ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Škoda Yeti 2.0 TDI – osvědčená stálice nejen do města (TEST)

Škoda Yeti se krátce po svém uvedení na český trh v roce 2009 stala jedním z nejpopulárnějších kompaktních SUV. V mezidobí přišla s atraktivním faceliftem, který ještě více zdůraznil elegantní charakter vozu. Testovali jsme variantu s pohonem předních kol a naftovým čtyřválcem 2.0 TDI (110 kW) pod kapotou.

Yeti patří mezi auta, které přitahují pozornost potenciálních zájemců, ale zároveň nevzbuzují nějaké rozporuplné a extrémně protichůdné reakce. Dosavadní ohlasy, podpořené slušným prodejem i zájmem o ojeté vozy, spíše naznačují, že motoristická veřejnost se v případě českého SUV rozdělila na ty, kteří vůz nekriticky přehlíží (protože tato třída je prostě nezajímá) a na ty, kteří jej obdivují a uznávají.

Design vozu kombinuje standardní škodovácké rysy, jako je například tradiční maska chladiče nebo charakteristicky profilovaná přední kapota, s prvky ryze inovativními. Za zmínku rozhodně stojí přední světlomety, které v rámci faceliftu přišly o oddělené mlhovky a jsou hranatější, než dříve. Opticky rozšiřují karosérii a přináší také pokrokové řešení díky světelnému pásu LED diod pro denní svícení v jejich spodní části. Technologii LED však najdeme i v zadních svítilnách, jež tvoří pro škodovku typický tvar písmene C.

Karoserie vozu s délkou 4,22 metru a výškou bezmála 1,7 metru působí strohým dojmem a žádné důmyslné křivky na ní vesměs nenajdete. V tomto případě platí, že potenciální designové vychytávky ustoupily funkčnosti a praktičnosti vozu, ale nutno dodat, že žádná velká újma na vzhledu nevznikla. Koneckonců, kdo by měl zájem, může yetiho zkrášlit celou řadou doplňků z příplatkové výbavy, například outdoorovým paketem nebo přímo výbavou Monte Carlo. Individualizaci se tedy ani v případě modelu yeti meze nekladou.  

Za volantem

Interiér se chlubí solidním zpracováním, které v této třídě není zrovna samozřejmostí.  Přístrojová deska působí hodnotným dojmem, použité plasty přesně lícují a v kombinaci s novým koženým volantem či hlavicí řadicí páky navozují dojem, jako byste seděli ve voze o jednu kategorii výše.

K pohodlí na palubě přispívají kvalitně zpracovaná sedadla a dostatek odkládacích prostor včetně osvětlené a klimatizované schránky před spolujezdcem nebo sklápěcího stolku na loketní opěrce vzadu. Vrcholná výbava Laurin&Klement celkový dojem z interiéru ještě o kus vylepší. Kožené čalounění je samozřejmostí, stejně jako tempomat, prosklená střecha s elektrickým ovládáním nebo vyhřívaná sedadla.

Opět musíme pochválit variabilní uspořádání zadních sedadel, která jdou lehce sklopit, posunout dopředu nebo úplně vyjmout, čímž lze interiér snadno přizpůsobit přepravovanému nákladu. Když už jsme u přepravní kapacity - drobnou výtku si neodpustíme k velikosti zavazadlového prostoru, který se svými 415 litry (v základním uspořádání bez rezervního kola) za konkurencí poněkud zaostává. Alespoň, že je zavazadelník perfektně přístupný a dobře využitelný, zejména díky pravidelnému tvaru.

Optimální volba - 2.0 TDI

V současné nabídce motorizací jsou tři přeplňované čtyřválce a dokonce čtyři vznětové jednotky. Navíc je možné automobil kombinovat s pohonem všech čtyř kol, avšak pouze pro tři vybrané motory. K dispozici je šest výbav včetně luxusní Laurin&Klement.

Pod kapotou námi testovaného modelu Yeti byl přeplňovaný čtyřválec 2.0 TDI s výkonem 110 kW a točivým momentem 340 Nm, který využívá přímého vstřiku paliva Common Rail. Motor je zárukou solidní dynamiky a nutno podotknout, že je pocitově příjemnější, než slabší varianta s výkonem 81 kilowatů. Přestože jeho zvukový projev nepatří mezi špičku, pochvalu si motor zaslouží za minimální vibrace a v neposlední řadě také úsporný provoz.

Jak už je u vozů koncernu Volkswagen dobrým zvykem, příkladná je spolupráce převodovky a hnacího ústrojí. Šestistupňový manuál pracuje s přesností švýcarských hodinek, odstupňování jednotlivých převodů odpovídá charakteru a zaměření automobilu. Zvyknout si na převodovku je otázkou okamžiku a žádných záludností se od Yetiho rozhodně nedočkáte.

Milovníci SUV jistě ocení vyšší posez za volantem, který nastolí větší pocit bezpečí a koneckonců vám nabídne také lepší výhled z vozu. Jedním dechem však dodáváme, že v tomto případě jde opravdu jen o pocit. Díky zmíněným úpravám a pohonu pouze předních kol bychom se rozhodně do nějakých větších lesních a polních dobrodružství nepouštěli. A to i přes vyšší světlou výšku. Ale o to tady přeci nejde.

A jak je na tom motor se spotřebou? Ve městě se dá jezdit pod sedmilitrovou hranicí a mimo město se docela snadno dostanete na hodnotu 5 l/100 kilometrů. Dálniční jízda pak znamená odběr z nádrže kolem 6,5 l na 100 km. Suma sumárum – při placení na benzince vám toto auto může vyvolat nenucený úsměv na rtech, a co ušetříte na palivu, můžete investovat například do jeho dalšího zkrášlování. Vždyť škodovky patří v Čechách k nejčastěji upravovaným vozům a kromě bohaté palety originálních doplňků od výrobce jsou u nás k mání i doplňky od různých tunningových firem.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Škoda Yeti 2.0 TDI L&K

Typ motoru:

přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1968

Počet válců:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

110/3500

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

340/1750-3000

Maximální rychlost (km/h):

199

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,0

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

5,6 / 4,3 / 4,8

Velikost zav. prostoru (l):

415

Objem nádrže (l):

60

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1486

Nosnost (kg):

620

Základní cena (kč):

384 900 (1.4 TSI 81 kW, Active)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem a převodovkou (kč):

588 900 (Ambition)

724 900 (L&K)

 

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.