ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 – povedené SUV pro sedm (TEST)

Dlouho očekávaná novinka, Škoda Kodiaq, pomalu zaplavuje evropské trhy. Hned na začátku můžeme potvrdit, že testovaná škodovka opět nabízí něco navíc. Tak jako prakticky každý její model. Testovali jsme variantu s pohonem všech kol a oblíbeným vznětovým čtyřválcem pod kapotou.

Příliš dlouho automobilka Škoda Auto natěšené zájemce o velké SUV nelákala. Vždyť první fotografie studie Škody VisionS (prototypový základ pro Škodu Kodiaq), byly zveřejněny teprve v únoru 2016, tedy několik měsíců před podzimní premiérou. Nyní je tomu přesně rok od představení studie a my už svíráme v rukou vyhřívaný volant luxusně vybaveného testovaného modelu (Style).

Čtyři oči a spousty místa

Škoda Kodiaq představuje určitou revoluci nejen pro zákazníky, ale také pro automobilku. Z pohledu designu se jedná o první škodovku, která dostala čtyřokou koncepci přídě. Josef Kabaň, šéfdesigner automobilky, tímto tahem zajistil, že si kodiaqa s žádným jiným SUV nespletete. Není tajemstvím, že podobným směrem se bude ubírat i nová Škoda Octavia.

A aby toho nebylo málo, vůbec poprvé se u škodovky objevují diodové přední světlomety, které mohou být vybaveny automatickým režimem pro potkávací a dálkový mód. Jejich světelný účinek je doslova výtečný, a to v potkávacím i dálkovém režimu. Zadní sdružené svítilny pak vzhledově navazují na jednotný styl tohoto výrobce a působí opravdu elegantně.

Škoda Kodiaq je na první pohled opravdu veliká. Bližší průzkum papírových rozměrů však prozradí, že je o zhruba o šestnáct centimetrů kratší než Škoda Superb. Navíc má o 50 mm kratší rozvor náprav. Robustní karosérie SUV ale tyto diference opticky chytře maskuje, a tak působí opravdu velkým dojmem. Trochu zamrzí fakt, že se v rozměrných blatnících ztrácí i osmnáctipalcová kola, která jsou ve standardu nejvyšší výbavy Style.

Po nasednutí do vozu okamžitě zaujme nadprůměrně prostorný interiér. Začíná to již velkým nástupním prostorem s šikovnými dveřmi, které zakrývají prahy. To chrání posádku před nepříjemným znečištěním kalhot při nastupování do vozu. Vpředu je místa dostatek prakticky ve všech směrech. Zapomeňte také na limity užšího interiéru známé především ze Škody Superb. Kodiaq nabízí hodně prostoru opravdu ve všech směrech.

Zadní sedadla jsou variabilně nastavitelná a posunovatelná, takže lze dle potřeby měnit prostor pro zavazadla (nebo posádku ve třetí řadě). Užší prostřední místo a vyšší tunel však příliš komfortu pro dospělého člověka nenabídne. A jak to vypadá v třetí řadě? Za osmnáct tisíc korun získáte dodatečná dvě sedadla v zavazadelníku, kam se dle vyjádření automobilky pohodlně usadí spíše jen děti. Nouzově však nabízejí základní prostor pro cestujícího s výškou do 180 cm, což můžeme potvrdit.  

Sedmimístné provedení má určité omezení zavazadlového prostoru. Na udávané hodnoty objemu zavazadelníku zapomeňte. Se sklopenou třetí řadou počítejte s objemem 560 litrů případně 765 litrů pokud sedadla v druhé řadě posunete zcela dopředu. Tím však pochopitelně omezíte prostor pro nohy cestujících vzadu. V případě použití třetí řady sedadel, disponuje zavazadelník objemem 270 litrů.

Přístrojová deska se chlubí kvalitními materiály. Většina plastů je měkčených a chlubí se perfektním slícováním. I díky tomu při jízdě nic nevrže ani na rozbitých cestách. Volant i sedadla známe z modelu superb a představují velmi slušný nadstandard. To samé platí pro jejich kožené čalounění. Dominantou přístrojové desky je osmipalcový skleněný displej infotainmentu se softwarovými tlačítky po stranách. Klimatizace se ovládá klasickými tlačítky, což zjednodušuje regulaci teploty při jízdě. Pochvalu si zaslouží tmavý leštěný dekor přístrojové desky s moderním náhledem. Přístrojový štít s analogovými přístroji působí jednoduše a přehledně. Škoda jen, že není k dispozici digitální varianta přístrojové desky. Tu si koncern Volkswagen zřejmě nechává pro vozy VW a Audi...   

Naftový základ 2.0 TDI 110 kW

Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházel základní naftový dvoulitr s výkonem 110 kW. Oproti benzinovému motoru 1.4 TSI, který je výkonově téměř srovnatelný, je testované TDI o 95 kilogramů těžší. To je znát především na jízdních vlastnostech, kdy se přední část vozu přeci jen „noří“ o něco více.

