ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi – nová tvář korejské vlajkové lodi (TEST)

Automobilce Hyundai se v segmentu SUV nepochybně daří. Fakt, že neusíná na vavřínech, potvrzuje i nedávná inovace současné generace velkého Santa Fe, který byl představen v roce 2012. Testovali jsme model s naftovým dvoulitrem 2.2 CRDi a manuální převodovkou.

Od své premiéry získal aktuální model Santa Fe již řadu příznivců, což je dáno efektivně namíchaným koktejlem užitných vlastností a příznivé pořizovací ceny. Hyundai také nabízí slušnou průchodnost lehkých terénem a samozřejmě pocit většího bezpečí, který vychází z vyššího posezu.

Velkou roli pro úspěch na trhu hraje pochopitelně design. To si dobře uvědomují i konstruktéři automobilky, a tak představili facelift, který přinesl změny především v oblasti exteriéru.

Co je nového?

Přestože k výrazné proměně modelu Santa Fe nedošlo, novinky jsou patrné na první pohled. Asi tou nejvýznamnější je příď tohoto robustního SUV. Chromovaná maska chladiče dostala štíhlejší žebrování a celkově se zvětšila. Také přední nárazník je zcela přepracovaný. Nový je tvar mlhovek, nad kterými se objevil pás LED diod pro denní svícení. Dále došlo ke snížení počtu prolisů na spodní plastové ochraně pod nárazníkem, ze tří na dva.  

Ani zadní část karosérie nezůstala bez povšimnutí. Tvar koncových světel sice zůstal zachován, novinkou je grafika s obráceným písmenem C. Celkový dojem dále vylepšuje nový design kol z lehké slitiny. Vzhled inovovaného Santa Fe nás okouzlil zejména šarmantním spojením robustnosti a elegance. Atraktivně působí nejen chrom, ale také různorodé křivky, na které jsme zvyklí z posledních novinek této značky.

Interiér až pro sedm osob

Odvážně pojatý interiér nebylo třeba měnit, a tak vše zůstalo při starém. Není se čeho bát, kvalitní plasty jsou dobře slícované, při jízdě nic nevrže a ovladače fungují až na výjimky perfektně. Výhradu máme snad jen proti logice ovládání palubního počítače. Už jen nulování hodnot pomocí ovladače pro návrat o úroveň výše postrádá smysl. Potěší naopak originalita ztvárnění přístrojové desky, která je podle nás hlavní zbraní interiéru modelu Santa Fe.

K bezpečnosti přispívá řada pomocníků, jako třeba adaptivní tempomat, samočinné brzdění, systém pro eliminaci mrtvých úhlů a samozřejmostí je i couvací kamera s vysokým rozlišením.

Vnitřní prostor je na poměry SUV slušný, tedy až na oblast pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Ještě že lze zadní sedadla posouvat v podélném směru. Za zvýhodněnou cenu 20 tisíc korun dostane zákazník třetí řadu sedadel. Ty se vyklápějí z podlahy zatažením za páčku v zadní straně opěradla.

Přístup na třetí řadu sedadel není jednoduchý, osoby menšího vzrůstu ho však zvládnou bez větších obtíží. Místa pro nohy je málo, na nouzové cestování však stačí. Ve standardním uspořádání se prostor po zavazadla chlubí objemem 516 litrů a je velmi dobře přístupný.

Santa Fe je v nabídce i v klasické sedmimístné variantě (Grand). Ta má díky delší karosérii výrazně více místa pro cestující na zadních sedadlech. Je ale třeba poznamenat, že je téměř o 200 tisíc korun dražší.

Drobná posila

Jedinou motorizací v nabídce testovaného modelu u nás je diesel 2.2 CRDi. Zanedlouho však paletu motorů rozšíří benzinový čtyřválec 2.4 GDI (138 kW). Vznětový řadový čtyřválec o objemu 2199 ccm se chlubí nejvyšším výkonem 147 kW při 3800 ot/min. To je o pouhé dva kilowaty více, než motor nabízel v minulosti. Největší hodnota točivého momentu činí 440 N.m v rozmezí 1750-2750 ot/min.

