ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Ford Focus ST 2.0 TDCi – dieselové rouhání (TEST)

Nedávno jsme se svezli s novým Focusem ST na okruhu v Sosnové u České Lípy a těšili se na redakční test této novinky. Nastal čas a přinášíme vám detailnější informace po týdenní zkušenosti s tímto bezesporu atraktivním autem. Začali jsme poněkud konzervativně a zvolili dieselovou variantu 2.0 TDCi.

Ford Focus ST má již velmi slušnou historii a dokázal si nalézt řadu příznivců. Jeho hlavním rivalem bude samozřejmě stále Golf GTI, nyní však útočí i na rodinnou Octavii Combi RS TDI. Na ultimativní hothatch si však Focus ST rozhodně hrát nebude. Vždyť již zanedlouho Ford představí nekompromisní Focus RS.

Auto se chlubí pokročilou technologií, přepracovaným odpružením, vyladěným řízením a speciálními pneumatikami, které mají být zárukou ještě lepších jízdních vlastností a zábavy za volantem. Potěší ale i daleko smysluplnější cena.

Dieselový motor se pod kapotou nabroušeného Focusu ST objevuje vůbec poprvé. Vysvětlení je jednoduché. Sportovní modely s naftovými motory jsou stále oblíbenější, a tak Ford rozšířil nabídku motorů pro své oblíbené STéčko právě o diesel. Spolu s tímto řešením navíc přichází i varianta kombi, aby nabídla dostatek prostoru pro rodinné cestování. My jsme usedli za volant pětidvéřové dieselové varianty, se kterou by však lépe korespondovala karosérie typu kombi. Je to ale náš subjektivní názor.

Atraktivní kabát a interiér

Modernizace Fordu Focus ST jde ruku v ruce s faceliftem celé modelové řady. Ford má užší přední světlomety, rozměrnou masku chladiče ve stylu korporátního designu a také menší zadní svítilny. Přepracován byl i přední a zadní nárazník včetně střešního spoileru. Vůz nyní působí sportovnějším a dalo by se říci i agresivnějším dojmem.  

Novinkou jsou příplatková devatenáctipalcová kola a také větší přední brzdy 335 mm oproti původním 320 mm kotoučům. V rámci nadstandardní výbavy nechybí ani sportovní pneumatiky Michelin a nové jsou také dva odstíny karosérie – šedá Stealth a modrá Deep Impact.

Focus ST se nikdy netvářil kdovíjak nekompromisně, od toho tu přeci je (bude) varianta RS. Jedná se o konzervativní rychlý hatchback, jehož místo vždy bylo po boku Golfu GTI. To co nás tedy v novém modelu překvapilo, jsou ultimativní sportovní sedadla Recaro. U vozu pro denní použití, je jejich nekompromisní tvar možná až příliš. Časem si na ně však zvyknete. A co víc, při sportovní jízdě je budete vyzdvihovat do nebes!

Sedadla drží tělo naprosto skvěle, ale vyhoví spíše útlejším postavám a to s ohledem na poměrně úzký profil, který vytváří jejich boční vedení. Ideální pozici je třeba za volantem chvilku hledat, škoda, že volant nelze přitáhnout více k tělu.

Přístrojová deska je velmi dobře zpracovaná, potěší přehledné přístroje a rozměrný barevný displej uprostřed. Nad ním jsou tři analogové budíky indikující tlak a teplotu oleje a v neposlední řadě také tlak turbodmychadla. Zavazadlový prostor je dobře přístupný a nikterak se neliší od běžného focusu.

Patří nafta do kamen?

Logickým krokem automobilky bylo rozšíření nabídky motorů Focusu ST o vznětovou pohonnou jednotku, která má zajistit atraktivní kombinaci každodenní použitelnosti a sportovního charakteru. Díky tomu je Focus ST dosud nejhospodárnějším sportovním modelem značky a vykazuje nejnižší úroveň emisí CO2. S motorem 2.0 TDCi o výkonu 136 kW (185 koní) akceleruje ST z 0-100 km/h za 8,1 sekundy, jeho kombinovaná spotřeba činí 4,2 l/100 km a emise CO2 pouhých 110 g/km.