Škoda Kodiaq 2.0 TDI (110 kW) není sice žádným sportovcem, ale pro svižnou jízdu rozhodně stačí. Největší točivý moment 340 N.m je k dispozici již od 1750 ot/min, což velice zpříjemňuje pocit z jízdy. S plně naloženým vozem je pochopitelně nutné nechat si větší prostor pro případný předjížděcí manévr, zvláště v prudkém stoupání. Pro dynamické ježdění má však škodovka v nabídce silnější variantu naftového motoru (140 kW), případně benzinový dvoulitr 2.0 TSI (132 kW).

Testované provedení bylo vybaveno standardním šestistupňovým manuálem, proti kterému nelze mít výhrad. Řazení je přesné, dobře odstupňované a jde velice lehce. U auta této třídy s dieselovým motorem bychom se však přeci jen přikláněli pro volbu dvouspojkového automatu DSG. Škoda jen, že výrobce nevyužil větší palivové nádrže, tak jako v modernizovaném modelu superb. Nádrž Škody Kodiaq má totiž objem jen 60 litrů. A to není na velké SUV příliš mnoho. I tak se ale může Kodiaq 2.0 TDI pochlubit dojezdem kolem 1000 kilometrů bez natankování.

Jednou z hlavních předností zkoušené pohonné jednotky 2.0 TDI (110 kW) je tedy poměrně úsporný provoz. Při jízdě mimo město palubní počítač ukazoval spotřebu 5,7 l/100 kilometrů. Dálnice a městský provoz pak znamenají spotřebu do 6,8 litru. S ohledem na velikost vozu a v neposlední řadě i zimní podmínky v období našeho redakčního testu se jedná o slušný výsledek.

Podvozek na jedničku

Testovaná Škoda Kodiaq nás také potěšila velmi slušnou jízdní agilitou. Přestože je posilovač řízení poměrně účinný a příliš zpětné vazby od předních kol nenabízí (a to ani ve sportovním režimu), dokáže se hravě vypořádat s různorodým povrchem. Je jasné, že dynamické jízdní vlastnosti od tohoto SUV očekávat nelze, což už testovaného vozu s těžším TDI pod přední kapotou platí dvojnásob. I tak se ale automobil ochotně vrhá do zatáček a působí velice mrštným dojmem. Karosérie se u toho navíc nikterak výrazně nenaklání.

Kodiaq s adaptivními tlumiči (+25 tisíc korun) nabízí solidní komfort, avšak bez citelného pohupování karosérie. Navíc si velmi rozumí s osmnáctipalcovými koly, které považujeme za optimální. Rozdíly mezi jednotlivými jízdními režimy jsou menší než u superbu. V režimu Normal je navíc auto stabilnější v porovnání se zmiňovaným modelem superb.

Pohon všech kol zajišťuje elektronicky řízená lamelová spojka Haldex, kterou jsme řádně vyzkoušeli na zasněžených silnicích a strmých výjezdech. Systém funguje velmi dobře, vůz nás nezklamal ani při žádném výjezdu na uklouzaném povrchu. Blikající ESP mnohokrát naznačovalo, že se nejedná o úplně standardní podmínky. Naštěstí elektronika nezasahuje příliš rychle a neuváženě. Takže pomáhá opravdu až v situacích, kdy je to skutečně třeba.

Auto bylo navíc vybaveno offroadovým režimem, který se aktivuje tlačítkem na středové konzole v blízkosti ovladače jízdních režimů Drive Mode Select. Tento režim přizpůsobuje chování systémů ESP, ABS nebo reakce motoru náročným podmínkám. Zahrnuje také asistenta pro sjíždění prudkých svahů. Režim Offroad funguje do rychlosti 30 km/h. Pochvalu zaslouží také brzdy, které jsou účinné a nevadnou ani při opakovaným brzdění. Navíc se perfektně dávkují.

Resumé

Škoda Kodiaq je mimořádně povedené SUV, jehož hlavní výhodou je především vnitřní prostor a cestovní komfort. Testovaný model se základním turbodieselem sice dynamikou nikoho neohromí, pro běžnou jízdu ale bezesporu stačí. S charakterem vozu by lépe korespondoval snad jen dvouspojkový automat. Pochvalu si zaslouží schopný pohon všech kol, který zajišťuje poslední generace lamelové spojky Haldex. Nový kodiaq rovněž zaujme příznivou pořizovací cenou, což dokládá i množství objednávek v rámci dealerské sítě Škoda v ČR.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1968

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

110 / 3500 - 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

340 / 1750 - 3000

Maximální rychlost (km/h):

197

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,5

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

6,4 / 4,8 / 5,4

Velikost zav. prostoru (l):

720

Objem nádrže (l):

60

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1705

Nosnost (kg):

600

Základní cena (kč):

677 900 (1.4 TSI, Active)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

722 990

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.