ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Audi Q7 Quattro 3.0 TDI – vzhůru do nebes (TEST)

S první generací kategorie SUV přišla automobilka Audi přesně před deseti lety a jednalo se o přelomovou záležitost. Protože šlo o první pokus značky o úspěch i v této kategorii, byla podle předpokladů vymazlená do posledního detailu, jak zákazníci ostatně bývají od vozů z Ingolstadtské továrny zvyklí. Špičkovým autem navíc Q7 být muselo, jelikož tvořilo předvoj pro menší typy Q3 a Q5, které se v té době připravovaly, a sedmička jim měla prorazit cestu.

 

 

Na novou generaci se čekalo celých deset let. Během nich se na starší verzi začaly objevovat drobné vady a chybky, jako byla dynamika vozu v zatáčkách nebo nedostatečný prostor v kabině. O to intenzivnější bylo očekávání nové generace a všichni byli zvědaví, jaká vylepšení si konstruktéři připravili. A pár se jich skutečně najde, což ale neplatí o designu.

 

V něm se inženýři přidrželi osvědčené šablony a připravili velkou, mohutnou a respekt budící vizáž. Maska chladiče dostala vydatné chromování a zaoblené tvary karoserie s mnoha hranami a zakřiveními působí zatraceně nebezpečně. Jasně, ne každému to může být po chuti, ale právě nezaměnitelná podoba tohoto vozu z něj dělá jasně definovanou značku, nemluvě o faktu, že pokud si potřebujete zvýšit sebevědomí a na Lamborghini ještě nemáte, tohle je to pravé auto pro vás.

 

Ten pravý požitek vás však čeká až ve chvíli, kdy se posadíte za volant a vychutnáte si všechny luxusem oplývající drobnosti, které vám vůz nabízí. Konstruktéři se totiž rozhodli vyslyšet stížnosti zákazníků na již zmiňovaný menší prostor v první generaci, a tak pro novou verzi připravili auto vzdušné a prostorné. Vůz zvenčí výrazně zeštíhlel, což vlastně znamená nárůst vnitřního prostoru. Ano, zní to nelogicky, ale v případě Audi Q7 je to realita.

 

 

Místa je dost na hlavu i na nohy, včetně zadních sedadel, užijete si tak i delší cesty bez potíží v podobě křečí či svalových ztuhlostí. Palubní deska je tradičně z prémiových materiálů, minimalistická a bez záplavy plastu kolem řidiče, což působí velice příjemným dojmem. Zajímavostí palubní desky je její celkově nižší umístění, než bývá u ostatních vozů obvyklé. Drobné vychytávky, jako je vysouvací obrazovka multimediálního systému, jsou už jen příjemným bonusem navíc. Svědčí o tom, že Audi se opravdu hodně snažilo, aby do této třídy vyslalo zástupce s ambicemi být v ní jednoduše nejlepší.

 

Za příplatek si je možné pořídit širokou škálu výbavových prvků, jež jen dotvářejí velmi dobrý dojem. Mezi nejvýraznější patří třeba parkovací asistent, jenž zvládne zajet do kolmého stání popředu, adaptivní tempovat, který v zácpě reguluje rychlost a odstup od ostatních vozů, nebo autonomní brzdění, jež vám pomůže při odbočování vlevo, pokud přehlédnete blížící se vozidlo, jemuž byste nedali přednost – auto totiž samo zabrzdí. V neposlední řadě stojí za zmínku prémiový sound systém Bose, při kterém si vychutnáte i písničky na přání pro seniory...

 

 

Přirovnání samozřejmě zlehčujeme, ale zvuk 3D je opravdu na velice slušné úrovni. Svou míru kvality na tom nese i dobré odhlučnění kabiny, téměř neslyšíte odvalující se kola a ani proudění vzduchu při rychlejší jízdě. Ovládací prvky jsou naprosto intuitivní a během několika minut zvládnete ovládání téměř poslepu. Touch-pad se posunul směrem k přístrojové desce, takže pokud s ním budete pracovat, můžete mít ruku pohodlně opřenou na řadičce, která je dost široká a přepínání programů multimediálního systému tak bude hračkou.

