ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Nový Ford Focus ST – kladivo na GTI (NOVINKA)

Na okruhu v Sosnové u České Lípy jsme vyzkoušeli omlazený Focus ST, který potěší nejen atraktivnějším vzhledem, ale také posíleným benzinovým motorem. Pro milovníky nafty se v nabídce poprvé objevuje také diesel.

Ford Focus ST byl vždy sportovním hatchbackem a nejinak je tomu i u modernizovaného provedení 2015. Jeho hlavním rivalem bude samozřejmě Golf GTI. Na ultimativní hothatch si však Focus ST rozhodně hrát nebude. Vždyť již zanedlouho Ford představí nekompromisní Focus RS.

Focus ST se chlubí novými technologiemi, přepracovaným odpružením, vyladěným řízením a speciálními pneumatikami, které mají být zárukou ještě lepších jízdních vlastností a zábavy za volantem.

Pro milovníky benzinových motorů je k dispozici motor 2.0 EcoBoost o výkonu 184 kW (250 koní), s nímž vůz zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy, kombinovaná spotřeba paliva dosahuje 6,8 l/100 km a emise CO2 se pohybují na úrovni 159 g/km. Nechybí systém Stop-Start, díky kterému je benzinový EcoBoost o 6 procent hospodárnější, takže nejnovější model vykazuje nejnižší spotřebu ze všech dosavadních generací Focusu ST se zážehovým motorem.

Logickým krokem bylo rozšíření nabídky motorů Focusu ST o vznětovou pohonnou jednotku, která má zajistit atraktivní kombinaci každodenní použitelnosti a sportovního charakteru. Díky tomu je Focus ST dosud nejhospodárnějším sportovním modelem značky a vykazuje nejnižší úroveň emisí CO2; s motorem 2.0 TDCi o výkonu 136 kW (185 koní) akceleruje z 0-100 km/h za 8,1 sekundy, jeho kombinovaná spotřeba činí 4,2 l/100 km a emise CO2 pouhých 110 g/km.

Zážitky z jízdy má vylepšit vyšší tuhost přední části karosérie, které bylo dosaženo zesílením dvou nosných vzpěr v motorovém prostoru. Auto se díky tomu chlubí dobrou agilitou a přesnějšími reakcemi na pokyny řidiče. Sportovní podvozek dostal zcela nové přední pružiny, tužší uložení ramen a nové nastavení tlumičů vpředu i vzadu, které v kombinaci se speciálně navrženými stabilizátory nabízí vyšší míru stability.

Zajímavostí je upravené nastavení elektrického posilovače řízení (EPAS) a systémů elektronického kontroly vozu. Řízení EPS se chlubí progresivním převodovým poměrem. V praxi to znamená, že je ve středové poloze méně strmé, než je tomu v krajních polohách. To zajišťuje lepší manévrovatelnost s vozem nejen ve městě, ale hlavně při sportovní jízdě. 

Autu nechybí ani elektronické vektorování točivého momentu, které optimalizuje rozdělování síly na jednotlivá kola, čímž maximalizuje přilnavost v zatáčkách a zlepšuje optimální nasměrování vozu. Elektronický stabilizační systém ECS nabízí tři režimy podle jízdního stylu řidiče. Samozřejmě nechybí ani možnost úplné deaktivace elektroniky. Bravo!

Součástí ECS je také systém elektronické směrové stability (Electronic Transitional Stability, ETS). Ten má za úkol monitorovat stabilitu vozu spolu s povely řidiče a zasahovat, pokud je třeba, aby během náhlých změn směru ve vysoké rychlosti – například při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do jiného – měl řidič vůz pod kontrolou.

Novinkou na seznamu nadstandardní výbavy jsou sportovní brzdy s předními kotouči o průměru 335 mm (sériově 320 mm). Tyto brzdy lze kombinovat výlučně s koly o průměru 19 palců, dodávanými rovněž na přání. Vyznačují se vyšším brzdným výkonem a lepší odolností vůči vadnutí při náročném nasazení na silnici nebo na závodní dráze.

S autem jsme se samozřejmě měli možnost svést i v praxi a to přímo na okruhu v Sosnové. A jaké jsou první dojmy? Benzinový Focus ST jede opravdu skvěle a stejně tak i zní. Motor nekompromisně zatahuje od nízkých otáček a prodleva turbodmychadla není nikterak výrazná. Za volantem se sice sedí poměrně vysoko, sedadla jsou však nekompromisní a poskytují skvělé boční vedení.

Snad každá předokolka trpí nedotáčivostí a Focus ST není výjimkou. V praxi funguje systém jízdní stability perfektně, umí přibrzďovat vnitřní zadní kolo, čímž eliminuje nedotáčivé chování. Nejrychlejších časů jsme ale i tak dosáhli po deaktivaci elektroniky. Vyžaduje to však určitý trénink. Náhradních pneumatik bylo ale dostatek, takže proč se jízdě na Sosnové nevěnovat déle. Třeba i s instruktorem z řad nejpovolanějších – Martinem Prokopem, který na Sosnovou přijel rovnou z Rally Argentina, kde vybojoval krásné čtvrté místo.

 

Vyzkoušeli jsme také vznětový Focus ST ve variantě kombi, který si rovněž zaslouží velkou pozornost. Je jasné, že s ním Ford vyráží hlavně proti Octavii Combi RS 2.0 TDI. Oproti ní však Focus ST působí přeci jen sportovnějším dojmem a to hlavně díky strmému řízení s progresivním převodem. Také podvozek si nechá líbit o něco více, a tak je pro nás tato dieselová varianta příjemným překvapením. Příjemným překvapením je také pohled do ceníku. Základní cena benzinového i dieselového Focusu ST totiž startuje na 698 900,- Kč. Více informací přineseme v připravovaných redakčních testech obou motorizací Focusu ST.

Tým AUTOiNDEX.cz
Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.