Motor si s autem o pohotovostní hmotnosti 1,9 tuny hravě poradí. Sympatické je, že zabírá už od nízkých otáček (cca od 1300 ot/min). Je navíc poměrně kultivovaný a neruší posádku ani zbytečným hlukem či vibracemi. Že se jedná o diesel, ale poznáte velice rychle, podle klasického dieselového klapotu.

Šestistupňový manuál si s motorem 2.2 CRDi rozumí a dostává z něj to nejlepší. Pro auto této kategorie by se sice lépe hodil automat, s manuálem však lze řadit rychleji a jezdit úsporněji. Když jsme u spotřeby pohonných hmot, ve městě počítejte s devítilitrovým průměrem, mimo město lze spotřebu snížit k hranici 6,5 l/100 km. Při dálničním limitu odebírá motor z nádrže kolem 8,5 l na 100 km.

Cestou necestou

Jízdní vlastnosti se po faceliftu nikterak nezměnily. Dobrou stabilitu v zatáčkách zajišťuje tvrdší odpružení a to i přes vyšší těžiště. Takto se dnes ladí SUV a je to jen dobře. Komfort tedy kvůli tomu není (a ani být nemůže) na kdovíjak vysoké úrovni, rozhodně se ale automobil dobře vypořádá s nástrahami našich silnic. Zapomeňte tedy na nepříjemné jevy v podobně výrazných rázů od kol apod.

Hyundai dobře zvládá i přejezd příčných a podélných nerovností. Tyto nástrahy automobil z klidu nevyvedou, a pokud je nejhůř, stačí lehká korekce volantem. Když jsme u řízení, stejně jako u modelu i30 či i40, také santa fe používá nastavitelný posilovač řízení. K dispozici jsou tři režimy (Normal, Comfort a Sport), které významně mění charakteristiku. Komunikativnost to sice příliš nezlepší, díky těmto možnostem nastavení však nemusíte mít mezi volantem a předními koly pomyslnou zeď, jako u některých jiných vozů. A to vůbec nemyslíme pouze auta kategorie SUV.

Do terénu jsme se s hyundaiem také vydali, i když jednalo spíše o rozblácené polní cesty. Zde jsme ocenili pohon všech kol, který lze zapojit „na tvrdo“ v poměru 50:50 prostřednictvím tlačítka vlevo od volantu. To ale funguje pouze do 30 km/h. Jinak si musíte vystačit s automatickým připojením zadní nápravy a to pro případy, kdy dojde k prokluzu některého z kol.

Zajímavým pomocníkem je i asistent pro sjíždění prudkých svahů. Nemusíte však zrovna jezdit po lese, abyste ho využili. Stačí zledovatělá vozovka někde v prudším kopci a hyundai si sám poradí s brzděním a volbou optimální rychlosti sjíždění. Na řidiči tak zůstává pouze vytýčit trajektorii pomocí volantu. Je fajn, že se už i tyto „silniční“ SUV chlubí asistenty, které dříve bývaly samozřejmostí pouze u vybraných vozů, jako Ranger Rover apod.

Resumé

Inovovaný Hyundai Santa Fe je atraktivnější, přestože technika zůstala prakticky beze změn. Auto se příjemně řídí, je praktické a nabízí zajímavý poměr mezi cenou a užitnou hodnotou. A to i přes to, že pořizovací cena není nejnižší. Hyundai totiž, jako vždy, nabízí bohatou výbavu již v základu. Výhradu máme snad jen proti omezené nabídce motorů a chybějící dvouspojkové automatické převodovce v nabídce. Kvůli tomu bychom raději sáhli po manuálu, který funguje perfektně.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

2199

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

147 / 3800

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

440 / 1750-2750

Maximální rychlost (km/h):

203

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

7,1 / 5,3 / 6,0

Velikost zav. prostoru (l):

516

Objem nádrže (l):

64

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1914-2052

Nosnost (kg):

686

Základní cena (kč):

899 990 (2.2 CRDi, 4x4, Syle)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

899 990

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.