ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Tiše a stylově - Lexus NX 300h (TEST)

Prémiová odnož Toyoty nás v poslední době překvapila hned několika zajímavými novinkami, ať už v podobě modernizace nebo zcela nového modelu. My jsme měli možnost otestovat zbrusu nový hybridní crossover řady NX. Najde si své místo už v tak ambiciózní kategorii kompaktních SUV?

Nepřehlédnutelné…

Hybridní NX 300h působí stylovým a určitě poutavým dojmem. Z vlastní zkušenosti nám stačilo zaparkování u hypermarketu v jednom menším městě na Plzeňsku. Drtivá většina chlapů upřela zrak na zářivě bílý NX a ti zvědavější se šli podívat přímo k vozu, přestože jsem seděl uvnitř. A upřímně se ani nedivíme, protože tvary auta jsou dost neobvyklé.

Karoserie je členitá po celé boční délce a v zadních partiích výrazněji osvalená. Nejpoutavější je přední část, která ukazuje vysoké cíle tohoto modelu. Námi testované NX bylo navíc ve výbavě F-Sport, která zahrnuje tužší podvozek, agresivnějsí bodykit a tmavá osmnáctipalcová kola o rozměru 235/55. Po usednutí za volant si F-Sport výbavu užijete v podobě černého čalounění stropu, volantu s logem F-Sport a pádly pod volantem, ozdobných lišt z imitace karbonu a v neposlední řadě také ovladače pod volantem, kterým ovládáte akustický systém ASC. Ten dokáže simulovat zvuk mnohem jadrnějšího motoru do reproduktorů.

Celkově interiér působí velmi příjemným dojmem. Čím více času v autě strávíte, tím častěji budete používat slovo prvotřídní. A to ve všech směrech – zejména kvalita materiálů a zpracování. V autě se cítíte jako v kanceláři – notebook, bezdrátová nabíječka telefonů, monitor, dotyková lampička a pokud někoho přibere mezi posádku, tak splníte i podmínku „openspacu“. Na nedostatek místa si totiž stěžovat nebudete.

Naše přirovnání je s určitou nadsázkou, ale my je vidíme jako prvky výjimečnosti. Tak například ovládání menu vozu zvládáte pomocí touchpadu jako u notebooku. Touchpad je velice přesný a při přejíždění položek z jedné na druhou vydává zpětnou vibraci a zvukově krátké lupnutí, abychom věděli, že jsme přeskočili na jinou položku.

Další velmi důležitý prvek kanceláře je nabíječka telefonu. S tím se Lexus popasoval bravurně a v loketní opěrce naleznete bezdrátovou indukční nabíječku mobilních telefonů podporující standard Qi. Zní to velice nadčasově, ale praxe nás trochu zklamala. Systém nepodporuje nabíjení telefonů typu iPhone nebo Samsung, takže buď si pořídíte podporovaný telefon, nebo opět použijete starý dobrý adaptér z předchozího vozu.

Pokud sedíte v kanceláři, tak po celou dobu koukáte do monitoru. Jinak tomu nebude ani v kabině nového Lexusu NX, zejména díky návykovému sledování toku energie. Jedna z mála posledních novinek jsou dotykové čtecí lampičky, které jsou dost velké, takže se prstem při rozsvícení určitě trefíte.

A pokud se zrovna nechcete vidět v autě jako v kanceláři a rádi byste trochu pohodlí domova, i to Lexus zařídil. Ve voze si užijete výborné audioaparatury od Mark Levinson se čtrnácti reproduktory. Audio pracuje se systémem Clari-Fi, který dokáže vylepšovat kvalitu ozvučení z externích zdrojů – např. z flash disků.

Sportovně nesportovní

Přestože se jedná o 2,3 tuny těžké SUV, podvozek velmi dlouho drží stopu a náklony jsou minimální. Ovšem za cenu pohodlí pro cestující, protože příplatková výbava F-Sport přidává podvozku grády na tuhosti. I přesto podvozek tlumí nerovnosti s nebývalou noblesou bez výraznějšího klepání. Podobně jsou na tom sedadla. Ty jsou na první usednutí poměrně tuhá, avšak pro delší cestování pohodlná.

