ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Ford Mondeo 1.5 TDCi – povedený suverén (TEST)

Nový Ford Mondeo zaujme atraktivním designem, bohatým vnitřním prostorem a velmi agilním podvozkem. Nabídka motorizací a převodovek však vyhoví spíše defenzivně založeným řidičům. Výjimkou není ani novinka pod kapotou, vznětový motor 1.5 TDCi, který se chlubí kultivovaným chodem a úsporným provozem.  

Ford Mondeo budí respekt již na první pohled. Přední část ve stylu Aston Martin je nepřehlédnutelnou součástí vozu a to zejména díky masivní masce chladiče s chromovanou úpravou. Atraktivně rovněž působí diodový pás pro denní svícení ve spodní části světlometů. Zadní partie prostorného liftbacku již tolik invence nenabízí, právě tato část auta byla u nové generace obměněna jen částečně.

I tak budil testovaný model respekt prakticky všude, kam jsme s ním přijeli. A to jsme nejezdili s vrcholovou variantou na velkých kolech a s mnoha doplňky. Námi zkoušené Mondeo bylo spíše z opačné strany nabídky včetně nového úsporného turbodieselu s manuální převodovkou.

Uvnitř nečekejte kdovíjakou extravaganci, ale spíše konzervativně pojatý interiér. Hlavními atributy jsou praktičnost a perfektní uspořádání jednotlivých ovládacích prvků. Dominantou je nový multimediální systém SYNC 2, který nepanuje zrovna moderní technikou, nabídne však o mnoho kvalitnější poslech hudby oproti předchozím generacím a velice chytré rozdělení obrazovky do čtyř segmentů – audiosystém, telefon, navigace a klimatizace vozu. Kvalita zobrazení dotykového displeje je na dobré úrovni, nicméně displej není úplně citlivý a při ovládání je potřeba pořádný stisk.

Pod multimediálním systémem je ovládání klimatizace a jednoduché přepínání rádia. Tento prostor je přehledný a tlačítka dobře uspořádaná. Trochu hůře ovladatelná jsou tlačítka nastavení teploty a větrání ve voze. To však nové Mondeo vyřešilo dobrou náhradou pomocí hlasového ovládání nebo ovládáním přímo na displeji.

Přestože je posez za volantem malinko vyšší, řidič má dobrý přehled okolo vozu i ve voze. Dokonalé pohodlí získáte pomocí dobré variability nastavení volantu a sportovně tvarovaných sedadel se solidním bočním držením těla. Prostor na zadních sedadlech je v této třídě dostačující, i když zvenčí byste hádali prostoru více.

To ale dokáže vynahradit praktický zavazadelník. Chlubí se objemem 541 litru a navíc pětidveřové uspořádání (tak u fordu nazývají variantu liftback) poskytuje mimořádně dobrý přístup do kufru. Pokud nebudete potřebovat využívat zavazadelník až do stropu, je v liftbacku prakticky stejně místa, jako v kombi.

Úsporný tichošlápek 1.5 TDCi

Novinkou testovaného vozu je přeplňovaný vznětový čtyřválec 1.5 TDCi, který nahradil výkonnostně srovnatelný motor 1.6 TDCi předchozí generace.  Jedná se o nejslabší naftový motor v nabídce, není se ale čeho obávat. Nejvyšší výkon 88 kilowatů v kombinaci s největším točivým momentem 270 N.m poskytuje autu relativně slušnou dynamiku. Motor slušně zatahuje již od 1800 ot/min. a je tak příjemným společníkem pro jakýkoli klidný jízdní režim.

Ne, že by se bránil svižné jízdě, s tou si nerozumí spíše šestistupňový manuál. Jednotlivé převody jsou totiž poměrně dlouhé. Na jednu stranu je řidič ušetřen časté nutnosti řadit, pokud však potřebujete z motoru dostat maximum například při předjíždění, zapomeňte na výrazný zátah.

Jednoznačnou předností pohonné jednotky 1.5 TDCi je mimořádně kultivovaný projev. Ať už se jedná o velice utlumený chod při volnoběhu, nebo při vlastní jízdě. Motor je v jakémkoliv režimu skvěle odhlučněný. To je jeho nesporná výhoda stejně jako úsporný provoz.

Ve městě jsme jezdili kolem 5,5 l/100 km, mimo město apetit motoru výrazně klesá pod pětilitrovou spotřebou. Tedy alespoň při defenzivním jízdním stylu. Na dálnici počítejte s odběrem 5,4 l/100 km. I při rychlostech nad 150 km/h, hravě udržíte spotřebu kolem sedmilitrové hranice. Bravo!

Podvozek opět rychlejší než motor

Jízdními vlastnostmi byla předchozí generace Fordu Mondeo pro ostatní automobilky opravdovým benchmarkem. Chlubila se skvěle vyváženým podvozkem a přesným řízením s dobrou zpětnou vazbou. A jak je na tom liftback? Drží si svůj standard a jízdní vlastnosti jsou opět skvělé.

S hmotnostní 1514 kilogramů si vůz počíná v zatáčkách velice obratně, a přestože nenabízí volbu nastavení podvozku jako u konkurence, stále je v zatáčkách suverénní. Na jednu stranu sportovní geny, na druhou stranu si jízdního pohodlí užijete dostatek. Nerovnosti vůz přejíždí s nadprůměrnou tlumící schopností a neuvěřitelnou grácií.

Podvozku skvěle sekunduje nové elektromechanické řízení, které má dostatečnou zpětnou vazbu od předních kol a výborně se vrací do výchozí polohy. Velkou pochvalu od nás sklízí odhlučnění kabiny. Ať už jedete po dálnici nebo okresních cestách, ticho v Mondeu léčí. Ford oficiálně zmiňuje, že se značně pracovalo na pohodlí posádky a je to znát. Přidávaly se izolační materiály, zesilovalo se zadní sklo kvůli odhlučnění a vznikla nová zadní náprava Integral Link, která omezuje vibrace vozidla a právě hlučnost. Výsledkem je skvělé naladění s pokojným klidem.

Resumé

Ford Mondeo 1.5 TDCi je pohledným a úsporným autem s perfektními jízdními vlastnostmi. Ford navíc nabízí ještě ekonomičtější variantu tzv. ECOnetic, která se chlubí ještě nižší spotřebou a emisemi. Můžou za to speciální kola, snížené zavěšení kol a upravená pohonná jednotka. 

Ačkoliv se jedná o nejslabší dieselovou jednotku v nabídce, rozhodně s tímto fordem nebudete brzdou provozu. Navíc vás při svižné jízdě pobaví podvozek. Pro milovníky dieselů a větší zážitky za volantem má ford v zásobě ještě jednu novinku. Dvojitě přeplňované 2.0 TDCi s nejvyšším výkonem 154 kW. Praktické zkušenosti přineseme v některém z dalších redakčních testů.

Tým AUTOINDEX.CZ

 

Ford Mondeo 1.5 TDCi 5dv

Typ motoru:

přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1499

Počet válců:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

88/3600

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

270/1750-2000

Maximální rychlost (km/h):

192

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

11,5

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

4,7 / 3,6 / 4,0

Velikost zav. prostoru (l):

541

Objem nádrže (l):

62,5

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1514

Nosnost (kg):

N/A

Základní cena (kč):

565 990 (1.0 EcoBoost, Trend, 5dv)

Základní cena s testovaným motorem (kč):

626 990 (Trend, 5dv)

 

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.