ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Škoda Superb 2.0 TDI DSG 140 kW – prezidentská spojka (TEST)

Poslední manažerský bojovník dorazil… I tak bychom mohli označit novou Škodu Superb třetí generace, která dorazila na bitevní pole v manažerské střední třídě jako poslední. Ford Mondeo anebo sourozenec Volkswagen Passat si premiéru odbyly již minulý rok. Škodovka vyslala do boje svojí novinku letos, konkrétně v letních měsících. Bude mít nová Škoda Superb ve vrcholném vznětovém provedení poslední slovo?

Dlouhý, široký a Superb

Nemusíte mít zrovna smysl pro mikrodetail, abyste poznali, že nový Superb narostl ve všech směrech. Už je to možná trochu ohraná písnička, když u každé nové generace říkáme, že opět narostla. Ovšem v případě Superbu je nárůst o impozantních 80 milimetrů u rozvoru náprav. Nezanedbatelný je i rozchod kol, který je vpředu o 40 milimetrů a vzadu o více jak 50 milimetrů větší.

Nová modulární platforma MQB B zkrátka udělala své. Velikost vozu jde ruku v ruce s velice povedeným designem. Mezigeneračně působí vůz sportovněji díky menšímu převisu na přední nápravě a protáhlejšímu zadnímu oknu. Přepracovaná příď se obohatila o chromové prvky přední masky, která navazuje na dynamicky ztvárněné přední světlomety. Zcela přepracované jsou i zadní svítilny, které opustily tvar písmene C a nově disponují LED svícením.

Prosím, pane prezidente

Uvnitř překvapení nečekejte. Často vytýkaná strohost interiéru se nám zamlouvá, německá preciznost zpracování přístrojové desky a konzervatismus má něco do sebe. Velice chválíme posez za volantem, především díky široké variabilitě nastavení volantu. Zobrazení kapličky přístrojů zůstalo bez větších změn, totéž můžeme říci o ovládacích prvcích pod radionavigačním systémem Columbus.

Ovládání prostoru klimatizace je intuitivní i při prvním usednutí do vozu. Po funkční a vzhledové stránce nemáme jedinou výtku. Při bratrovražedném souboji (s VW Passat) by nám vadil kratší sedák a absence nastavitelné délky sedáku. Superb kromě toho nemá ani nejnovější technologie, jako například digitální štít kapličky. Na druhou stranu radionavigační systém se nám zamlouvá u Superbu více než u jeho sourozence a u několika prvků nadstandardní výbavy hraje svou roli i cena, která je u Škody Superb přijatelnější.

Samozřejmě záleží na zvoleném výbavovém stupni. Námi testovaný model zahrnoval výbavu Style, u níž lze doporučit několik nadstandardních paketů. Ty za slušnou cenu nabízí hodně muziky. Například paket Style plus obsahuje rezervní kolo, potah sedadel v kůži alcantara, stínící role, ztmavená boční a zadní skla, vyhřívané přední sklo a to vše za přijatelných 20 tisíc korun.

Z funkčních prvků musíme pochválit funkci Smart Light Assist (+20 tisíc korun, společně s Lane Assist a Blind spot detect), která prodlužuje dobu použití dálkových světel. Díky částečnému clonění neoslňujete ostatní řidiče, ať už ve vašem směru jízdy nebo v protisměru.

Posila pod kapotou

Vrcholné provedení testovaného dvoulitru disponuje 140 kW a 400 N.m. poskytovaného v rozmezí 1900 – 3300 ot/min. Do 1900 ot/min je síla motoru ospalejší, po překročení hranice 1900 ot/min však přichází mohutná síla, která při větším sešlápnutí pedálu akcelerátoru nechá lehce proklouznout přední hnaná kola ještě na druhý rychlostní stupeň. Samozřejmě své dělalo i zimní obutí testovaného modelu.