V praxi auto velmi slušně zatahuje a také dobře zní. Samozřejmě, že se stále jedná o dieselový klapot, sportovní tlumič výfuku však odvádí skvěle svojí práci a pokud se nacházíte za autem, ani byste diesel nehádali. Samozřejmě, že nelze očekávat výbušnost a točivost benzinového motoru, to však neznamená, že by dieselové ST působilo nudně.

To co nám u motoru přirozeně vadilo je jeho turboefekt. Ne, že by byl nějak výrazný, ale při opravdu sportovní jízdě ubírá cenné desetinky času. O ty tady ale vlastně u dieselového Focusu ST ani tak nejde. Auto bylo zrozeno zejména pro každodenní použitelnost, svižnou jízdu a ještě k tomu příznivou spotřebu pohonných hmot. Tyto požadavky splňuje ford dokonale.

 

S vozem jsme jezdili v průměru za 6 l/100 kilometrů, ve městě počítejte s odběrem kolem 6,5 l, mimo město spotřeba naopak klesá až k pětilitrové hodnotě. Šestistupňový manuál velmi dobře koresponduje s charakterem motoru. Jednotlivé rychlosti jsou optimálně dlouhé a převodovka příjemně řadí.

K tomuto motoru nelze samozřejmě přistupovat, jako k ryze sportovnímu náčiní. Je třeba počítat s tím, že nad 4500 ot/min. testovaný diesel mnoho sportovního potenciálu již nenabídne. To však vůbec neznamená, že by nebyl pro každodenní použití v běžném provozu pro většinu řidičů lepší volbou.

Za volantem

Zážitky z jízdy s novým Focusem ST má vylepšit vyšší tuhost přední části karosérie, které bylo dosaženo zesílením dvou nosných vzpěr v motorovém prostoru. Auto se díky tomu chlubí dobrou agilitou a přesnějšími reakcemi na pokyny řidiče. Sportovní podvozek dostal zcela nové přední pružiny, tužší uložení ramen a nové nastavení tlumičů vpředu i vzadu, které v kombinaci se speciálně navrženými stabilizátory nabízí vyšší míru stability.

Zajímavostí je upravené nastavení elektrického posilovače řízení (EPAS) a systémů elektronického kontroly vozu. Řízení EPS se chlubí progresivním převodovým poměrem. V praxi to znamená, že je ve středové poloze méně strmé, než je tomu v krajních polohách. To zajišťuje lepší manévrovatelnost s vozem nejen ve městě, ale hlavně při sportovní jízdě. 

Autu nechybí ani elektronické vektorování točivého momentu, které optimalizuje rozdělování síly na jednotlivá kola, čímž maximalizuje přilnavost v zatáčkách a zlepšuje optimální nasměrování vozu. Samozřejmě nechybí ani možnost úplné deaktivace elektroniky. Bravo!

Není žádným překvapením, že Focus ST drží v zatáčkách jako přibitý a chlubí se velmi hravým podvozkem. Náklony jsou v zatáčkách minimální, ford působí agilně a to i s těžkým motorem nad přední nápravou. V kombinaci se sofistikovaným řízením nevyžaduje žádné zběsilé ručkování po volantu ani při průjezdu prudkými vlásenkami na našich oblíbených silnicích v okolí Karlštejna. Oproti Octavii RS 2.0 TDI působí podvozek o poznání sportovnějším dojmem, nechá si líbit opravdu hodně.

Resumé

Ford Focus ST 2.0 TDCI je všestranně využitelný hatchback, který hraje na notu sportovně založených řidičů. Tvrdší podvozek vše vynahradí svojí perfektní jízdní stabilitou prakticky na jakémkoliv povrchu. Jedinečná image v kombinaci s příznivou spotřebou pak potěší i ostatní řidiče. Příjemným překvapením je také pohled do ceníku. Základní cena benzinového i dieselového Focusu ST totiž startuje na 700 990,- Kč.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

 

Ford Focus ST 2.0 TDCi

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1997

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

136 / 3500

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

400 / 2000-2750

Maximální rychlost (km/h):

217

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,1

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

5,0 / 3,8 / 4,2

Velikost zav. prostoru (l):

363

Objem nádrže (l):

60

Pohotovostní hmotnost: (kg):

N/A

Nosnost (kg):

N/A

Základní cena (kč):

700 990

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

700 990

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.