahové lišty, jenž působí sportovnějším dojmem.

Líbivá je i dvojice chromovaných koncovek výfuků. Při bližším zkoumání však odhalujeme, že nejsou pevnou součástí vlastního výfuku, ale slouží pouze na okrasu. Obrovská devatenáctipalcová kola testovaného vozu jsou naopak jasným potvrzením solidní jízdní stability. Zákazník si však za ně musí připlatit, ve standardu ST-line jsou kola s rozměrem 18 palců 

 

Interiér je spíše konzervativně pojatý, nečekejte tedy kdovíjakou extravaganci. Palec nahoru zaslouží zejména skvělá pozice za volantem, který lze nastavit do ideální polohy. Jednotlivé přístroje jsou přehledné, výhradu máme snad jen proti množství tlačítek na volantu. Ne všechny jsou totiž v ideálním dosahu.

Novinkou uvnitř je přepracovaný infotainment SYNC 3. Má lepší grafiku a větší ovladače, takže práce s ním je příjemnější než dříve. Systém navíc reaguje rychleji. Chybí snad jen hardwarová tlačítka pro hlavní položky nabídky (např. navigace, rádio, telefon), která jsou přeci jen intuitivnější.

Na předních sedadlech je v oblasti prostoru vše v pořádku. Vzadu je místa při porovnání s hlavními konkurenty o něco méně. Týká se to hlavně prostoru v oblasti hlavy a to kvůli svažující se střeše. Náladu zlepší praktický zavazadelník. Chlubí se sice pouze průměrným objemem 541 litrů, avšak jeho využitelnost je velmi dobrá. To má na svědomí především pětidveřové uspořádání (liftback), jenž poskytuje mimořádně dobrý přístup do kufru. Pokud nebudete potřebovat využívat zavazadelník vysokým nákladem, je v liftbacku prakticky stejně místa, jako v kombi.

Povedený turbodiesel 2.0 TDCi a PowerShift

Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházel vznětový čtyřválec 2.0 TDCi. Jedná se o prostřední variantu s nejvyšším výkonem 132 kW při 3500 ot/min a největším točivým momentem 400 Nm. Výkonový potenciál testovaného vozu je dostatečný a motor autu poskytuje solidní dynamiku. Zrychlení na 100 km/h zvládne auto za 9,3 sekundy a maximální rychlosti činí 221 km/h. Pochvalu si také zaslouží perfektní odhlučnění, které zajistí příjemnou atmosféru při cestování.

Velmi nás zajímalo, jak se na jízdní charakteristice projeví dvouspojková šestistupňová převodovka PowerShift, která je poměrně novou chloubou Fordu. Musíme uznat, že se rychlostí řazení hravě vyrovná konkurenčnímu DSG. Pochvalu zaslouží i za jemnost řazení a také intuitivní chování prakticky při jakémkoliv jízdním stylu řidiče. Trochu nešťastné je snad jen samotné ovládání voliče. Snadno totiž dojde k záměně při volbě jednotlivých režimů. My to ale nepovažujeme za příliš výraznou pihu na kráse, na vlastní funkčnost automatu to totiž nemá žádný vliv.

A jaká je ekonomika provozu? S naftovou čtyřkolkou jsme mimo město jezdili za 6 l/100 km, což není vůbec špatné. Ve městě pak počítejte se spotřebou kolem 7,0 l na sto kilometrů. Při dálniční jízdě rychlostí 130 km/h jsme odečetli z nádrže testovaného Mondea 6,8 litrů nafty každých 100 kilometrů.

Všemi čtyřmi pevně na silnici

Jízdními vlastnostmi byla předchozí generace Fordu Mondeo pro ostatní automobilky opravdovým benchmarkem. Chlubila se skvěle vyváženým podvozkem a přesným řízením s dobrou zpětnou vazbou. Testovaný liftback se více přiblížil konkurenci, a přestože se stále pyšní perfektní stabilitou, mimořádnou ovladatelnost od něj očekávat nelze.

Někdy je totiž složité poznat samotné limity podvozku. Přisuzujeme to pohonu všech kol zkoušeného modelu, který zajišťuje standardní viskózní spojka Haldex. Svůj podíl na tom bezesporu má i relativně těžký motor nad přední nápravou. Auto však stále překvapuje perfektním držením stopy v zatáčkách, ze kterých jsou cítit sportovní geny. Je to dáno i díky tužšímu odpružení, které je součástí výbavy ST-line. I přesto si ale podvozek zaslouží pochvalu za mimořádnou schopnost filtrovat nerovnosti. Nic na tom nemění ani fakt, že bylo testované auto vybaveno velkými devatenáctipalovými koly.  

Pohon všech kol pomůže v náročných zimních podmínkách, na nějaké precizní driftovací schopnosti však zapomeňte. Haldex zkrátka neurazí ale ani neohromí. Pro Ford to byla jasná volba rozumem. Pochvalu si zaslouží brzdy, které jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se perfektně dávkují. 

Resumé

Ford Mondeo 2.0 TDCi AWD s automatickou převodovkou PowerShift reprezentuje všestranný rodinný automobil v praktické a zároveň pohledné karosérii liftbacku. Přestože výbavový stupeň ST-line nenabízí takové množství moderních prvků jako Titanium, může se pochlubit atraktivním vzhledem. Jízdní vlastnosti jsou již tradičně špičkové a prostřední výkonová varianta dieselu rozhodně také nezklame. Testované Mondeo 2.0 TDCi AWD je příjemným zpestřením trochu nudného automobilového mainstreamu současnosti, který reprezentují především německé automobilky.

Tým AUTOINDEX.CZ

 

Ford Mondeo 2.0 TDCi AWD Powershift

Typ motoru:

přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1997

Počet válců:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

132 / 3500

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

400 / 2000-2500

Maximální rychlost (km/h):

221

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,3

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

6,0 / 4,7 / 5,2

Velikost zav. prostoru (l):

541

Objem nádrže (l):

64

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1683

Nosnost (kg):

647

Základní cena (kč):

654 990 (1.5 EcoBoost, Trend, 5dv)

Základní cena s testovaným motorem (kč):

928 990 (2.0 TDCi AWD Powershift, ST-line)

 

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.