ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi 4x4 – kdo si počkal, ten se dočkal (TEST)

Zdálo by se, že cesta z USA do Evropy může trvat několik málo hodin. V případě nového Fordu Mondeo se cesta protáhla na neuvěřitelné tři roky. Přesně tak dlouhá doba uplynula od premiéry amerického Fordu Fusion, v Evropě známého jako Ford Mondeo. Osobně jsem se na test velice těšil, protože nedávno jsme měli možnost testovat konkurenční VW Passat a Škodu Superb. Dokáže si nové Mondeo po tak dlouhé době udržet věrné zákazníky v konkurenčním boji s horkými želízky právě z Wolfsburgu a Mladé Boleslavi? Těžká odpověď na začátku, pojďme si nejdříve říci pár aspektů nového Mondea.

 

Aston Martin přijíždí, Ford Mondeo odjíždí

Začněme designem. Přestože nové Mondeo brázdí české silnice už od konce loňského roku, stále se lidé na chodnících a v ostatních vozech otáčejí. Zejména na dálnicích budí značný respekt, když dojedete pomaleji jedoucí vůz před vámi. Ono také není divu, přední část vozu alá Aston Martin prostě respekt budí.

Masivní maska chladiče s chromovou úpravou vypadá skvěle a poutavě. Navíc dodejme diodový pás v dolní části světlometů a dravce máme na světě. Na druhou stranu oslavu z originální přídě nám trochu kazí menší Fiesta nebo Focus, u kterých tento styl masky již nějaký rok známe. Zadní část vozu zůstala téměř nezměněna, což považujeme koneckonců za správný krok.

Namlsaný velice povedeným exteriérem usedám za volant a mé nadšení opadává. Zkrátka interiér a exteriér nejde ruku v ruce. Sice uvnitř vozu nečeká nic úchvatného, praktičnost a uspořádání jednotlivých ovládacích prvků rozhodně nevymizela. Dominantou je nový multimediální systém SYNC 2, který nepanuje zrovna moderní technikou, nabídne však o mnoho kvalitnější poslech hudby oproti předchozím generacím a velice chytré rozdělení obrazovky do čtyř segmentů – rádio, telefon, navigace a klimatizace vozu. Kvalita zobrazení dotykového displeje je na dobré úrovni, nicméně displej není úplně citlivý a při ovládání je potřeba pořádný stisk. Estetický problém budete řešit při častém použití displeje, jsou na něm vidět veškeré otisky prstů.

Další novinkou je velice povedený přístrojový štít kombinující analogové ukazatele rychlosti a otáček s digitálními ukazateli jízdních parametrů, například ukazatel palivové nádrže atd. Pod multimediálním systémem je ovládání klimatizace a jednoduché přepínání rádia. Tento prostor je přehledný a tlačítka dobře uspořádaná. Trochu hůře ovladatelná jsou tlačítka nastavení teploty a větrání ve voze. To však nové Mondeo vyřešilo dobrou náhradou pomocí hlasového ovládání nebo ovládáním přímo na displeji. Tady si můžete vybrat, a věřím, že si určitě vyberete J.

Za pochvalu stojí usednutí za volant, přestože je posez malinko vyšší, řidič má dobrý přehled okolo vozu i ve voze. Dokonalé pohodlí získáte pomocí dobré variability nastavení volantu a sportovně tvarovaných sedadel, která mne skvěle obepínají.  Otázkou je, nakolik budou pohodlná i pro osoby vážící více než já, tj. 90kg, protože má šířka těla mi připadá hraničící s šířkou sedadla. Prostor na zadních sedadlech je v této třídě dostačující, i když zvenčí byste hádali prostoru více.

Pohodlí vpřed, jízdní guru ale zůstává

Předchozí generace Fordu Mondeo byly jízdními vlastnostmi pro ostatní automobilky opravdovým benchmarkem. Skvěle vyvážený podvozek a přesné řízení s dobrou zpětnou vazbou. A nová generace? Drží si svůj standard a jízdní vlastnosti jsou naprosto skvělé.