 

Kufr, který se mimochodem otevírá elektricky, ale lze jej otevřít i pohybem nohy pod vozem, aby se pohyboval rychle, neslyšně a měkce, nabízí objem 890 litrů v pětimístné a 770 litrů v sedmimístné verzi. À propos, pokud bylo místo v prvních dvou řadách chváleno z hlediska prostoru, třetí řada samozřejmě už tolik komfortní není, tam se počítá s tím, že je spíše pro děti, které toho zase tolik nezaberou.

 

 

Šestiválcová jistota

 

V motorové části se pohybujeme na nejvyšší úrovni. Naftový třílitrový šestiválec s 200 kW najdeme třeba i ve starším Audi A6, ale právě pro Q7 se hodí ještě mnohem víc. Může za to osmistupňová skříň ZF s hydrodynamickým měničem točivého momentu, která řadí velice rychle, jemně a inteligentně. I v režimu Dynamic s možností řazení pod volantem je požitek z jízdy zaručený, přestože se řítíte SUV-ečkem. Motor pracuje tiše, tudíž nehrozí nějaký zbytečný hluk v kabině. Přede si jako kotě a funguje naprosto spolehlivě. Co si ještě přát?

 

Funkčnost motoru podporují i další jízdní vlastnosti. Na rozdíl od předchozí verze, vozu určitě nechybí dynamika a akcelerace je na slušné úrovni. Velký obdiv od nás vývojáři z Audi zaslouží za skvěle naladěný podvozek, který je dobře vyvážený a nabízí vynikající stabilitu.  Drobné nerovnosti bez potíží filtruje, u větších děr to už taková sláva není, jenomže to je u vzduchového podvozku zcela v normě. Není to tedy ani závodní, ani terénní auto, patří na silnice – a tam se chová tak, jak potřebujete. Jednoduše skvěle! Titul zklamání nese řízení, které je minimálně komunikativní a volant se špatně vrací do středové polohy.

 

 

 

Naftový král

 

V posledních letech zapracoval celý koncern na úspornosti motorů. Důkazem je toho právě motor 3.0 TDI v nové Q7. Spotřeba je samozřejmě přímo úměrná k místu, kde se zrovna projíždíte. Na okreskách mimo město se dostanete na nějakých sedm a půl litru na sto kilometrů, což ještě není žádná tragédie, ale jakmile plynový pedál trošku přišlápnete, budete do peněženky muset sáhnout hlouběji.

 

 

Při aktivní jízdě na dálnici totiž budete tankovat zhruba devět litrů na sto, při popojíždění městem pak spotřeba stoupne ještě více, klidně až přes deset litrů. To málo zrovna není, ale víte, jak se to říká: každá sranda něco stojí a s Audi Q7 té srandy opravdu zažijete dost. Nejnižší spotřebu jsme zaznamenali v režimu Efficiency, kdy jsme se na cestě Přeštice – Praha-centrum dostali na slušných 6,6 litrů při dálniční jízdě 120-150 km/h a vzdáleností cca 30 km po městě. Naopak plné síly využijete v režimu Dynamic, kdy dojde ke snížení podvozku a využití maximální síly motoru. Vůz si v tomto módu nestydí říci o 10 litrů na sto kilometrů jízdy.

 

 

Zkrátka a dobře – tohle auto zatraceně dobře funguje. Je propracované, kultivované a má bezchybný motor, automatickou převodovku a hlavně podvozek. Prémiovost je vidět každým coulem. Svými propracovanými vlastnostmi se směle může řadit mezi nejlepší vozy kategorie SUV a automobilová nebesa opravdu čekají na zaparkování. Vyjma občasných potíží na větších nerovnostech a méně komunikativnímu řízení nelze proti němu vlastně říci jediného křivého slova – a to rozhodně není málo.

 

Tým AUTOiNDEX.cz

 

 

Audi Q7 3.0 TDI

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

2967

Počet válců

6

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

200 / 3250

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

600 / 1500 - 3000

Maximální rychlost (km/h):

234

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

6,5

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

6,2 / 5,4 / 5,7

Velikost zav. prostoru (l):

770

Objem nádrže (l):

75

Pohotovostní hmotnost: (kg):

2135

Nosnost (kg):

805

Základní cena (kč):

1 579 900 (3.0 TDI 160 kW, Quattro)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

1 699 900 (3.0 TDI 200 kW, Quattro)

 

 

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.