ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Škoda Octavia 2.0 TSI RS230 – „RS“ na druhou? (TEST)

Když jsme před více než rokem jezdili s novou Octavií RS třetí generace, byl to pro nás příjemný zážitek a velký posun. Přesto jsme na modelu RS shledali pár nedostatků, jeden z nejvýznamnějších byla absence samosvorného diferenciálu. Nyní před námi stojí přepracovaná verze RS230, která dostala elektricky řízený diferenciál s omezenou svorností neboli VAQ a 10 koní výkonu navíc. Novinkou je také sportovně laděný výfuk s černými ozdobnými koncovkami a některé příplatkové prvky ze základního provedení  RS. Stojí za to si připlatit za ještě ostřejší RS?

A stále se točí…

Octavia RS třetí generace zahájila prodej přesně u příležitostí konání 40. Rally Bohemia tj. 12. července 2013. To je již dost dlouhá doba, aby se nový model okoukal a zevšednil. Pro Octavii RS to však v žádném případě neplatí. Přestože ji vídáváme na českých silnicích každý den, stále je designovým králem a většina silničního osazenstva se za vozem stále otáčí. Nemalou měrou se na tom podílí i nová RS230, která oproti standardnímu provedení RS dostala již v základu designový paket – černě lakovaná zpětná zrcátka, mřížku chladiče, černé koncovky výfuku a v neposlední řadě také devatenáctipalcová kola XTREME o rozměru 225/35, která dokonale podtrhují sportovnost vozu.

Z vnitřní výbavy dostanete navíc například sportovní prošití sedadel a volantu, elektricky ovládaná kožená sedadla nebo přední a zadní parkovací senzory. Pokud si tuto výbavu pořídíte ve standardním provedení RS, bude se cena nadstandardní výbavy pohybovat okolo 60 tisíc korun. Za podobný příplatek však můžete mít RS230, která má navíc avizované sportovním náčiní v podobě elektrického diferenciálu VAQ, zvýšený výkon, sportovně laděný výfuk, barevný MaxiDOT s funkcí LapTimer a také možnost volby jízdního módu.

Výkon není všechno

Pokud zrovna uvažujete o koupi sportovněji laděného vozu, jistě pro vás bude výkon motoru důležitým parametrem. Nová RS230 nabízí o 7kW navíc, o desetinku lepší zrychlení z 0-100 km/h (6,7s) a maximální rychlost posunutou z 248 na 250 km/h.  Někomu by se mohly zdát tyto rozdíly jako nepatrné, ale k čemu je vysoký výkon, když ho vůz nedokáže přenést na vozovku a přední hnaná kola budou v každé ostřejší zatáčce prokluzovat? Ano, samosvorný diferenciál rozhodně má smysl a pouhou úpravou řídící jednotky běžné Octavie RS ho nezískáte. U RS230 se navíc jedná o poměrně sofistikovaný systém VAQ neboli elektronicky řízenou lamelovou spojku. Ta má nahradit dražší a technicky složitější klasiku v podobě mechanického samosvoru.

Jedeme tlačit na pilu

A jak se vůz chová v praxi? Doposud si Octavia RS vystačila se systémem přibržďování jednotlivých kol XDS+, které není rozhodně špatný, ale při ostřejší jízdě způsobuje výraznější nedotáčivost. Výhodnou diferenciálu VAQ je schopnost sevření v momentě, kdy je to opravdu potřeba. Průjezd zatáčkou je tak mnohem rychlejší bez citelného tahání za volant. Na výjezdu ze zatáčky si tak můžete dovolit přišlápnout plynový pedál mnohem razantněji a budete mít jistotu, že si vnitřní kolo zachová dobrou trakci.

Námi testovaný model měl již nové zimní pneumatiky, které na vlhkém silničním povrchu pochopitelně nemají takovou přilnavost jako letní obutí. I v těchto podmínkách ale bylo využití VAQ bezesporu přínosem a zjednodušovalo přenos kroutícího momentu 350 N.m na vozovku.  Při razantním sešlápnutí plynového pedálu na druhý rychlostní stupeň mají tendenci prokluzovat obě přední kola souběžně a to i v zatáčce.

Co nám trochu kazilo dojem, z jinak slušné pohonné jednotky, byl ne zcela vypínatelný stabilizační systém ESP. V nastavení vozidla, ovládaného na navigačním infotainmentu Columbus nebo dlouhým stiskem tlačítka ESP u řadičky dojde pouze k aktivaci ESP sport. Vůz se v tomto režimu chová benevolentněji, dokonce se nechá sklouznout do mírného driftu, než zasáhne elektronika. Úplná deaktivace ESP ale bohužel chybí.

Pohonná jednotka byla upravena nejen co se nejvyššího výkonu týká, ale také v naladění nástupu plného výkonu, 169 kW. Ten je k dispozici v rozmezí 4700 - 6200 ot/min. a maximum kroutícího momentu vrcholí při 1500 – 4600 ot/min.

Vypadá to, že máme všechno - pod kapotou dobrý agregát, mezi předními koly VAQ, velice zdařilá sedadla, širokou variabilitu nastavení volantu… To co nesmí chybět v žádném sportovněji laděném voze je „hudba“ motoru. Předchozí generace pracovala pouze s rezonátorem, nově se dvěstětřicítka chlubí přepracovaným výfukovým systémem. Zvuk je v režimu Normal nebo Eco příjemně bručící, v žádném případě však obtěžující.

Řízení a brzdy

Výtku dáváme řízení, které je sice dost strmé díky progresivnímu systému, ale zpětná vazba od předních kol trochu chybí. Na druhou stranu mnoho vozů s lepším přenosem informací od předních kol již není. Naopak brzdám dáváme palec nahoru, nevadnou ani při sérii několika ostrých zatáček v rychlém sledu.

Co naopak velice chválíme je spotřeba paliva. Octavia RS potvrzuje, že dynamicky laděný vůz nemusí mít nutně vysoký apetit. Naše oblíbená a prověřená trasa Přeštice – Praha Pankrác, tzn. 70 km dálnice při 130 – 140 km/h, 20 km okresky a 25 km město v provozu. Výsledná spotřeba 6,8 l/100 km vypovídá za vše. Při ostré jízdě pochopitelně přesahuje spotřeba hranici deseti litrů, ale to je na vůz s tímto výkonem naprosto běžné.

Dvě v jednom

Nová Octavia RS230 posunula sportovní potenciál auta o kus dále. Největší měrou se na tom pochopitelně podílí samosvorný diferenciál VAQ, který funguje skvěle. Pihou na kráse je pak nemožnost deaktivace stabilizačního systému, kterou by si auto zasloužilo. Ale i tak musíme testovanou octavii velebit a to pro její široké možnosti využití. Cestou z práce si s ní můžete projet pár velice ostrých zatáček a o víkendu pak povozit rodinu s naprostým dostatkem místa, výkonu a spotřeby.

Tým AUTOINDEX.cz

 

Škoda Octavia RS 2.0 TSI RS230

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Objem motoru (ccm):

1984

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

169 / 4700 - 6200

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

350 / 1500 - 4600

Maximální rychlost (km/h):

250

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

6,7

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

7,7 / 5,3 / 6,2

Velikost zav. prostoru (l):

590

Objem nádrže (l):

50

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1445

Nosnost (kg):

542

Základní cena (kč):

651 900 (RS 2.0 TSI)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

726 900 (RS230)

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.