ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Škoda Superb 2.0 TDI Style – rychle a úsporně? (TEST)

Vyzkoušeli jsme další variantu prostorného Superbu – tentokrát nám do redakce přijel model s nejvýkonnějším dieselovým čtyřválcem v kombinaci s manuální převodovkou. Dokáže šestistupňový manuál dostat z motoru to nejlepší?

Poslední generaci Škody Superb asi netřeba dlouho představovat. Samotný design se velice povedl. Největší škodovka se chlubí vyváženými tvary s vysokou mírou elegance a dynamiky zároveň. Navíc skvěle navazuje na korporátní minimalistický vzhled, což dokládá nejen atraktivní přední maska chladiče, ale také moderní přední světlomety.

Díky nové modulární platformě MQB B působí auto velice přirozeně. Na prodlužovaný či upravovaný vzhled minulých generací tedy můžeme s klidem zapomenout. Při pohledu zepředu zaujme výrazně profilovaná kapota a bližší zkoumání u vrcholné verze odhalí i hladkou plochu pod vlastním logem automobilky. Ta skrývá přední radar adaptivního tempomatu.

Přední světla si zaslouží pochvalu nejen za estetický dojem, ale především světelnou účinnost. Jedná se sice „pouze“ o bixenonové výbojky, za příplatek však nabízí velice funkční Smart Light Assist s dynamickou korekcí světleného paprsku. O dálková světla se tedy již nebudete muset prakticky vůbec starat. Elektronika dokáže sama regulovat světelný paprsek, čímž neoslní protijedoucí vozy v případě aktivovaných automatických dálkových světel. LED diody pro hlavní světelný režim u nového superbu nenajdete. Je to trochu škoda, protože koncern tuto technologii využívá u všech ostatních značek a především nižších tříd. Na druhou stranu, proti konvenčním bixenonům nelze mít výhrad.

Interiér zaujme svojí kvalitou a prostorem. S čistým svědomím můžeme říci, že téměř odpovídá prémiové třídě. Konzervativní pojetí palubní desky není cizí ani tomuto superbu, každopádně chválíme za čitelné přístroje a zcela intuitivní ovládání. Posed je překvapivě nízký, což je příjemné. Komfort sezení na zadních sedadlech umocňuje doslova královský prostor pro nohy. V příčném směru interiér narostl, což je jen dobře. Konečně jeho šířka koresponduje s délkou. Snad jen prostoru v oblasti hlavy by mohlo být na zadních sedadlech o něco více. Celkově však kabina svojí prostorností poráží i sedany o kategorii výše. Zavazadelník nabízí objem 625 litrů a jeho tvar je pravidelný, což nahrává manipulaci se sedadly.

Dieselový bivoj

Pod kapotou nám pobrukoval dvoulitrový diesel poskytující maximálních 140 kW a největší krouticí moment 400 N.m při 1900 - 3300 ot/min. V nižších otáčkách je projev motoru trochu defenzivní, v pásmu od 2000 otáček ožívá raketovým startem a do 4000 otáček drží lineární zátah. Vůz s touto motorizací nabízí dostatečnou výkonnostní rezervu a to zejména s ohledem na jízdní podmínky na českých silnicích. Rozhodně však ani na německých dálnicích nebudete strádat. Motor dokáže velice pružně zrychlovat i nad 160km/h.

Co nám trochu kazilo dojem, na jinak dobře fungujícím motoru, byl hrubý projev. Zejména v rozmezí 2000 – 3000 ot/min. prostupovaly vozem vibrace více, než bychom očekávali. Naopak pod touto hranicí skvěle fungují vyvažující hřídele a projev působí kultivovaně. Úsměv na tváři pak vykouzlí spotřeba, která se při klidné jízdě pohybuje pod překvapujících 5 l/100 km.

Naše standardní trasa pro měření spotřeby dokázala, že vůz je maximálně úsporný. Zhruba 70% dálnice, 20% okresní silnice a 10% městský provoz, znamenal výslednou spotřebu 5,1 l/100 km. Při tak nízké spotřebě se nabízelo podezření, že vůz má vypínání druhého a třetího válce, které ovšem Škoda nabízí pouze u benzínových variant o obsahu 1,4 l. Částečný podíl na nízké spotřebě mají dobré aerodynamické vlastnosti karoserie a rekuperace brzdné energie. Bez zajímavosti není ani hodnota spotřeby při jízdě 160 km/h, při kterých palubní počítač ukazuje 6,7 l.

Velké změny se odehrály u manuální převodovky. Rychlostní stupně jsou delší, což má opět příznivý vliv na spotřebu a negativní vliv na zrychlení, což u takto silného motoru není žádnou překážkou. Řadička skvěle padne do ruky a rychlostní stupně zapadají přesně. Příjemnou tečku za povedeným motorem a převodovky byly krátké dráhy řazení.

Celkově na nás kombinace manuálu a silnější varianty motoru 2.0 TDI udělala lepší dojem, než nedávno testovaný Superb 2.0 TDI DSG. Manuální převodovka dokáže lépe využít užšího pásma největšího točivého momentu a odpadají také problémy s podtáčením pohonné jednotky. Spotřeba pohonných hmot je rovněž u varianty se šestistupňovou převodovkou příznivější.

Komfortní podvozek

Námi testovaný vůz opět disponoval adaptivním odpružením včetně možnosti volby jízdních režimů (+25 tisíc korun). Díky tomuto nastavení si zvolíte tuhost tlumičů v jednom z režimů Comfort, Sport nebo Normal. Problém trochu spočívá v poměrně měkkém naladění, obzvláště v režimu Comfort je jízda velice houpavá. Proto se nám více zamlouval režim Sport a to i pro normální jízdu. Vůz si v tomto režimu počíná mimořádně obratně, omezí náklony karosérie v zatáčkách a získáte tak pocit, že jedete s vozem o 200kg lehčím.

Při intenzivnějším ježdění na okreskách horší kvality nám mód Sport poskytl více jistoty, protože  auto méně odskakovalo na nerovnostech. Volbou režimů můžete ovlivnit i nastavení tuhosti řízení, které je průměrně komunikativní bez větší snahy návratu do středové polohy. U takto velkého vozu oceníte brzdy, dobře se dávkují a při ostřejším sešlápnutí brzdového pedálu nevadnou.

Resumé

Ačkoliv je Škoda Superb považována spíše za rodinný vůz určený pro delší cestování, jako optimální převodovku pro kombinaci se silnějším dieselem 2.0 TDI (140 kW) nepovažujeme automat DSG, nýbrž manuál. Tento verdikt možná odradí řady milovníků automatů, manuál však umožňuje dostat z tohoto motoru to nejlepší. Všem příznivcům automatických převodovek DSG tak spíše doporučíme 110-ti kilowattovou pohonnou jednotku 2.0 TDI, se kterou si rozumí lépe.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Škoda Superb 2.0 TDI Style

Typ motoru:

přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1968

Počet válců:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

140 / 3500-4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

400 / 1750-3250

Maximální rychlost (km/h):

237

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,0

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

4,9 / 3,6 / 4,1

Velikost zav. prostoru (l):

625

Objem nádrže (l):

66

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1555

Nosnost (kg):

620

Základní cena (kč):

614 900 (1.4 TSI 110 kW, Active)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem a převodovkou (kč):

766 900 (Ambition)

816 900 (Style)

 

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.