Zákazník si může vybrat z nabídky dvou motorizací. K dispozici jsou varianty 200t a hybridní 300h. U varianty AWD tvoří hybridní ústrojí hned tři motory. Základem je atmosférický čtyřválec o objemu 2,5 litru, který pracuje v Atkinsonově cyklu. Nejvyšší výkon činí 114 kW a největší točivý moment 210 N.m. Tento motor pohání výhradně přední nápravu. Pomáhá mu však elektromotor s výkonem 105 kW a točivým momentem 270 N.m. Pohon zadní nápravy pak zajišťuje elektromotor (50 kW, 139 N.m) a slouží tak jako podpora trakce.  

Výsledný výkon celé hnací soustavy činí 145 kW, což v porovnání s váhou automobilu příliš neoslní. Ovšem nenechte se mýlit, auto na stovku zrychluje něco málo přes devět sekund. Tuto devizu přičítáme zejména překvapivě nízkému součinitelu odporu vzduchu (Cd = 0,33) s kombinací převodovky e-CVT, která se liší od klasické CVT tím, že má jeden stálý převodový poměr. Tento prostorný crossover určitě může ohrozit své konkurenty Audi Q5 a BMW X3. Otázkou zůstává jak se zachová našinec, který prahne po dieselové variantě.

Elektrický pohon – zázračné zrychlení nečekejte

Jak jsme již zmiňovali v úvodu, sledování toku energií na displeji je doslova návykové. Budete zkoušet a hledat hranici, kdy při zrychlení auto využije benzínového agregátu a kdy pojedete pouze na elektřinu. V režimu AV je Lexus NX samozřejmě maximálně úsporný, ale také značně brzdit plynulost provozu. Pro tyto případy by se hodila nálepka na zadní víko kufru s nápisem „electricity on board“.

Nebojte, nehaníme elektrický pohon, určitě má význam zejména ve městě. Dobře funguje i na ostatních silnicích, jen zkrátka nepřinese takové úspory. Autem jsme zkoušeli jízdu ze Šumavy do Prahy, tedy půl dálnice – půl okresky. Na okresních silnicích jsme bedlivě sledovali tok energií a pohybovali se v předpisových rychlostech. Na dálnici jsme udržovali rychlost kolem 120-130 km/h.

A výsledná spotřeba? Překvapivých 5,6 litrů podle palubního počítače. Vláčná dynamika tedy přináší své ovoce. Něco jiného je to však v režimu Sport plus s kombinací občasného sešlápnutí plynového pedálu na podlahu – poté se spotřeba pohybuje okolo deseti litrů.

Za zmínku stojí brzdy. Obecně se u hybridů brzdný účinek špatně dávkuje. NX v tomto směru udělalo značný pokrok, zejména v nižších, městkých rychlostech. Při vyšších rychlostech je ale odhad brzdného účinku daleko horší.

Nejdřív byl Lexus NX, potom zákazník

Novému modelu NX se musíte přizpůsobit, hrát jeho hru v každé okolnosti a na oplátku dostanete svůj luxus a ticho. Mohli bychom ho nazvat sólistou, který jde opačným směrem, než většina německých konkurentů. Opět nám dokázal, jakou nevšední a luxusní značkou je. Umí překvapit technikou a originalitou. Možná proto lze očekávat, že se brzy stane tahounem prodejů této značky.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Lexus NX300h

Typ motoru:

Atmosférický zážehový + 2x elektromotor

Objem motoru (ccm):

2494

Válce / ventily:

4 / 4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

145 / 5700

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

210 / 4200 - 4400

Maximální rychlost (km/h):

180

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,3

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

5,4 / 5,2 / 5,4

Velikost zav. prostoru (l):

555

Objem nádrže (l):

56

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1785

Nosnost (kg):

510

Základní cena (kč):

1 029 000

Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč):

1 531 000

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.