ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Audi Q5 2.0 TDI S-line – decentní proměna (TEST)

Model Q5 je jedním z nejprodávanějších prémiových SUV střední třídy, a tak není divu, že mu inženýři z divize Audi věnují značnou pozornost. Přestože již chystají zcela nový model, nedávno prošlo faceliftem, který přinesl decentní vylepšení.

Stávající generace Audi Q5 je velice oblíbeným vozem, který se chlubí neotřelým exteriérem a velmi dobrými užitnými vlastnostmi. Moderní technika koncernu VW pod kapotou je samozřejmostí, stejně jako moderní bezpečnostní systémy. Zákazníci si rovněž pochvalují slušnou variabilitu interiéru.

Poslední facelift přinesl nové přední světlomety s upravenými diodovými linkami pro denní svícení. Nárazník je více zaoblený, než tomu bylo v minulosti, což dodává přední části elegantnější vzhled. Tradičně rozměrná přední maska chladiče působí dynamickým dojmem a navazuje na styl ostatních modelů Audi. Žádné výstřelky ani u tohoto SUV značky Audi tedy očekávat nelze.

Zadní části dominují rozměrné světlomety, jejichž eleganci rovněž zajišťuje moderní LED technologie. Víko zavazadelníku se zvedá spolu se zadními světly, což je typické pro všechny SUV této značky. Nedílnou součástí bezpečností výbavy vozu jsou tedy i obrysová světla integrované do zadního nárazníku.  To pro případ, že v noci zastavíte a zvednete víko zavazadelníku.

Co se týká interiéru, příliš změn na něm nenajdete. Za zmínku stojí snad jen nový volant s perfektně tvarovaným věncem a kulatým středem. Rozšířila se také nabídka dekoračních materiálů na přístrojové desce, díky které se zvyšuje míra individualizace pro zákazníka. Věk stávající generace prozrazuje poměrně složitý systém MMI, který se u nových modelů podstatně zjednodušil. Na jeho ovládání si zvyknete, bude to však vyžadovat o něco delší dobu. Ocenili bychom i o něco rychlejší reakční dobu, která je doménou právě současných systémů. Také ovládání třízónové klimatizace by mohlo být o něco jednodušší. Překvapí třeba absence tlačítka pro synchronizaci teploty, které je ukryto v menu MMI. Konektivitu poněkud znesnadňuje chybějící USB port. Vylepšení těchto atributů si zřejmě Audi nechává pro novou generaci Q5.

Pochvalu naopak zaslouží příplatkový paket S-line, který představuje to nejlepší, co si lze do vozu pořídit. Zahrnuje různé designové a funkční prvky, jež zvyšují nejen vzhledovou ale také funkční stránku automobilu. Skvěle se nám sedělo v ergonomických rozměrných sedadlech, která jsou nastavitelná prakticky ve všech směrech. Potěší i mimořádně kvalitní zpracování příjemné alcantary, stejně jako prémiové slícování měkčených plastů na přístrojové desce. V tomto ohledu hraje Q5 stále prim, přestože se již chystá jeho mezigenerační proměna.

Vnitřní prostor automobilu bohatě stačí pro pohodlné cestování čtyř dospělých osob. Kompaktní SUV se chlubí zavazadelníkem o objemu 540 litrů. Palec nahoru si zaslouží příjemně umístěná nakládací hrana a v neposlední řadě také rovná plocha zavazadelníku, která vznikne při sklopení opěradel zadních sedadel. V tomto případě lze do vozu naložit až 1560 litrů nákladu. Praktické je, že lze opěradla zadních sedadel ovládat dálkově přímo z kufru automobilu. Zadní sedadla jsou navíc posuvná, čímž lze variabilně měnit velikost zavazadlového prostoru.

Koncernový všeuměl 2.0 TDI

Většina zákazníků testované Audi Q5 sáhne po dieselovém motoru. Oblíbenou jednotku představuje výkonný vznětový čtyřválec 2.0 TDI, jehož maximální výkon činí 140 kW. Tento motor pohání nejen sesterské Audi A4, ale třeba i koncernový VW Passat a dokonce představuje i nejsilnější turbodiesel ve Škodě Superb.

