ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 BiTDI 4MOTION DSG – vyšší německá liga (TEST)

Vrcholná motorizace s offroadovým paketem Alltrack dělá z modelu Passat v provedení Variant atraktivní manažerské a rodinné auto. Do jaké míry se jedná o záležitost image a do jaké funkčního crossoveru jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.

Volkswagen Passat Alltrack představuje již druhou generaci outdoorově pojatého vozu. Jako základ použil Volkswagen karosérii Variant. Hlavními odlišovacími prvky jsou jiný přední nárazník s originální mřížkou a robustně vzhlížejícími mlhovkami. Upravený nárazník naleznete i vzadu. Offrodaový dojem navodí i kryty prahů se stříbrnou lištou stejně jako ochrana lemů blatníků.

Exkluzivitu podtrhuje také řada chromových prvků, ať už se jedná o přední mřížku chladiče nebo třeba jen o plastové lemování dvojice výfuků (jeden je imitací)  v zadním nárazníku. Zvenku samozřejmě okamžitě zaujme vyšší světlá výška o 27,5 mm oproti standardní verzi. Celková světlost podvozku tedy činí 174 milimetrů. Všechny verze alltracku mají standardně pohon všech kol, který zajišťuje mezinápravová spojka Hladex páté generace.

Novinkou je kryt pod motorem z tvrzeného plastu. Předchozí generace využívala plechovou ochranu, která se zdála být robustnější. Každopádně si myslíme, že funkčnost obou materiálů bude pro rozsah použití vozu shodná. Tvrzený plast navíc přinesl úsporu nezanedbatelných 16 kilogramů.

A v čem se liší interiér Passatu Alltrack od standardní varianty? Předně je to speciální čalounění sedadel, které využívá kombinace tkaniny a Alcantary na bocích.  Volswagen ho nazývá 7 Summits a má být odolnější a zároveň praktičtější na údržbu. Obecně musíme pochválit velice pohodlná sedadla, která v rámci paketu ergoComfort nabízejí široké možnosti nastavení. Za příplatek můžete mít i masážní funkci pro sedadlo řidiče. To například Škoda Superb vůbec nenabízí.

Dále se interiér liší už jen v detailech. Za zmínku stojí například označení Alltrack na volantu a sedadlech. Samozřejmostí jsou také hliníkové pedály. V rámci multimediálního systému zaujme informační panel s názvem „Informace Offroad“, který dokáže zobrazit úhel natočení předních kol, střelku kompasu nebo aktuální nadmořskou výšku. Zajímavé jsou rovněž příčné a podélné hodnoty zrychlení.

Další zajímavostí je mód Offroad v rámci Drive Mode Select (volič jízdních režimů). Ten podrobněji popíšeme až v kapitole jízdních vlastností. Pozornost rovněž zaslouží široké možnosti propojení palubního systému s telefonem či tabletem. Ať už se jedná o telefon s operačním systémem Apple nebo Android, spojení funguje perfektně a ovládání je velice intuitivní.

Bi-turbo se sportovními geny

Zájemci o Passat Alltrack mohou vybírat z pětice motorů. Pouze dvoulitrové TDI (110 kW) je v nabídce i v kombinaci s manuální převodovkou. Ostatní motorizace jsou v prodeji s dvouspojkovým automatem DSG se šesti nebo sedmi rychlostními stupni. My jsme zkoušeli nejsilnější provedení vznětové jednotky, která zároveň představuje nejvýkonnější motor pro variantu Passat Alltrack vůbec. Jedná se o 2.0 BiTDI s dvojicí turbodmychadel.

Nejvyšší výkon testovaného motoru se vstřikováním common-rail je 176 kW při 4000 ot/min. Úctyhodný největší točivý moment 500 N.m vrcholí v rozmezí 1750 – 2500 ot/min.  Motoru sekunduje dobře naladěná dvouspojková převodovka DSG. V automatickém i manuálním režimu řadí opět výtečně. Menší rozpaky nastaly při potřebě náhlé akcelerace. Prodleva převodovky a motoru při sešlápnutí plynového pedálu je zkrátka delší, než bychom čekali. Následná reakce v podobě brutálního zátahu však dokáže vykouzlit úsměv i příznivcům sportovních vozů.

