ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Hyundai Tucson 2.0 CRDi – robustně-elegantní SUV (TEST)

Hyundai je značka, která je hodně vidět a slyšet – a díky tomu, jaké v posledních letech předvádí modely, neustále zlepšuje své vnímání mezi veřejností. Jejím cílem je růst, což potvrzuje i zbrusu nové SUV Hyundai Tucson, jenž má zaujmout širokou veřejnost.

Tuscon je konečně zpátky. Možná pamatujete na původní model, který se v Evropě proměnil v nudně znějící ix35. Nyní je auto zpátky ve zbrusu novém provedení s vynikajícím designem. Oproti ix35 se liší docela výrazně, což pro tentokrát vůbec nebylo na škodu. Auto působí sportovně i elegantně zároveň, žraločí maska vyhlíží nebezpečně a sofistikovaně. Linie jsou hladké a oblé a proporce přesně naměřené. Designéři se zkrátka vytáhli. A platí to nejen pro nejvyšší výbavu.

Solidní standard

Interiér není převratně nový, ale zachovává si kvalitu se slušným standardem. Posádka se tedy může těšit na prostorný vnitřek vozu, který je útulný a nevyznívá nijak agresivně, přetechnizovaně nebo odtažitě. Snaha zařadit se mezi ta lepší SUV je patrná třeba z konstrukce měkkých spínačů, jimiž všechno ovládáte, ať už jde o klimatizaci, rádio, zrcátka nebo výškově a podélně nastavitelný volant.

Přístrojová deska je laděna do tlumených tmavých barev, které na první pohled působí až zbytečně jednolitě. Jste-li příznivci temného ladění, určitě se vám to bude zamlouvat, upřednostňujete-li raději veselejší tóny, bude to, pravda, horší. Plast se s měkkými materiály pravidelně střídá, bohužel ale v místech, kde byste spíš očekávali měkké podloží, dočkáte se tvrdého plastu, který se navíc velmi rád a snadno škrábe. No jo, nemůže být dokonalé zase úplně všechno. To bohužel platí i o zvuku audiosystému, jenž je poměrně sterilní a neosobní.

Pochvalu si naopak zaslouží skvěle tvarovaná sedadla s měkkým polstrováním. Ve všech výbavách vás ty přední zahřejí, za příplatek se navíc dočkáte jejich kožených variant a ventilace. Navíc sedák slušně podepírá stehna a sklon sedačky lze nastavit v širokém rozpětí. A co teprve to místo! Prostorem konstruktéři skutečně nešetřili, a tak je ho dost na šířku i na výšku. A to nejen na těch předních, ale i vzadu, kde je dostatek místa jak na kolena, tak na hlavu.

Obdobně velkorysý prostor v kufru nenajdete, ale i tak je zavazadlový prostor dostatečně objemný. Bez rezervy dosahuje 513 litrů, s náhradním kolem 488 litrů, a tam už se dá ledacos naskládat, navíc máte k dispozici výškově stavitelnou podlahu. V nadstandardní výbavě se dočkáte i elektricky otevíraných pátých dveří, což nezní nijak extra převratně, ale konstruktéři si tentokrát opravdu vyhráli. Stačí se s klíčem třeba v kapse nebo prostě někde po ruce postavit za auto, nohou aktivovat čidlo – a kufr se začne sám otevírat. Sice to není v nějakém úžasném tempu, ale hodí se to, třeba když máte po nákupu plné ruce nebo něco stěhujete a podobně.

Jestli máte rádi asistenční služby, budete mít pocit, že jako řidič jste v tusconu skoro zbytečný. Kromě toho, že si auto samo otevírá kufr, také samo rozsvěcí světla, brzdí před překážkou, stírá okna za deště, sleduje mrtvé úhly anebo třeba hlídá jízdní pruhy. V základní verzi jen zapípá, když se bez směrovek přiblížíte k čáře na silnici, v nadstandardu se vás bude snažit přes daný pruh vůbec nepustit, a jako nejvyšší level auto po vás prostě převezme řízení. Třeba i na dálnici. Prostě drží rychlost, jede uprostřed svého pruhu a je mu úplně jedno, že se nedotýkáte volantu. A ne jen několik sekund, mluvíme tu o minutách. Proč se vlastně ještě namáhat s řízením?

2.0 CRDi – výkon a spotřeba

Motor, jímž se Tucson pyšní, také patří do kategorie těch povedených. Vznětový čtyřválec 2.0 CRDi je velice kultivovaný a nijak nehlučí ani při vyšších otáčkách. My jsme navíc zkoušeli silnější variantu s nejvyšším výkonem 136 kW při 4000 ot/min a největším točivým momentem 400 N.m. Právě tento motor vozu nabízí solidní dynamiku.

Se šestistupňovou manuální převodovkou, která reaguje poměrně citlivě a zpříjemňuje plynulou jízdu, a pohonem na všechna čtyři kola si z každé vyjížďky můžete udělat příjemný zážitek, a to ať už preferujete sportovní pojetí, anebo upřednostňujete pohodlí a klid. Potenciál motoru navíc zajistí bezpečné předjíždění a to i s plně zatíženým vozem. Na jeho bezproblémový výkon se tedy spolehnout rozhodně můžete.

Nadšení z motoru ale maličko opadne, jakmile se dostane na spotřebu. Ne snad, že by nafty spolykal nějak extrémně mnoho, ale žádných zázraků se nedočkáte. Výrobce sice uvádí hodnotu kolem 6,5 litru na sto kilometrů, realita je však podstatně vyšší. Na běžných cestách se pod 7,5 litru nedostanete, a když na to na dálnici šlápnete nebo popojíždíte ve městě, auto si řekne klidně o 8 litrů. Jasně, úspornou jízdou nějaké desetinky bezpochyby srazíte (v tom je manuální převodovka mnohem lepší než automat), ale stejně platí, že při každém zmáčknutí plynového pedálu můžete slyšet, jak se nějaký ropný šejk vesele směje.

Pohodlí především

Co naplat, za všechno se musí zaplatit. A v případě tucsonu to je parádní jízda. Podvozek je tichý, žádná nerovnost ho nevyvede z míry a kromě těch nejhorších výmolů, které byste bez povšimnutí překonali snad leda jen s tankem, o nějakých hrbolech a dírách na silnici prostě vůbec nevíte.

Plyne z toho samozřejmě fakt, že pro opravdu rychlou jízdu se auto příliš nehodí, ale kvůli ní si zákazníci rodinné SUV jistě pořizovat nebudou. I tak se ale hyundai dobře drží zvolené stopy a ani v zatáčkách nebudete mít pocit nejistoty. Navíc dojedete skoro všude, kam potřebujete a to díky solidním vlastnostem vozu v lehkém terénu.

Resumé

Suma sumárum, nový Hyundai Tucson je více než povedený. Mezi mínusy lze zařadit snad jen vyšší spotřebu, kterou však bohatě vykompenzuje komfortní podvozek, nadprůměrný vnitřní prostor a v neposlední řadě také šaramantní design a skvělé odhlučnění.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Hyundai Tuscon 2.0 CRDi (136 kW)

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1995

Počet válců

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

136 / 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

400 / 1750 - 2750

Maximální rychlost (km/h):

201

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,9

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

7,1 / 5,2 / 5,9

Velikost zav. prostoru (l):

513

Objem nádrže (l):

62

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1662-1826

Nosnost (kg):

588

Základní cena (kč):

529 990 (1.6 GDI, 4x2, Tuscon)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

769 990 (2.0 CRDi 136 kW, 4x4, Style)

 

 

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.