ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi 4x4 – na cestě do zámoří (TEST)

Nejen názvem působí Hyundai Grand Santa Fe tak trochu americky. Nabízí hodně místa, bohatou výbavu a komfortní podvozek. Nedávno prošel modernizací, která mu dodává ještě elegantnější nádech. Jak jezdí jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.  

Možná se nebude líbit každému, ale co platí o lidech, platí i o autech – není na světě ten, který by se zalíbil všem. Proto se na podobné kritiky mohou tvůrci Grand Santa Fe s radostí vykašlat. Zatímco se jistě zformuje početná skupina jeho odpůrců, stejně velká část publika se stane jeho skalními příznivci. Už jenom svou velikostí a výlučností – kdepak, tohle prostě není auto pro každého. Obří SUV má ve Spojených státech velkou základnu fanoušků, nakonec právě tam si lze tenhle koráb silnic představit nejsnáze – nekonečně dlouhé rovné silnice, na nich velké auto a tisíce kilometrů najetých na tachometru a tisíce ještě čekají…

Už na pohled je jasné, že se jedná o velké SUV. Opravdu se nepřehání, když se o Grand Santa Fe řekne, že je fakt obrovský, protože on velký vážně je. Loňský omlazený model se od staršího předchůdce liší v několika detailech, jako je třeba velice působivá vyšší chromovaná maska, svisle orientované diody denního svícení nebo nová grafika bixenonových světlometů – a taky v dojmu. Opticky se totiž starší verze snažila karoserii zeštíhlovat, aby auto nepůsobilo tak strašně mohutně, ale nový design se podobnými prkotinami rozhodně nezaobírá, a naopak staví auto co nejrobustnější, aby probouzelo maximum respektu a abyste mu na silnici instinktivně uhýbali.

Prostorný interiér

Ani při pohledu do kabiny vás neopustí dojem z velkoleposti, co se místa týče, protože toho je fakt hodně. O sedadlech vepředu se asi nemá cenu bavit, i vzadu je místa habaděj, dochází snad až ve třetí řadě, kde je ho přece jen maličko méně. I když, jak se to vezme – pokud totiž Grand Santa Fe porovnáte s jinými srovnatelnými auty, pořád svou konkurenci hladce předčí. A to jak v oblasti prostoru pro nohy, tak hlavy.

K luxusnímu dojmu prémiového segmentu přeci jenom něco chybí, ale rozhodně si není na co stěžovat. Výbava je stále o trochu lepší než běžný hlavní proud. Už třeba extra pohodlné kožené sedačky, ve kterých zvládnete dlouhou cestu bez známky nepohodlí. Některá tlačítka, která se nenacházejí ve středovém tunelu, budete sice chvilku hledat, ale je to jen otázka zvyku. Za pár dní vám to ani nepřijde.

Do ČR se bohužel dováží pouze jediná verze, a tak si není možné vybírat z různých řad. Výbava je však bohatá a zahrnuje luxusní kůži, navigaci, kompletní elektrickou výbavu nebo již zmíněné bixenony. Vlastně si za pár desítek tisíc můžete připlatit jen za metalízu a paket asistenčních systémů. Pořizovací cena je poměrně sebevědomá, bezmála 1,2 milionu korun. S ohledem na nabízené  je však poměr kvality versus ceny v pořádku.

Za volantem

Hyundai Grand Santa Fe je určen zejména pro pohodlnou jízdu, čemuž odpovídá komfortně naladěný podvozek. V zatáčkách se karosérie poměrně naklání, což dynamické jízdě příliš nesvědčí. Na druhou stranu podvozek nabízí mimořádný komfort pro cestující a to i na rozbitých silnicích. Kdo je vyznavačem klidného svezení bude jízdními vlastnostmi tohoto modelu doslova nadšený. Dvojnásob to platí na našich silnících.

Nabídka motorizace se zužuje pouze na čtyřválcový turbodiesel 2.2 CRDi. Jeho nejvyšší výkon činí solidních 147 kW při 3800 ot/min, hodnota největšího točivého momentu 440 N.m pak vrcholí v rozmezí 1750 – 2750 ot/min. Po zahřátí působí motor kultivovaným dojmem, je solidně odhlučněný a celkově odvádí dobrou službu.

Dynamika auto je poměrně slušná. Motor slušně zatahuje již od 1750 ot/min a je doslova lačný po otáčkách. Po překročení hranice 4000 ot/min však již příliš točivého momentu nenabízí. Čtyřválce se ale nemusíte obávat i při jízdě s plně naloženým vozem. Hravě si totiž poradí nejen se stoupáním, ale také s předjížděcím manévrem.

Výhradu máme proti spotřebě pohonných hmot, která je prostě vyšší. Ve městě počítejte klidně i s desetilitrovým odběrem. Mimo město jsme jezdili za 8 l/100 kilometrů ale pouze při snaze o úspornou jízdu. Konkurence v podobě šestiválcových motorů s podobným výkonem to umí mnohdy o poznání úsporněji.

Motor je standardně spojen s automatickou převodovkou, která je chloubou svého výrobce. Řadí velice intuitivně a má optimální zpřevodování. Změna rychlostních stupňů navíc probíhá plynule. Pochvalu zaslouží i velice účinné brzdy. Nevadnou ani při opakovaném brzdění, a navíc se skvěle dávkují.

Resumé

Hyundai Grand Santa Fe se chlubí výborným poměrem mezi cenou a užitnou hodnotou. Příliš mnoho sedmimístných čtyřkolek s automatem a takto bohatou výbavou kolem milionu nepořídíte. Za zmínku také stojí zejména prostorný interiér s komfortními sedaly a skvěle odladěný automat. Na sportovní ambice sice můžete zapomenout, ten komfort však stojí za to!

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi 4x4

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

2199

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

147 / 3800

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

440 / 1750-2750

Maximální rychlost (km/h):

201

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,9

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

8,3 / 6,3 / 7,0

Velikost zav. prostoru (l):

634

Objem nádrže (l):

71

Pohotovostní hmotnost: (kg):

2132

Nosnost (kg):

573

Základní cena (kč):

1 179 990 (2.2 CRDi, 4x4, Executive)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

1 179 990

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.