ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Soft „RS“ - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost (TEST)

Modernizovaný Focus ST představuje radikální tah na branku sportovních hatchbacků. To platí především pro variantu s benzinovým motorem, protože nový Focus ST se vyrábí i s dieselem. Právě benzinový motor citelně posílil a dodává novému „estéčku“ solidní potenciál.

Hothatch s modrým oválem ve znaku byl vždy sportovním hatchbackem a nejinak je tomu i u modernizovaného provedení 2015. Jeho hlavním rivalem je samozřejmě Golf GTI, proti němu má však „STéčko“ navrch. Alespoň z pohledu sportovních radovánek. Na ultimativní hothatch si však Focus ST rozhodně nehraje. Na silnici totiž zanedlouho vyjede nekompromisní Focus RS.

Modernizace Focusu ST jde ruku v ruce s faceliftem celé modelové řady. Auto dostalo užší přední světlomety, menší zadní svítilny a přepracované nárazníky. Změnou prošel také efektní střešní spoiler, který skvěle zakončuje sportovní siluetu bodykitu estéčka. Typická maska chladiče koresponduje s korporátním designem ostatních modelových řad.

Celkově auto působí agresivnějším a elegantnějším dojmem zároveň. Focus ST také dostal devatenáctipalcová kola a větší 335 mm brzdy. To vše je ale za příplatek, stejně jako sportovní pneumatiky Michelin. Novinkou jsou také dva barevné odstíny, šedá Stealth a modrá Deep Impact.

Focus ST se chlubí novými technologiemi, přepracovaným odpružením a vyladěným řízením, které má být zárukou ještě lepších jízdních vlastností a zábavy za volantem.

Pod kapotou se nachází zmiňovaný benzinový motor 2.0 EcoBoost, který skvěle koresponduje se sportovním potenciálem podvozku testovaného fordu. Nejvyšší výkon byl vyladěn na 184 kW (250 koní). Díky němu dokáže ST zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy, což je velice slušný výsledek.

Přeplňovaný čtyřválec dramaticky zabírá od 2000 ot/min, ale i pod touto hodnotou funguje obstojně. Díky tomu tedy nevyžaduje časté řazení. Právě převodovku jsme si ale velmi rádi užívali. Šestistupňový manuál je totiž mimořádně přesný a dráhy mezi jednotlivými rychlostmi poměrně krátké. Převody navíc zapadají do kulisy jako po másle.

Výrobcem deklarovaná spotřeba paliva činí 6,8 l/100 km v kombinovaném režimu. V praxi jsme rovněž jezdili kolem sedmilitrové hranice. Platí to však pouze pro defenzivní jízdu, jakékoliv řádění v zatáčkách znamená apetit o řád vyšší. Na okruhu není problém atakovat třicetilitrovou hranici, ale to je opravdu extrémní využití.

Ultimativní jízdy se nový Focus ST rovněž nezříká a dokonce s ní lépe koresponduje, než předchozí provedení. Má dostatečně silný motor, který se vyrovná většině hothatchů současnosti. Stačí uvést například Mégane RS nebo RCZ R.

Oproti nim však nemá tak tvrdý podvozek, takže se s ním lépe sžijete i při každodenním použitím. To však neznamená, že neumí být na běžné silnici pekelně rychlý. Naopak. Agilnější odpružení navíc dokáže zvládnout většinu nástrah nekvalitních silnic, takže ST u nás perfektně funguje. A na okruhu?

Dostatečný výkon motoru nenechá nikoho na pochybách, že se jedná o zdatného protihráče i standardním sportovním autům. Na limitu je auto přísně neutrální, vadila nám snad jen absence předního samosvorného diferenciálu. Řidiči slepě tlačících pravou nohu k podlaze při minutí apexu zatáčky totiž často zaznamenají prokluzování vnitřního předního kola. S plynem je tedy na výjezdu třeba citlivě pracovat, aby nedocházelo ke ztrátě cenných desetinek vteřin na následující rovince.

