ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Ford Fiesta 1.0 Ecoboost – překvapení nejen do města (TEST)

Ford Fiesta je dlouhodobě úspěšným představitelem kategorie malých vozů, ale i tak dokáže překvapit. Jeho bravurně vyladěné podvozek v kombinaci s komunikativním řízením totiž potěší opravdové řidiče. A to i s litrovým tříválcem pod kapotou…

Malý ford vypadá stále atraktivně a to i přes to, že se s touto generací setkáváme již od roku 2008. Samozřejmě, že prošel modernizací, ale i tak bychom mu sedm let rozhodně nehádali. Velká maska ve stylu Aston Martin a užší světlomety mají své kouzlo a prakticky nestárnou.

Silueta fordu má navíc stále ukryto jakési dynamické kouzlo. Tím není nic jiného než odkaz na mnohaleté úspěchy v rallye. Pro všechny příznivce motoristického sportu jsou tvary fiesty něčím mimořádným. Pocitově se v autě sedí o něco dále od přístrojové desky, která rovněž opticky více zasahuje do interiéru. Sportovní geny tedy fiestě nikdo nemůže upřít.

V interiéru oceňujeme rozdělení různých ovládacích prvků do logických skupin. Všechny ovladače jsou navíc dobře dostupné a skvěle fungují. Líbí se nám také možnost dovybavit fiestu bohatou škálou nadstandardních prvků. K dispozici je celá řada zvýhodněných sad, mezi kterými nechybí například bezklíčové zamykání, tempomat, couvací kamera nebo startování pomocí tlačítka na přístrojové desce.

Co se týká prostoru pro cestující, Ford Fiesta zrovna nepatří mezi premianty. Je to dáno hlavně stářím modelu. V dnešní době totiž platí, že nové auto oproti staršímu vždy povyroste. Fiesta ale i tak nabízí v rámci své karosérie maximum, protože místo využívá na jedničku.

Prostor pro posádku vpředu i vzadu je vyvážený a nikdo uvnitř trpět rozhodně nebude. Vzadu jsme ocenili dlouhý sedák a skon opěradla. Zavazadelník nabízí solidní objem kolem 280 litrů. Kufr tak svým objemem i tvarováním uspokojí požadavky na běžný městský a příměstský život, pro který je testovaný ford stavěn.

Ecoboost – na jedničku

Tříválcový motor o objemu 999 cm3 poskytuje nejvyšší výkon 74 kW při 6000 ot/min. Hodnota největšího točivého momentu 170 N.m vrcholí v rozmezí 1400 – 4000 ot/min. To jsou velmi slušná čísla v rámci třídy litrových pohonných jednotek!

Výsledek je opravdu povedený a fiesta s tímto motorem nabízí parádní dynamiku. Ne nadarmo zkoušený motor několikrát vyhrál ocenění Evropský motor roku. Typický zvuk tříválce proniká do kabiny zejména v nízkých a vysokých otáčkách, ve středním pásmu je motor tichý a kultivovaný. To je dáno asymetrickým vyvážením, které nahrazuje vyvažovací hřídel.

Pochvalu zaslouží zátah prakticky od volnoběžných otáček a to i přes drobnou prodlevu turbodmychadla. Fiesta je tak nejen ve městě mimořádně hbitá. Optimální pracovní pásmo je mezi 2000-3000 ot/min, ve kterém je motor klidný a dává zapomenout na lichý počet válců.

Spotřeba se pohybuje kolem šestilitrové hranice, což považujeme za slušný výsledek. Vše ale závisí na zvoleném jízdním stylu, Fiesta 1.0 Ecoboost umí jet i za 4,2 l/100 km, ale také za 8 litrů. Je třeba naučit se efektivně ovládat tento nízkoobjemový přeplňovaný motor a naslouchat jeho potřebám. Optimální je využívat buď plnou, nebo nulovou zátěž. Pak se řidiči odmění skvělou ekonomikou.

Podvozek dělá auto

Nejsilnější stránkou fiesty je bezesporu podvozek. Testovaný ford se chlubí perfektní jízdní stabilitou a také schopností vypořádat se s nekvalitním asfaltem, kterého je u nás více než dost. Auto se bez problémů dokáže poprat se slušnou porcí kroutícího momentu na přední nápravě a v zatáčkách podrží bez jakýchkoliv záludností.

Ocenili jsme dobře vyladěné ESP, které dokáže auto citlivými zásahy usměrnit a to v situacích, kdy je to skutečně třeba. Žádné předčasné reakce a maření potenciálu se tedy nekoná. Líbila se nám i zmiňovaná zpětná vazba v řízení, kterou ocení zejména sportovněji založení řidiči.

Důležitý faktor podvozku fiesty je jeho nezáludnost. Auto můžete poslat do zatáčky opravdu nevybíravým stylem a to třeba i na špatném povrchu a odpružení fordu si s tím vždycky poradí na výbornou. Nerozhodí ho ani prudké změny směru ve vysokých rychlostech ani příčné nerovnosti. Jakoby fiestu ladili přímo na rychlostní zkoušku rallye.

Také brzdy jsou dobře ovladatelné. Především musíme vyzdvihnout jejich precizní dávkování. Účinnost je rovněž v pořádku, nevadnou ani při opakovaném brzdění. Schopností podvozku vypořádat se s nekvalitním povrchem i při ostrém tempu, se může pochlubit jen pár automobilů. Obzvláště to potěší u „městského“ auta. Bravo!

Resumé

Šestá generace Fordu Fiesta je sice na sklonku své životnosti, stále však dokáže držet krok s novou konkurencí a v mnohém ji dokonce předčí. Za zmínku stojí zejména agilní podvozek a také povedený zážehový motor, který je kombinací slušné dynamiky rozumné spotřeby. Fiesta 1.0 Ecoboost se navíc perfektně řídí, což ocení milovníci zábavy za volantem.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Ford Fiesta 1.0 Ecoboost

Typ motoru:

přeplňovaný zážehový

Objem motoru (ccm):

999

Počet válců:

3

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

74/6000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

170/1400-4000

Maximální rychlost (km/h):

180

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

11,2

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

5,4 / 3,7 / 4,3

Velikost zav. prostoru (l):

281

Objem nádrže (l):

42

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1147

Nosnost (kg):

398

Základní cena (kč):

232 990 (1.25 Duratec, Ambiente, 3dv)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

318 990 (Trend, 5dv.)

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.