ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Nissan Qashqai 1.5 dCi – povedený standard (TEST)

Zájemci o Nissan Qashqai mohou vybírat z čtveřice motorů, z nichž dva jsou benzinové a dva dieselové. My jsme redakčnímu testu podrobili dieselový základ tj. přeplňovaný čtyřválec s továrním označením dCi 110 o zdvihovém objemu 1461 cm3. Ač by se leckdo mohl divit, tento motor vyhoví většině zákazníků.

Poslední generace Nissanu Qashqai se úspěšně zabydlela na našem trhu a dokázala si získat přízeň mnoha zákazníků. Dynamicky střižená přední část vozu překvapí nejen robustností, ale také elegancí. Stačí se podívat na zajímavě tvarované světlomety s diodami LED ve tvaru hokejky nebo na atraktivně profilovanou kapotu výrazně zasahující do blatníků. Auto se tak právem řadí mezi nejatraktivnější novodobé SUV.

Také boční část vozu zaujme hlavně díky klenutým dveřím a v neposlední řadě i prahům. Vzadu se klenutí nevyhnuly páté dveře a to hned pod zadním oknem. Sportovní nádech vozu dodává poměrně robustní spoiler nad oknem pátých dveří.

S korporátní identitou skvěle koresponduje také interiér. Přístrojová deska se může pochlubit nápaditými tvary, které jsou dobrým lékem na současný mainstream především německých automobilek. Pochvalu si vnitřek vozu zaslouží i za velmi dobré zpracování. Snad jen některé tvrdší plasty kazí celkově dobrý dojem z interiéru. Líbil se nám také do ruky skvěle padnoucí volant.

Jednou z hlavních předností vozu je prostor a to ve všech směrech. SUV pohodlně převeze čtyři dospělé osoby i se zavazadly. Zavazadelník se může pochlubit objemem 401 litrů, který sice není v této třídě žádným překvapením, chválíme však velmi dobrou využitelnost a přístupnost. Posádku budou hýčkat perfektně tvarovaná sedadla s dostatečným bočním vedením těla.

Centrální displej multimediálního systému by mohl být o něco výše, líbila se nám však grafika i dotykové ovládání kombinované s klasickými tlačítky. Navigace se chlubí intuitivním ovládáním a dokáže zobrazovat pokyny i na malém displeji mezi přehledným otáčkoměrem a rychloměrem. Výhradu máme proti lesklému dekoru středového panelu, který není příliš praktický a snadno se na něm objeví otisky prstů.

Všeuměl 1.5 dCi

Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházel přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1461 cm3. Nejedná se o žádnou novinku, motor už známe z předchozího modelu, avšak pro šestou generaci byl poměrně výrazně modifikován. Nejvyšší výkon činí 81 kW při 4000 ot/min a největší točivý moment narost na z 240 na 260 N.m. Nyní vrcholí v rozmezí 1750 – 2500 ot/min.

Jeho hlavní výhodou má být kromě lepší dynamiky také kultivovanější chod a hlavně nižší spotřeba pohonných hmot. Výrobce dokonce uvádí kombinovanou hodnotu spotřeby paliva 3,8 l/100 kilometrů, což je na SUV mimořádné. A jaká je realita?

Patnáctistovka působí v nissanu velice živě a pochvalu zaslouží i její kultivovaný jízdní projev. Oproti silnější naftové šestnáctistovce nás překvapila minimální prodleva turbodmychadla. Díky tomu je motor velice příjemným společníkem při běžném ježdění. Pokud budete tlačit na pilu, pohonná jednotka samozřejmě nenabídne kdovíjakou dynamiku, pro bezpečnou jízdu je ale její výkon naprosto dostačující.

Využitelnost provozního pásma točivého momentu limituje poměrně krátké zpřevodování šestistupňového manuálu, s čímž jsme se setkali i u silnější vznětové motorizace. Je tedy zapotřebí umět odhadnout příliv síly a přizpůsobit tomu jízdní styl. S nissanem jsme se ale rychle sžili a počáteční pocity hodili za hlavu. A jak je na tom motor se spotřebou?

Skvěle! Dosáhnout mimoměstské spotřeby kolem hranice 4 l/100 kilometrů nebylo vůbec obtížné, což je na SUV perfektní výsledek. A to i s absencí pohonu všech kol. Navíc nesmíme zapomenout na fakt, že jsme s autem jezdili v zimním provozu. Ve městě si auto řekne o 5 litrů nafty na 100 kilometrů, na dálnici počítejte s apetitem kolem 5,5 l/100 km.

Za tyto perfektní výsledky vděčí nissan nejen povedené motorizaci, ale také vylepšené aerodynamice se součinitelem odporu vzduchu 0,32. Pohotovostní hmotnost vozu navíc činí pouhých 1365 kilogramů.

Na silnici

Než s nissanem vyrazíte vstříc dobrodružství, je nutné si uvědomit, že má poháněnou pouze přední nápravu. V kombinaci s motorem 1.5 dCi pohon všech kol nedostanete, což je po většinu roku spíše výhoda. Vozy této kategorie jsou většinou využívány ve městech a právě proto nejsou modely SUV s jednou poháněnou nápravou ničím výjimečným. Pocit bezpečí, lepší výhled z vozu a praktická manipulace s nákladem, je pro většinu zakazníků rozhodující bez ohledu na fakt, jestli s autem mohou vyrazit do terénu nebo nikoliv.

Qashqai si zaslouží pochvalu za jednoduché ovládání, které má být především komfortní a to při různém způsobu využití. Například účinný posilovač řízení ocení řidiči především při parkování. Pokud s autem vyjedete mimo město, můžete si jednoduše režim posilovače nastavit v menu palubního počítače. Také chod řadicí páky a spojkového pedálu nevyžaduje příliš síly a to samé platí i pro účinné brzdy.

Podvozek byl rovněž naladěn na komfortní notu, což je příjemné především na našich nekvalitních silnicích nebo při popojíždění po městě. Jeho charakter značně ovlivní především velikost kol a také typ obutí.  

Testovaný model s poháněnou přední nápravou byl oproti vozu 4x4 vybaven pouze vlečenou zadní nápravou. Z hlediska jízdních vlastností to ale nepřináší téměř žádné nevýhody, tedy pokud nejedete opravdu na limitu. Podvozek navíc překvapil schopností vypořádat se s nerovnostmi a byl také skvěle odhlučněn.

Resumé

Nissan Qashqai 1.5 dCi je sympatickým společníkem nejen do města, ale také pro víkendové cestování na chalupu. Atraktivní design skrývá povedený koktejl jízdních a praktických vlastností.  V kombinaci s mimořádně úsporným provozem představuje Qasqai 1.5 dCi optimální volbu pro většinu zákazníků. Nissan tímto modelem opět dokazuje, že základní motorizace nemusí znamenat prakticky žádné ústupky.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Nissan Qashqai dCi 110 2WD

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1461

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

81 / 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

260 / 1750-2500

Maximální rychlost (km/h):

182

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

11,9

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

4,2 / 3,6 / 3,8

Velikost zav. prostoru (l):

401

Objem nádrže (l):

55

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1365

Nosnost (kg):

545

Základní cena (kč):

384 900 (1.2 DIG-T 115 Visia)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

 

474 400 (1.5 dCi 110 2WD, Visia)

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.