ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

SUV nejen do města - Hyundai Tucson 1.7 CRDi (TEST)

Hyundai Tuscon slaví slušné prodejní úspěchy a to hlavně díky tomu, že vypadá bezvadně a skvěle jezdí. Pro redakční test jsme vybrali úspornou variantu 1.7 CRDi s poháněnou přední nápravou a automatem.

Expanze automobilky Hyundai stále pokračuje a navíc se ji daří zlepšovat své vnímání mezi veřejností. Jedním z posledních počinů automobilky na poli SUV je model Tuscon, který se v minulosti proměnil v ix35. Nyní je ale auto zpátky a musíme uznat, že se opravdu líbí. Sluší mu snad každá barevná kombinace, ve které jsme model zatím spatřili.

Auto působí sportovně a elegantně zároveň, žraločí maska vyhlíží nebezpečně a sofistikovaně. Linie jsou hladké a oblé a proporce přesně naměřené. Designéři se zkrátka vytáhli. A platí to pro všechny úrovně výbavy.

Vnitřek vozu zaujme kvalitním zpracováním a příjemným ztvárněním. Posádka si může doslova užívat vnitřního prostoru a útulného stylu. Potěší navíc kvalitně zpracované ovladače, které jsou velice intuitivní. Platí to nejen pro klimatizaci a audiosystém, ale také pro zrcátka, světlomety nebo například stěrače.  

Interiér je laděn do tlumených tmavých barev, které na první pohled působí až zbytečně jednolitě. Plast se s měkkými materiály pravidelně střídá. Někde bychom však přeci jen očekávali spíše měkké podloží místo tvrdého plastu. Ocenili bychom také lepší zvuk audiosystému, jenž je poměrně sterilní a neosobní.

Pochvalu si naopak zaslouží skvěle tvarovaná sedadla s měkkým polstrováním. Ve všech výbavách vás ty přední zahřejí, za příplatek se navíc dočkáte jejich kožených variant a ventilace. Navíc sedák slušně podepírá stehna a sklon sedačky lze nastavit v širokém rozpětí. A co teprve to místo! Prostorem konstruktéři skutečně nešetřili, a tak je ho dost na šířku i na výšku. A to nejen na těch předních, ale i vzadu, kde je dostatek místa jak na kolena, tak na hlavu.

Zavazadlový prostor má dostatečně objem. Bez rezervy dosahuje 513 litrů, s náhradním kolem 488 litrů, a tam už se dá ledacos naskládat. Navíc máte k dispozici výškově stavitelnou podlahu. V nadstandardní výbavě se dočkáte i elektricky otevíraných pátých dveří, což nezní nijak extra převratně, ale konstruktéři si tentokrát opravdu vyhráli. Stačí se s klíčem třeba v kapse nebo prostě někde po ruce postavit za auto, nohou aktivovat čidlo – a kufr se začne sám otevírat. Sice to není v nějakém úžasném tempu, ale hodí se to, třeba když máte po nákupu plné ruce nebo něco stěhujete a podobně.

Samozřejmostí jsou i další elektronické vychytávky. Kromě toho, že si auto samo otevírá kufr, také samo rozsvěcí světla, brzdí před překážkou, stírá okna za deště, sleduje mrtvé úhly anebo třeba hlídá jízdní pruhy. V základní verzi jen zapípá, když se bez směrovek přiblížíte k čáře na silnici, v nadstandardu se vás bude snažit přes daný pruh vůbec nepustit, a jako nejvyšší level auto po vás prostě převezme řízení.

Optimální kombinace

Úspornou variantu naftového motoru pro model Tuscon s přední poháněnou nápravou představuje čtyřválec 1.7 CRDi. Jedná se o velice kultivovanou pohonnou jednotku, která se vyrábí v kombinaci s manuální převodovkou nebo se sedmistupňovým automatem DCT. Nejvyšší výkon vznětové sedmnáctistovky činí 104 kW při 4000 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 340 N.m pak vrcholí v rozmezí 1750 – 2500 ot/min. U varianty s manuálem disponuje motor výkonem nižším (85 kW, 280 N.m).

My jsme testovali hyundai s dvouspojkovým automatem DCT, který velice rychle řadí. Změna jednotlivých převodových stupňů navíc probíhá kultivovaně a hladce. Výhradu máme snad jen proti pomalé reakci při razantním sešlápnutí plynového pedálu. Výkon motoru je na slušné úrovni a pocitově téměř dosahuje dynamiky silnějšího naftového dvoulitru.

Pochvalu si vznětový čtyřválec zaslouží za úsporný provoz. Na dálnici jsme s autem jezdili do 6 l/100 km při dodržování limitu 130 km/h. Právě při této rychlosti točí motor kolem příjemných 2200 ot/min. Na běžných komunikacích mimo město spotřeba výrazně klesá pod pětilitrovou hranici. Palubní počítač nám v tomto režimu ukazoval 4,2 l na sto kilometrů. Ve městě je nutné počítat se spotřebou 6 l.

Komfortní podvozek

Podvozek testovaného SUV je dobře odhlučněný a žádná nerovnost ho nevyvede z míry. Mimo opravdu velkých výmolů, o nějakých nerovnostech na silnici téměř vůbec nevíte. Karosérie se navíc příliš nenaklání a auto se dobře drží zvolené stopy. Nedotáčivé chování této předokolky se neprojevuje nikterak výrazně.

Přestože má Hyundai Tuscon 1.7 CRDi pouze jednu poháněnou nápravu, vyšší světlost podvozku přeci jen usnadňuje jízdu po nezpevněných cestách. Je ale třeba mít na paměti aktuální podmínky a mimo silnice jezdit pouze na suchém povrchu. V blátivých podmínkách nebo na sněhu vás pochopitelně snadno přivede do problémů.

Posilovač řízení je poměrně účinný a příliš zpětné vazby nenabízí. Snadnou ovladatelnost však řidič ocení zejména ve městě, třeba při parkování. Proti brzdám nelze mít výhrady, jsou účinné a dobře se dávkují.

Resumé

Hyundai Tucson 1.7 CRDi s moderním automatem DCT a přední poháněnou nápravou ocení řidiči především při častém použití vozu ve městě nebo na kratší vzdálenosti. Právě zde se projeví výhody motoru a koncepce asi nejvíce. Překvapivě dobře zvládá však i delší cestování. Komfortní podvozek a skvělé odhlučnění interiéru jsou už jen další argumenty v řadě.   

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Hyundai Tuscon 1,7 CRDi DCT

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1685

Počet válců

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

104 / 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

340 / 1750 - 2500

Maximální rychlost (km/h):

185

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

11,5

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

5,4 / 4,7 / 4,9

Velikost zav. prostoru (l):

513

Objem nádrže (l):

62

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1545-1698

Nosnost (kg):

540

Základní cena (kč):

529 990 (1.6 GDI, 4x2, Tuscon)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

699 990 (1,7 CRDi, DCT, 4x2, Trikolor)

 

 

 

 

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.