ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI  – rodinný zájem (TEST)

Praktické kombi s okřídleným šípem na kapotě asi nemusíme nikomu představovat. Octavia je stálicí a zároveň tahounem solidních prodejů výrobce a to nejen u nás. Vyzkoušeli jsme model s osvědčeným naftovým dvoulitrem pod kapotou.

Škoda Octavia se vrhla do segmentu nižší střední třídy ve velkém stylu. Tedy přesněji řečeno s velkou karosérií. Znovu tak výrazně promluvila i do střední třídy a to prakticky všemi rozměry pohledné siluety. Ta získala důležité centimetry hlavně na šířku, což jí bezesporu prospělo. Nyní působí reprezentativnějším a hodnotnějším dojmem, než tomu bylo v případě minulé generace.

S poslední generací Škoda Octavia narostla. Auto je o 90 mm delší a o 45 milimetrů širší, než octavia druhé generace. Rozvor se prodloužil o solidních 108 milimetrů. Více místa je i v oblasti hlavy cestujících vpředu a rozdílná je samozřejmě také šířka interiéru.

Design je poměrně konzervativní, čas ale ukázal, že auto prakticky vůbec nestárne. Vypadá stále moderně a zejména testovaná varianta kombi podtrhuje její eleganci. Dominantou vpředu jsou dynamicky působící hlavní světomety, jejíž spodní linku zdobí LED světla pro denní svícení. Vzadu zase zaujmou zadní sdružené svítilny, které byly vytaženy výrazně do boků karosérie.

Testovaný model byl velmi dobře vybaven, čemuž odpovídal i celkový dojem z interiéru. Pokud bychom si ale odmysleli všechny ty příplatkové prvky, nemůžeme vnitřnímu prostoru prakticky nic vytknout. Materiály jsou kvalitní a velmi dobře slícované, dobře působí i ovladače všemožných funkcí vozu.

Zajímavě působí zásah linie výplně dveří do prosklené plochy, což je zajímavý designérský prvek. Líbí se nám také příplatková prosklená střecha, která interiéru dodává vzdušnost. Vnitřní prostor je dostatečný a zavazadelník v daném segmentu stále hledá konkurenci. Současných 588 litrů je totiž nevídané. Mezi špičku patří i jeho hloubka a šířka. Výtku si naopak zaslouží variabilita a to kvůli nemožnosti vyklopení a vyjmutí dělených sedáků zadních sedadel. Při sklopení opěradel sice vzniká relativně rovná plocha, bohužel však se schodem, který může při převážení rozměrného nákladu vadit.

Potěší i širší sedadla, které stále dobře podpírá tělo posádky v zatáčkách. Trochu zamrzí sedáky, které by mohly být o něco delší. Výhled z vozu vpřed i do strany je v pořádku, kontrolu nad dlouhou zádí však lepší přenechat parkovacím senzorům.   

Při cestování jsme ocenili modernizovaný navigační systém Columbus. Má skvělou grafiku a jednoduše se ovládá ve stylu ipadů či chytrých telefonů. Ovládání je tak jednodušší a intuitivnější. Zdůraznit však musíme ochranu proti zlodějům, která je při volbě drahé navigace Columbus rozhodující. V případě krádeže totiž nelze tento systém neponičit, což samozřejmě případné nenechavce odradí.

Optimální volba

Pod kapotou testované octavie se nacházel dvoulitrový turbodiesel vyladěný na nejvyšší výkon 110 kW při 3500 ot/min. Největší točivý moment 340 N.m je k dispozici v rozmezí 1750 – 3000 ot/min. Motor má celkově sympatický charakter a optimální výkonový projev, který se praxi nachází někde mezi 2-4 tis. ot/min. Slušně zabírá již od 1500 ot/min a má smysl ho točit až do 4500 ot/min. Po překročení této hranice již výkon strmě klesá.

Výhradu máme proti zvukovému projevu a kultivovanosti této pohonné jednotky. Motory 2.0 TDI od koncernu VW nikdy nepatřily v tomto ohledu mezi špičku třídy a nezměnilo se to ani s příchodem vstřikování common-rail. I nová generace tohoto motoru má jadrnější projev a při jízdě navíc občas přenáší vibrace do volantu, na což jsme si v této třídě již odvykli.

Naopak pochvalu si motor zaslouží za skvělou ekonomiku provozu. Ve městě jsme jezdili kolem sedmi litrů na 100 kilometrů, při ustálené jízdě devadesátkou není problém dosáhnout spotřeby 4,5 l/100 km. Na dálnici je nutné počítat se spotřebou kolem 6 l/100 km. A to je slušný výsledek. Pochvalu zaslouží šestistupňová manuální převodovka, která je přesná a optimálně odstupňovaná. Jednotlivé rychlosti zapadají v kulise řazení velice lehce.

Na silnici

Škoda Octavia třetí generace má jednu specifickou vlastnost, která není automobilkou příliš častou zmiňovaná. Všechny octavie s výkonem do 110 kW a přední poháněnou nápravou mají klikovou zadní nápravu (vlečná ramena + torzní příčka). Na silnici nemá octavia sebemenší problém se stabilitou, což je mimo jiné dáno tužším odpružením. Vůz je přísně neutrální a přetáčivost nelze vyvolat ani záměrně. Tedy alespoň na suchém kvalitním asfaltu ne.

Horší je to pochopitelně s jízdou na nekvalitním povrchu, kde se přejezd nerovnosti poměrně výrazně akusticky přenáší do interiéru a ruší tak jízdní komfort, který je zpracováním interiéru samozřejmě nastaven na vyšší úroveň.

Nekvalitní silnice však mají vliv i na jízdní stabilitu a to kvůli zmiňovanému řešení zadní nápravy. Vůz se při přejezdu výmolu trochu rozvlní, což je nepříjemné, ale i na to si lze zvyknout. Pokud chcete tento neduh částečně eliminovat, nekupujte si příliš velká kola. Radikálním řešením je samozřejmě volba silnější motorizace nebo pohon všech kol. Tyto varianty jsou totiž vybaveny víceprvkovou zadní nápravou.

Pochvalu si zaslouží brzdy, které jsou účinné a velmi dobře se dávkují. Ani po několika sjezdech z alpských průsmyků nevadnou a stále si zachovávají vynikající vlastnosti. Potěší i zpětná vazba od řízení, obzvlášť ve sportovním režimu. Námi testovaný model byl totiž vybaven i systémem Drive Select Mode, prostřednictvím kterého si řidič může volit z několika jízdních režimů. V nabídce je Sport, Normal, Comfort a Individual.

Resumé  

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI je i přes určitý podvozkový handicap vyspělým rodinným vozem. Ve své třídě nabízí bezkonkurenční vnitřní prostor a pochlubit se může i moderní technikou včetně různých elektronických systémů. To jsou hlavní důvody, proč si stále zachovává dominantní pozici na našem trhu.

Tým AUTOiNDEX.cz 

 

 

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1968

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

110/ 3500 - 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

340 / 1750-3000

Maximální rychlost (km/h):

216

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,5

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

4,8 / 3,6 / 4,0

Velikost zav. prostoru (l):

588 (vč. rezervy)

Objem nádrže (l):

50

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1354

Nosnost (kg):

645

Základní cena (kč):

384 900 (1,2 TSI 63 kW, Active)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

598 900 (2.0 TDI, Ambition)

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.