S hmotnostní 1597 kilogramů si vůz počíná v zatáčkách velice obratně a přestože nenabízí v ČR volbu nastavení podvozku jako u konkurence, stále je v zatáčkách suverénní. Nutno podotknout, že nové Mondeo váží o skoro 100 kg více než Passat. Na jednu stranu sportovní geny, na druhou stranu si jízdního pohodlí užijete dostatek. Nerovnosti vůz přejíždí s nadprůměrnou tlumící schopností a s neuvěřitelnou grácií.

Asi největší novinkou v celé éře modelu Mondeo je dlouho poptávaný pohon 4x4, kterým disponoval i náš testovaný vůz. Tím se stal obstojným konkurentem VW, který nabízí pohon 4x4 téměř u každého provedení. Vzhledem k nadprůměrným srpnovým teplotám jsme pohon nevyužili. Věříme, že budeme mít možnost ho otestovat i v zimních měsících na sněhu.

Podvozku skvěle sekunduje nové elektromechanické řízení, které má dostatečnou zpětnou vazbu od předních kol a výborně se vrací do výchozí polohy.

Titul velké překvapení od nás sklízí ticho ve voze. Ať už jedete po dálnici nebo okresních cestách, ticho v Mondeu léčí. Ford oficiálně zmiňuje, že se značně pracovalo na pohodlí posádky a je to znát. Přidávaly se izolační materiály, zesilovalo se zadní sklo kvůli odhlučnění a vznikla nová zadní náprava Integral Link, která omezuje vibrace vozidla a právě hlučnost. Výsledkem je skvělé naladění s pokojným klidem.

Dobré pocity máme i z pohonné jednotky, která naprosto dostačuje. Motor o objemu 2.0 TDCi, výkonu 110kW a točivém momentem 350 N.m. jel solidně, trochu nás trápil svou turbomezerou a vadnoucím výkonem nad tři tisíce otáček. Tento fakt však přikládáme nízkému počtu najetých kilometrů (vůz měl najeto 1500km). U tak málo zajetého motoru je také zavádějící hodnotit spotřebu. Ta se převážně při dálniční jízdě pohybovala okolo 6,5 litrů. Věříme, že při zajetí motoru a kombinací různých jízdních režimů se průměrná spotřeba dostane lehce pod 6 litrů.

Bezpečí na prvním místě

Ani Mondeo neuniklo době elektronických systémů a zařadilo do základní výbavy několik bezpečnostních prvků. Jmenujme například aktivní brzdění, které nejdříve varuje akusticky a vizuálně, následně bude za vás brzdit. Dále pak systém BLIS (hlídání mrtvého úhlu), Pre collision assist nebo zajímavá funkce automatického navrácení do jízdního pruhu. Tato funkce funguje pouze v případě, že elektronika vyhodnotí neúmyslné opuštění pruhu, tzn. při mikrospánku. Při úmyslném vyjetí z pruhu bez znamení o změně směru jízdy se vůz do pruhu zpět nevrátí.

 

Držím krok bez ztrát

Přestože měla čtvrtá generace Fordu Mondeo premiéru v USA před téměř 3 lety, neztrácí po jízdní stránce ani procento. Pár malých výtek najdeme v interiéru, ale to jsou malé argumenty proč si Mondeo nekoupit a považovat je za hlavní faktory. Je jen otázkou co od auta chcete. Nové Mondeo je autem, které neomrzí ani po několika desítkách tisíc kilometrů a pobaví vynikajícím podvozkem a řízením. Zároveň věříme, že tento vůz stále bude nevšední i zvenčí, protože s ním nebude jezdit každý korporátní manažer.  

Tým AUTOINDEX.CZ

 

Ford Mondeo Kombi 2.0 Duratorq TDCi 4x4

Typ motoru:

přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

N/A

Počet válců:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

110/3500

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

350/2000-2500

Maximální rychlost (km/h):

215

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

10,3

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

5,5 / 4,4 / 4,8

Velikost zav. prostoru (l):

550

Objem nádrže (l):

62,5

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1597

Nosnost (kg):

N/A

Základní cena (kč):

565 990 (1.0 EcoBoost, Trend, 5dv)

Základní cena s testovaným motorem (kč):

795 990

 

 

 

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.