ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Škoda Octavia 1.4 TSI G-Tec – povedená alternativa k naftě (TEST)

Už i nejoblíbenější model škodovky může pohánět stlačený zemní plyn CNG. Vyzkoušeli jsme Octavii G-Tec, která slibuje nejen obdivuhodný dojezd, ale hlavně překvapivé úspory.

CNG si v automobilovém průmyslu vysloužilo označení paliva budoucnosti. Souvisí to nejen s jeho optimálními vlastnostmi v rámci spalovacího procesu, ale v neposlední řadě také s příznivou cenou, která se u nás pohybuje kolem 26 Kč/kg. Díky nákladům ve výši jedné koruny za ujetý kilometr testovaná škodovka doslova vybízí k dlouhým dálničním přesunům. To jestli se tyto parametry potvrdí také v praxi, jsme zjišťovali, v rámci redakčního testu Octavie s výbavou Style.

Na první pohled se Octavia G-Tec prakticky neliší od běžného modelu. Zvenku ji poznáte snad jen podle označení G-Tec na víku zavazadelníku. V interiéru naleznete ukazatel stavu paliva CNG, který nahradil ukazatel teploty chladicí kapaliny. Ten se přesunul do menu palubního počítače. V případě studeného startu však dokáže automaticky upozornit na nedostatečně ohřátou kapalinu.

Pod kapotou plynové Octavie se nachází benzinový přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSI, který pracuje s přímým vstřikem paliva. Nejvyšší výkon činí 81 kW v rozmezí 4800 až 6000 ot/min. a největší točivý moment pak 200 N.m. U běžné octavie má totožný motor o 22 kilowatů více a největší hodnota točivého momentu činí 250 N.m. V souvislosti s přestavbou na CNG nabrala Octavia G-Tec 140 kilogramů. Dynamika vozu je tudíž o něco horší, než u běžné benzinové Octavie 1.2 TSI.

G-Tec je v nabídce pouze se šestistupňovou manuální převodovkou. Dvouspojkový automat s plynovou Octavií bohužel nedostanete. Na druhou stranu dieselovou Octavii 1.6 TDI se šestistupňovým manuálem také nepořídíte (pouze s pětikvaltem). Oceňujeme víceprvkovou nápravu vzadu testované varianty G-Tec, se kterou Octavii 1.6 TDI rovněž nelze kombinovat. G-Tec tedy o něco lépe jezdí.

Pod podlážkou zavazadelníku se nachází nádrž na 15 kilogramů stlačeného zemního plynu. Kvůli tomu je objem zavazadelníku o něco menší a činí 460 litrů oproti 590 litrům v běžné octavii. I tak je ale kufr plynové Octavie stále více než dostatečný. U testovaného liftbacku je totiž přístup do zavazadelníku příjemný a zavazadla lze kupit na sebe. Pokud nestačí běžný prostor, opěradla zadních sedadel lze sklopit do roviny, díky čemuž vznikne praktická plocha pro bezpočet zavazadel. Nevýhodou pak může být snad jen absence klasické rezervy, sada na opravu je totiž pouze nouzovým řešením, když už se náhradní kolo pod podlážku kvůli CNG nádrži nevejde.

Za volantem

Octavia G-Tec je velmi příjemným společníkem na cestování a to hned z několika důvodů. Jednak musíme pochválit benzinový čtyřválec o objemu 1,4 litru. Ten je mimořádně tichý a kultivovaný, tedy alespoň v nízkých a středních otáčkách. Další nezanedbatelnou výhodou je slušný dojezd na jedno natankování.

Vezmeme-li v úvahu papírové hodnoty kombinované spotřeby, lze počítat s akčním rádiusem výrazně přes tisíc kilometrů. Benzinový motor si totiž v průměru řekne o 5,4 l/100 kilometrů, což je s ohledem na 50 litrovou nádrž velmi příjemná hodnota. V režimu na CNG pak spotřeba činí 3,5 kg/100 kilometrů. A jak je tomu v praxi?

Na dálnici jsme jezdili kolem 4,7 kg CNG na 100 km při dodržování rychlostního limitu u nás. Vyšší spotřeba byla ovlivněna především střešním boxem na střeše testované octavie. Ve městě je pak nutné počítat s odběrem kolem 6 kilogramů CNG na 100 kilometrů. Právě časté rozjezdy a popojíždění v kolonách nejsou pro efektivitu tohoto pohonu zrovna optimální. S ohledem na cenu 26 Kč/kg CNG (ČR) jsou však tyto údaje stále atraktivní a provoz na zemní plyn se prostě vyplatí. Při konstantní jízdě 100 km/h klesá spotřeba plynu až k 3 kg/100 km.

Nevýhodou je nižší četnost čerpacích stanic CNG u nás. Je jich zhruba kolem šedesáti, samozřejmě ale vznikají další. V zahraničí, jako je Německo, Rakousko nebo Itálie, jich jsou stovky. To je zásadní výhoda a to hlavně s ohledem na poměrně limitovaný objem nádrže. I tak lze na jedno natankování urazit kolem 350 kilometrů.   

Pokud dojde plyn v CNG nádrži, systém to dá jasně najevo indikací na palubním počítači a zhasnutím zelené kontrolky pod ukazatelem objemu CNG v nádrži. To doprovází lehké škubnutí a vůz se přepne do klasického režimu. Pocitově je pohon na benzin pochopitelně o něco pružnější, vůz má větší chuť akcelerovat a skvěle táhne v širokém spektru otáček. Spotřeba se navíc pohybuje kolem 6,6 l/100 km, ve městě je nutné počítat s odběrem zhruba o litr vyšším.

Resumé

Škoda Octavia 1.4 TSI G-Tec příjemně překvapila díky bezkonkurenčním úsporám, které umí nabídnout. Vyžaduje to však trochu plánování, protože pokrytí ČR stanicemi CNG není ideální. Líbila se nám celková nenáročnost přestavby, která zákazníka stojí vlastně jen něco málo přepravního prostoru v zavazadelníku a kilogramy navíc. Rozložení hmotnosti je ale optimální a v kombinaci s víceprvkovou nápravou jsou jízdní vlastnosti na vysoké úrovni v čele s příkladnou neutrálností.

Dokázali bychom si představit snad jen živější pohonnou jednotku, která občas znepříjemňuje jízdu s plně naloženým vozem. Drobnou nevýhodou je pak už jen cuknutí při změně palivového pohonu a také absence klasického rezervního kola. S ohledem na prakticky stejné pořizovací náklady při srovnání s Octavií 1.6 TDI však můžeme model G-Tec jednoznačně doporučit. Oproti ní totiž dokáže ušetřit relativně významné prostředky.

Tým AUTOiNDEX.cz  

 

Škoda Octavia 1.4 TSI G-Tec

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Objem motoru (ccm):

1395

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

81 / 4800 - 6000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

200 / 1500-3500

Maximální rychlost (km/h):

195

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

10,9

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

6,9 / 4,4 / 5,3

Velikost zav. prostoru (l):

460

Objem nádrže (l):

50

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1394

Nosnost (kg):

559

Základní cena (kč):

347 900 (1,2 TSI 63 kW, Active)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

441 900 (G-Tec, Active)

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.