Motor působí vcelku kultivovaným dojmem a odstupňování sedmistupňového automatu je optimální. Při rychlosti 130 km/h točí motor 2100 ot/min. Jízda rychlostí 90 km/h pak znamená 1500 ot/min. V tomto režimu je jízda tichá a příjemná. Může za to především fakt, že je při klidném cestování přenos výkonu sametově lineární.

Co se týká spotřeby pohonných hmot, ta je velmi závislá na jízdním stylu. Nečekejte však, že byste s nejsilnějším TDI jezdili za 6 litrů. U varianty alltrack za to navíc může i vyšší světlá výška podvozku. Při normálním jízdním stylu nám palubní počítač ukazoval spotřebu kolem 8 l/100 km, dynamické svezení či časté popojíždění v zácpách však dokáže apetit motoru zvýšit klidně i na desetilitrový průměr.

Jízdní vlastnosti Alltrack

Hlavním atributem jízdních vlastní je vyšší podvozek v kombinaci s adaptivním odpružením DCC. To nabízí automatickou úpravu podvozku podle zvoleného jízdního režimu – Comfort, Normal, Sport, Eco a nově také Offroad výhradně pro model Alltrack. Samozřejmostí je rovněž funkce vlastního nastavení Individual.

V režimu Sport podvozek značně přituhne a světlá výška se sníží. V zatáčkách se značně omezí náklony karoserie a ucítíte hbitost vozu. Zcela opačným režimem je Comfort (a že je to značně citelný rozdíl oproti Sport), který určitě využijete ve městě. Vůz se ladně pohupuje a dokonale vyrovnává nerovnosti. U varianty alltrack, která je o něco měkčí už v základu, však tento režim není podle nás příliš potřeba.

 

Opravdovým kompromisem je režim Normal, jenž je optimální pro každodenní ježdění. Režim Eco umí šetřit, ale musíte jet plynulou jízdou, protože funguje podobně jako volnoběžka. Po několika desítkách kilometrů se s ním naučíte jezdit a bude dobrým šetřílkem.

Asi nejvíce nás zajímal jízdní režim Offroad. Ten automaticky aktivuje funkci pro sjíždění prudkých svahů a změní nastavení tlumičů na Comfort, aby vůz lépe fungoval v terénu. Samozřejmostí je také změna odezvy motoru na pohyb plynovým pedálem a dokonce úprava nastavení brzdného systému ABS. Automatická převodovka DSG v režimu Offroad více pouští motor do otáček, aby byl vždy k dispozici dostatečný výkon například pro výjezd prudkého svahu.

V lehkém terénu jsme si vyzkoušeli, že jízdní režim Offroad pracuje opravdu perfektně. Auto hravě přejede nejen polní a lesní cesty, ale nezalekne se ani lehkého terénu v rámci offroadového polygonu. Jeho schopnosti v těchto podmínkách determinují aktuální podmínky, příliš bláta by Passat Alltrack s Haldexem samozřejmě vyřadilo poměrně brzy ze hry. Na jízdu ve sněhové kalamitě však bude vůz efektivní.  

Resumé

Volkswagen Passat Alltrack je o poznání atraktivnějším automobilem oproti konvenčnímu passatu. Řada exteriérových doplňků v kombinaci s odvážným barevným odstínem je zárukou faktu, že tento Volkswagen na silnici nikdo nepřehlédne. Nejsilnější motor pod kapotou navíc posunuje auto do vyšších tříd, příliš úsporný provoz však svému majiteli nenabídne. Pochvalu zaslouží schopnost průjezdu lehkým terénem, která potvrzuje prohlášení automobilky, že většina doplňků modelu alltrack není pouze na okrasu. To mimo jiné dokládá i řada technických novinek včetně jízdního režimu Offroad.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 Bi-TDI DSG 4MOTION

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1968

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

176 / 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

500 / 1750 - 2500

Maximální rychlost (km/h):

234

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

6,4

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: 

6,6 / 4,9 / 5,5

Velikost zav. prostoru (l):

639

Objem nádrže (l):

66

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1776

Nosnost (kg): 

659

Základní cena (kč):

910 900,- (2.0 TDI 110 kW 6st. man)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): 

1 089 900 (2.0 BiTDI, DSG)

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.