V relativně těžkém Audi Q5 (pohotovostní hmotnost kolem 1,9 tuny) nepůsobí tak agilně, jako ve zmiňovaných sedanech, za což může vyšší světlá výška a částečně také obrovské kola paketu S-line. Solidní hodnotu výkonu doplňuje největší točivý moment 400 N.m, který vrcholí v rozmezí 1750 – 3000 ot/min. Ten se na silnici přenáší prostřednictvím sedmistupňové automatické převodovky S-tronic a stálého pohonu všech čtyř kol.  

Dynamika vozu bohatě stačí na bezpečné předjíždění či svižnou jízdu s plně naloženým vozem. Sportovní hodnoty zrychlení však od Q5 očekávat nelze, na SUV je však výkon optimální. Dvouspojková převodovka řadí velice rychle a intuitivně reaguje na pokyny řidiče. V rámci manuálního módu lze řadit pouze pohybem voliče převodovky, absence pádel pod volantem u auta kategorie SUV však příliš nevadí.

A jak je na tom motor se spotřebou? Ve městě jsme jezdili kolem 7,7 l/100 km, mimo město apetit motoru klesá pod sedmilitrovou hranici. Při dodržování limitů na našich dálnicích ukazoval palubní počítač 7,5 l/100 kilometrů. Díky palivové nádrži o nadprůměrném objemu 75 litrů je akční rádius testovaného SUV minimálně 1000 kilometrů, za což si audi zaslouží pochvalu.

Poddajný premiant

Jízdní vlastnosti Audi Q5 můžeme jednoduše označit za univerzální. Podvozek je dost poddajný na to, aby vyžehlil nejednu díru na silnici, zároveň však poskytuje slušnou jistotu v zatáčkách s minimálními náklony karoserie. Pokud byste si opravdu chtěli užít svižnou jízdu, největším nepřítelem vám nakonec bude řízení, které klade až nezvykle velký odpor a je komunikativní jako ruský špion u výslechu. Přes všechnu tuto kritiku patří jízdní vlastnosti Audi Q5 mezi tři nejlepší SUV na trhu, ovšem nesmíme zapomínat na to, že se pohybujeme v dobře placené prémiové sféře.

Kvalitou jízdy se Q5 svým největším rivalům v podobě srovnatelných SUV od BMW a Mercedesu. Musíme podotknout, že hlavním teritoriem všech těchto SUV je primárně silnice. Pohon všech kol tedy nabízejí spíše pro jistotu. Ani jeden z konkurentů přehnaně neupozorňuje na dovednosti v terénu, snad až na pár promo videí, které se odehrávají v pečlivě připravené divočině. Líbila se nám volba mezi různými jízdními režimy (Dynamic, Auto, Inteligent, Comfort, Efficiency). U nich elektronika mění mimo nastavení motoru a posilovače řízení, také tuhost podvozku.

Resumé

Audi Q5 je kompaktním SUV, které zaujme elegantním avšak stále konzervativním designem. Nabízí slušný vnitřní prostor a variabilní interiér. Moderní technika a prémiový interiér posouvá auto o kus dále před běžnou automobilovou konfekci. Motor by zasloužil zlepšení v oblasti kultivovanosti, která je na stejné (podprůměrné) úrovni, jako u ostatních značek koncernu Volkswagen. Cena testovaného vozu 1 639 500,- Kč odpovídá prémiové značce, za SUV střední třídy nám však připadá vyšší. Může za to samozřejmě špičková výbava včetně S-line paketu. Vždyť v základu pořídíte Audi Q5 se zkoušeným motorem 2.0 TDI (140 kW) už za 1 191 900,- Kč.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Audi Q5 2,0 TDI Quattro S tronic

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1968

Válce / ventily:

4 / 4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

140 / 3800 - 4200

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

400 / 1750 - 3000

Maximální rychlost (km/h):

210

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,4

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

6,5 / 5,3 / 5,7

Velikost zav. prostoru (l):

540

Objem nádrže (l):

75

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1935

Nosnost (kg):

675

Základní cena (kč):

1 191 900 (2,0 TDI 140 kW)

Cena testovaného vozu (kč):

1 639 500

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.