Motor se nechá vytočit až do 5000 ot/min, avšak po překročení 4000 ot/min zátah postupně slábne. Rozpačitý dojem jsme měli při studených startech, kdy se z motoru ozývalo nepříjemné dunění. Na čem koncern zapracoval, jsou vibrace v nižších otáčkách (cca do 1500 ot/min.), kdy automatická převodovka DSG motor značně podtáčela a setrvačník nestačil polykat vibrace.

Při předjíždění se budete muset s vozem lépe sžít, respektive s dvouspojkovou převodovkou DSG. Ta při snaze řidiče k podřazení působí průměrně a při předjíždění vyžaduje mohutné sešlápnutí plynového pedálu. Například při jízdě na pátý rychlostní stupeň a manuálním podřazení tlačítky pod volantem o dva stupně si stihnete předříkat román Vojna a mír. Asi ne všechny kapitoly, ale minimálně jednu ano.

Píšeme to hodně s nadsázkou, protože převodovku DSG řadíme mezi jednu z nejrychleji řadicích sériových převodovek. U koncernových automatů DSG jsme zkrátka zvyklí na lepší výkony, než jaké nám ukazuje nový Superb se silnější variantou naftového dvoulitru. Možná se ale jedná pouze o nešťastný kus u zkoušeného auta.

A jak je na tom Škoda Superb 2.0 TDI se spotřebou pohonných hmot? Průměrná spotřeba se pohybuje okolo 6 l/100 km, při svižnější jízdě vzroste na 7 – 7,5 litru. Ve městě pak počítejte s odběrem kolem 6,8 l nafty. S ohledem na velikost vozu a nabízený výkon to nejsou vůbec špatná čísla!

Agilnější zejména v režimu Sport

Pochvalu zaslouží podvozek a jeho nastavení. Testovaný vůz disponoval adaptivním odpružením včetně možnosti volby jízdních režimů (+25 tisíc korun). Díky tomuto nastavení si zvolíte tuhost tlumičů v jednom z režimů Comfort, Sport nebo Normal. Nejvíce se nám zamlouval režim Sport, ač jako otec od rodiny bych na víkendovém výletě Sport nepreferoval. Vůz si v tomto režimu počíná mimořádně obratně, omezí náklony karosérie v zatáčkách a získáte tak pocit, že jedete s vozem o 200kg lehčím.

Při intenzivnějším ježdění na okreskách horší kvality nám mód Sport poskytl více jistoty, protože  auto méně odskakovalo na nerovnostech. V režimu Comfort si připadáte jako v opravdovém parníku, kdy se Superb příjemně pohupuje. Tento režim je spíše na dálniční trasy, na méně kvalitních okreskách se moře více rozbouří a parník o něco více rozhoupe. V Normal režimu najdete kompromis, méně houpání a přesto více komfortu než u sportovního režimu.

Volbou režimů můžete ovlivnit i nastavení tuhosti řízení, které je průměrně komunikativní bez větší snahy návratu do středové polohy. U takto velkého vozu oceníte brzdy, dobře se dávkují a při ostřejším sešlápnutí brzdového pedálu nevadnou.

Resumé

Nová generace Škody Superb ukazuje, že má co nabídnout i náročnějším uživatelům. Přidala několik nových prvků z výbavové sestavy za přijatelné ceny. Největší devizou, u konkurentů nevídanou, je prostor, kterého si užijete v každém směru. Přestože máme výtky k převodovce DSG, auto je optimálním manažerským sedanem pro delší cestování. Stejně dobře však poslouží i pro rodinné využití, pro které představuje takřka ideální volbu.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Škoda Superb 2.0 TDI DSG

Typ motoru:

přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1968

Počet válců:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

140/3500-4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

400/1750-3250

Maximální rychlost (km/h):

235

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

7,7

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

5,4 / 4,0 / 4,5

Velikost zav. prostoru (l):

625

Objem nádrže (l):

66

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1555

Nosnost (kg):

620

Základní cena (kč):

614 900 (1.4 TSI 110 kW, Active)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem a převodovkou (kč):

766 900 (Active)

831 900 (DSG, Active)

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.