ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Mazda 5 1,8i Executive –  novinka v segmentu MPV (TEST)

       Nedávné zahájení prodeje tohoto automobilu v České republice nenechává nikoho na pochybách, že tímto okamžikem výrazněji vzrostla konkurence v oblasti kompaktních MPV střední třídy. Nová Mazda 5 totiž nabízí nejen variabilní interiér a atraktivní design, ale v neposlední řadě i vynikající podvozek a jízdní vlastnosti.  Právě to ve spojení s příznivou prodejní cenou řadí tento model mezi skutečně horké novinky na našem trhu.

 

      Nová Mazda 5 vyniká nejen atraktivním zevnějškem, ale japonským konstruktérům se také podařilo výborně sladit funkčnost, využitelnost a moderní design. Do své třídy přináší řadu zajímavých a netradičních konstrukčních řešení.

 

       Vůz měří pouze 4505 milimetrů, budí však dojem mnohem většího automobilu než ve skutečnosti je. Jeho šířka a výška je srovnatelná s konkurencí, rozvor 2750 milimetrů představuje opět jeden z nejlepších parametrů ve srovnání s konkurenční nabídkou.

 

         Obvyklé problémy s přístupem k zadním sedadlům elegantně řeší dvojice posuvných dveří. „Páté“ zadní dveře nabízí vedle základní polohy ještě možnost po přitlačení zvednutí těchto dveří posun o kousek výše, což řada převážně vyšších uživatelů jenom přivítá. Testované provedení Mazda 5 1,8i Executive je určeno pro pět osob s přepážkou umožňující odpočet DPH.

 

      Zavazadlový prostor v tomto případě činí 426 litrů. Standardní sedmimístné provedení s třetí řadou sedadel je pochopitelně na úkor možnosti přepravovat více nákladu. Pokud se ale sklopí zadní sedadla vzniká ložný prostor o objemu 1566 litrů a to je skutečně příznivý údaj.

 

    Široká variabilita vnitřního prostoru předurčuje tento vůz jak pro rodinné cestování, tak i využití  pro podnikatele. Prostřední místo v druhé řadě lze jednoduše umístit do prostoru pod krajní sedadlo a z pod druhého sedáku vyklopit na uvolněné místo schránku, která je současně stolečkem  na jídlo s držáky na nápoje.

 

         Interiér je zhotoven z tvrdých plastů, které díky tvarovému provedení a kombinaci barevných odstínů   působí  kompaktně  a  líbivě.  Také  sedadla  mají  dobré  boční  vedení,  podporu stehen a příjemnou měkkost. Ocenili jsme řadu odkládacích prostor, stolků, přihrádek nebo držáků.

 

       Provedení s motorem 1,8i představuje základní a také nejlevnější pohonnou jednotku v nové pětce. Šestnáctiventilový čtyřválec DOHC s maximálním výkonem 85 kW přesto umožňuje skutečně kultivovanou jízdu v běžném silničním i dálničním provozu. Příznivá je i úroveň hluku. V interiéru roste pouze při skutečně vysokých otáčkách, které se v praxi jenom sporadicky využívají.

       Díky lineárnímu řešení pohonného a převodového  agregátu se dá i s tímto modelem jezdit skutečně velmi svižně. Bez větších problému si řidič pomocí včasného podřazení poradí i s rychlejší akcelerací plně naloženého vozu.

 

       Pokud chceme hodnotit spotřebu, je třeba upozornit na pohotovostní hmotnost 1395 kg, což je vyšší hodnota než u většiny osobních vozů. Při rozumné jízdě se ale lze dostat na hodnoty udávané výrobcem, dlouhodobý celkový jízdní průměr by tedy neměl být vyšší než deset litrů Naturalu 95 na 100 kilometrů jízdy.

 

       Velkou předností Mazdy 5 je podvozková platforma C1, která se osvědčila u řady dalších automobilů. V zatáčkách nedochází k větším výkyvům, vůz drží spolehlivě jízdní dráhu a vrozené sklony k neotáčivosti prakticky nejsou znát.

 

         Ocenit je třeba pětistupňovou převodovku s krátkými drahami a přesným řazením jednotlivých rychlostních stupňů. K příjemné jízdě také přispívá elektrohydraulický posilovač řízení nebo dostatečně účinné brzdy. Bohatá je i bezpečnostní výbava: ABS,  airbag řidiče a spolujezdce, boční a okenní airbagy stejně jako tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech s aktivními přepínači.

 

         Mimo  již  uvedené  systémy  a  agregáty  je  Mazda 5  vybavena  již  v  základní výbavě plně automatickou klimatizací, multifunkčním palubním  počítačem, elektrickým ovládáním oken vpředu i vzadu nebo dálkovým centrálním zamykáním.

 

         Již tradičně nabízí Mazda i u tohoto modelu několik dalších možností výbavy za příplatek. Například alarm, uzamykání řadící páky, mlhové světlomety nebo metalický lak. V příplatkové nabídce je i možnost doplnění standardního audio systému dalšími moduly včetně DVD přehrávače podle přání zákazníka.

 

         Testované provedení se základní cenou 589 900Kč s DPH je v našem případě navíc vybaveno metalickým lakem (13 420 Kč), přepážkou N1 (21 955 Kč) a koberci (2 540 Kč). Celková cena testovaného vozu v provedení N1 bez DPH tedy činí 508 530 Kč !

 

 

 

 

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Mazda 5 1.8i Executive

Motor

Zážehový řadový čtyřválec DOHC 16 V o zdvihovém objemu 1798 ccm. Nejvyšší výkon 185 kW při 5300/min. Největší točivý moment 165 N.m při 4000/min. 

Převodové ústrojí

Pětistupňová přímo řazená převodovka.

Podvozek

                                               Platforma C1, pneumatiky 205/55R16 91V

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Nejvyšší rychlost 182 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,4 s. Spotřeba pohonných hmot město/mimo město/kombinovaná  10,7/6,3/7,9 l/100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2750 mm. Celkové vnější rozměry 4505/1755/1665 mm. Palivová nádrž 60 l.

Cena vozu

                                                             589 900 Kč s DPH

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.