ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Volkswagen Crafter kombi 2.0 TDi CR – úspěch zajištěn (TEST)

V poslední době se flotily užitkových vozů snaží nalákat kdejakého stavaře nebo jednoduše zákazníka, pracujícího s objemným materiálem. Nový Crafter zaujme hned několika variantami – Podvozek, Skříňový vůz, Valník a Kombi. Pro náš test jsme zvolili variantu Kombi pro přepravu až devíti osob.

Nový Crafter zaznamenal hned několik změn. Jedna z těch zásadnějších, leč ne úplně aktuálních, je motorizace. 2,5 litrové TDi je minulostí a po několika letech zkušeností s přeplňováním 2.0 TDI Common Rail můžeme říci, že je to změna adekvátní. Dále se obohatil o moderní a velice pestré prvky výbavy.

Interiér a exteriér

Koncern VW nám ukazuje své kvalitní dílenské zpracování a použití vhodných materiálů i u užitkových vozů. Palubní deska má spoustu odkládacích prostorů, nad kapličkou přístrojů máme nově vstup USB disku. Dominantou středního panelu je 5,8 palcový monitor, pod ním se nachází ovládací prvky klimatizace kabiny řidiče a zvlášť klimatizace odvětrávání prostoru pro cestující.

Námi testovaný vůz disponoval navíc příplatkovým 2. výměníkem topení a vodním přídavným topením. Velice chválíme posez za volantem. Ať už pracujete na stavbě se sádrokartony bez použití žebříku nebo jste menšího vzrůstu a pracujete jako podlahář, vůz nabídne pohodlí pro každého díky variabilitě nastavení sedadla i volantu.

V kabině se nachází 2 sedadla – řidič a jeden cestující. Prostřední sedadlo zde nenajdete, proto lze projít z kabiny do prostoru pro cestující, kde jsou tři řady sedadel, z nichž první dvě jsou dvojsedadla a třetí řada trojsedadlo. Sedadla vynikají dobrou ergonomií, kvalitní látkou „Tassamo“ a příplatkovými loketními opěrkami na vnější i vnitřní straně.

Asi největší výhodou varianty Kombi je neuvěřitelná variabilita. O víkendu vezmete celou ulici na výlet a v pondělí odvezete půlku materiálu na stavbu domu. Je tomu díky velice jednoduchému vyjmutí všech řad sedadel, čímž vznikne dodatečný nákladový prostor, ve kterém naleznete i úchytná oka v podlaze pro převoz nestabilního materiálu.

Exteriér nového Crafteru se nijak významně nezměnil. Robustní a mírně vystouplá příď nám naznačuje cíl tohoto modelu, který je bezesporu vysoký. Při bočním pohledu vidíme zajímavou kombinaci ztmavených skel s bílou barvou vozu Candy, která opticky prodlužuje vůz. Zajímavostí a možná i dominantou zadního pohledu je „orlí oko“ nad zadními dveřmi. Nebojte, Volkswagen nepoužil skutečného Orla, naše metafora je k vystouplé zpětné kameře. Velice chválíme umístění zpětné kamery na střeše vozu, máte dokonalý přehled při couvání a je to jeden z mnoha prvků výbavy, který určitě využijete.

Motor a převodovka

Jak jsme již na začátku zmiňovali, již několik let disponuje Volkswagen Crafter dvoulitrovým turbodieselem s jedním (80 a 100kW) nebo dvojitým (105 a 120kW) přeplňováním. Naše testovací varianta dosahovala výkonu 100kW a kroutícím momentem 340 N.m v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovku. Přestože motor není příliš kultivovaný, můžete se na něj spolehnout v každém jízdním režimu. Dokonce ani na dálnici nebudete brzdit rychlé osobní vozy. Jako konkurenční nevýhodu považujeme absenci automatické převodovky.

Naopak nás překvapila možnost výběru šesti převodových poměrů rozvodovky zadní nápravy v rozmezí od 3,692:1 do 5,1:1. Náš testovaný vůz byl určen spíše na dálniční a rychlostní komunikace, protože disponoval převodovým poměrem 3,923:1.

V rámci našeho testu jsme podrobili VW Crafter několika jízdním režimům zaměřených na spotřebu. S prázdným vozem při dálničních rychlostech se spotřeba pohybovala okolo 9 litrů. Na okresních silnicích při stejném zatížení vás dieselový čtyřválec připraví o cca 7,7 l/100 km. Při plném zatížení nás vůz překvapil, protože se spotřeba zvýšila pouze o půl litru. A to jsme z nákladového prostoru vyjmuli všechny řady sedadel a naplnili až po střechu. V tomto případě doporučujeme zvolit příplatkovou 100 litrovou nádrž, na kterou ujedete přes 1000 kilometrů.

Řidičova pomoc

Ani mužný Crafter neunikl moderní době a začal si holit podpaží. Máme na mysli asistenční systémy v podobě tempomatu, světelného a dešťového senzoru, asistentu rozjezdu do kopce nebo na spotřebu zaměřeného ukazatele zařazení převodového stupně. A pokud nechcete mít ze svého nového Craftera za pár let obouchánka, určitě využijete parkovací asistenty vpředu a vzadu + již výše popsané „orlí oko“.

Resumé

O novém VW Crafter můžeme říci, že je opravdovým univerzálem. V práci se na něj spolehnete, nebudete řešit nedostatek místa pro materiál a v případě zpětného namontování sedadel pohodlně převezete rodinu na dovolenou. Přestože vůz s bohatou výbavou lehce překonává magickou hranici 1 milionu korun, nebudete investicí zklamáni. Vždyť přeci kupujete dva vozy – do práce a pro rodinu.

Tým AUTOiNDEX.cz
Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.