Přestože jsme zmínili měkčí odpružení, rozhodně se není čeho bát. Subjektivně auto funguje úplně stejně, jako zmiňovaná konkurence, s výjimkou avizovaného diferenciálu. Navíc se v ostrém režimu svezete s autem lépe, než třeba s Golfem GTI, který nemá dostatečně citlivé a strmé řízení a nenabízí ani takovou stabilitu, jako ST.

Zážitky z jízdy s novým „estéčkem“ dále vylepšuje vyšší tuhost přední části karosérie, které bylo dosaženo zesílením dvou nosných vzpěr v motorovém prostoru. Auto se díky tomu chlubí dobrou agilitou a hlavně přesnějšími reakcemi na pokyny řidiče. Sportovní podvozek dostal zcela nové přední pružiny, tužší uložení ramen a nové nastavení tlumičů vpředu i vzadu, které v kombinaci se speciálně navrženými stabilizátory nabízí vyšší míru stability.

Zajímavostí je upravené nastavení elektrického posilovače řízení (EPAS) a systémů elektronického kontroly vozu. Řízení EPS má progresivní převodový poměr. V praxi to znamená, že je ve středové poloze méně strmé, než je tomu v krajních polohách. To zajišťuje lepší manévrovatelnost s vozem nejen ve městě, ale hlavně při sportovní jízdě. 

Autu nechybí ani elektronické vektorování točivého momentu, které optimalizuje rozdělování síly mezi jednotlivá kola, čímž maximalizuje přilnavost v zatáčkách a zlepšuje optimální nasměrování vozu. Elektronický stabilizační systém ECS nabízí tři režimy podle jízdního stylu řidiče. Samozřejmě nechybí ani možnost úplné deaktivace elektroniky. Bravo!

Součástí ECS je také systém elektronické směrové stability (Electronic Transitional Stability, ETS). Ten má za úkol monitorovat stabilitu vozu spolu s povely řidiče a zasahovat, pokud je třeba, aby během náhlých změn směru ve vysoké rychlosti – například při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do jiného – měl řidič vůz pod kontrolou.

V praxi funguje systém jízdní stability perfektně, umí přibrzďovat vnitřní zadní kolo, čímž eliminuje nedotáčivé chování. Nejrychlejších časů na okruhu lze samozřejmě dosáhnout po deaktivaci elektroniky, vyžaduje to však trénink a hodně náhradních pneumatik.

Technických změn je tedy opravdu mnoho a v kombinaci s příplatkovými koly a většími brzdami to znamená, že zákazník dostává sportovně vyladěné auto pro každodenní použití. Právě zmiňované brzdy mají navíc skvělou odolnost vůči vadnutí, takže jsou velkou podporou na závodní dráze.

S ostrým použitím korespondují i sedadla Recaro. Ty jsou ukotveny sice poměrně vysoko, ale nabízí skvělé boční vedení. Snad jen plnoštíhlým osobám nemusí vyhovovat poměrně úzký profil opěradel. Fakt, že jsou součástí standardní výbavy každého ST jen potvrzuje, že záměrem Fordu bylo vytvořit ještě sportovnější auto pro každodenní použití. A podle nás se to zdařilo dokonale.

Základní cena benzinového Focusu ST startuje na rozumných 700 tisíc. Zákazník získává auto, které se téměř vyrovná ultimativním sportovním vozům s cenovkou kolem miliónu. Absenci mechanického samosvoru hravě vynahradí lépe fungujícím podvozkem na našich silnicích. Pro někoho může být výhodou i méně extravagantní vzhled. Nové ST bychom zařadili někam mezi původní model a minulou generaci Focusu RS. Logicky nám z toho vyplývá, že právě přicházející Focus RS bude ještě o kus ostřejší než minulá generace. Takže se máme na co těšit!

Tým AUTOiNDEX.cz

 

 

Ford Focus ST 2.0 EcoBoost

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1999

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

184 / 5500

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

360 / 2000-4500

Maximální rychlost (km/h):

248

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

6,5

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

8,8 / 5,7 / 6,8

Velikost zav. prostoru (l):

363

Objem nádrže (l):

60

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1437

Nosnost (kg):

613

Základní cena (kč):

700 990

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

700 990

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.