ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4 – japonská moderna (TEST)

Dnešní doba si žádá oběti – dává i bere. Dvojnásob to platí u nové třetí generace Nissanu X-Trail. Co tato novinka dostala navíc a co naopak ztratila oproti předchozí, úspěšné druhé generaci? Čtěte dále a budete překvapeni, co tato japonská moderna nabízí.

Design

Oproti předchozí druhé „krabicoidní“ generaci se nový X-Trail chlubí kompletně přepracovaným vzhledem. Při prvním pohledu připomíná Qashqaie, protože platforma nové generace vychází z větší části právě z tohoto modelu. Ovšem při bližším zkoumání jsou vidět jasné odlišnosti. Nový X-Trail jakoby trávil spoustu času v posilovně, protože je výrazně robustnější, než tomu bylo v minulosti. Ale není se čeho bát, o těžkopádné auto se rozhodně nejedná. V případě X-Trailu totiž neplatí větší = těžší. Nová generace zhubla o skoro sto kilogramů oproti té předchozí, což velice chválíme.

Při pohledu zepředu zaujme černá maska s robustním chromováním ve tvaru písmene U, kterou na bocích auta ukončují moderní světlomety s LED svícením. Boční profil odhaluje vysoko posazené lemy blatníků, což autu propůjčuje právě ty „barokní“ tvary. Poutavý design podtrhují chromové doplňky – kliky dveří, střešní hagusy a lišta okolo oken bočních dveří.  Líbiví design doplňují devatenáctipalcová kola o rozměru 225/45, která skvěle ladí s tvarem karoserie. Zadní část karosérie ukončuje spoiler pátých dveří a chromová lišta nad SPZ. Zkrátka X-Trail prošel zvenku na výbornou. A jak vypadá uvnitř?

Interiér

Bereme klíče a otevíráme dveře řidiče pomocí bezklíčového tlačítka na klice dveří. Po usednutí za volant můžeme říct, že interiér působí jako nenápadný bohatýr. Nissan se totiž chlubí nejvyšší výbavou Tekna, která nabízí spoustu zábavy a příjemných doplňků pro cestování. V první řadě chválíme sedadla, jsou pohodlná a nabízí polohovatelnost všemi směry. Překvapily nás především sedadla vzadu, která lze posouvat vpřed a vzad.

Rozměrný palubní displej komunikuje v češtině a jeho ovládání je velice intuitivní. Systém je napojený na čtyři kamery, které jsou výborným pomocníkem při obtížném parkování. Kamery nabízí zobrazení manévrovacího prostoru před a za vozem, z ptačího pohledu a prostor u předních kol, což oceníte především ve městech při podélném parkování - takže dost bylo odřených disků kol!

Systém dále nabízí obstojně zpracovanou navigaci a připojení na internet. Ale to je jen zlomek z tak bohaté výbavy. Nissan X-Trail s výbavou Tekna se také chlubí především řadou bezpečnostních prvků – nouzové brždění, upozornění při vyjetí z pruhu nebo sledování mrtvého úhlu. Příjemným doplňkem jsou držáky nápojů, které mají malé vzduchové výdechy a udrží tak nápoj studený nebo naopak teplý.

Cestou necestou

Předchozí generace se v terénu cítila daleko jistěji než na silnici. U nového X-Trailu je to přesně naopak. V terénu trochu ztrácí, proč je tomu tak? Že by nižší světlá výška? Omyl, 210 mm představuje standard, na svědomí to však má zejména přední spoiler, který je posazen o něco níže a snižuje tak nájezdový úhel. Za krásu se zkrátka platí. Na druhou stranu pokud zrovna nepojedete po poli v kolejích těžkého Zetoru Crystal nebo nebude šplhat na šumavský Boubín, svezete se na polňačce nebo lesní cestě velice slušně.

Pohon 4x4 vám bude hlavním pomocníkem, ať už v režimu „Auto“ nebo režimu „Lock“. V automatickém módu se zadní náprava připojuje samovolně podle prokluzu předních kol, řežim Lock dělá z X-Trailu opravdovou 4kolku a s pohonem zadní nápravy se počítá už při rozjezdu. V terénu nás trochu zklamala jinak nádherná skleněná střecha. Při přejezdech různých nerovností je totiž slyšet různé skřípání karoserie. Není žádným tajemstvím, že se pevnost karoserie kvůli střešnímu oknu zhoršuje.

Co nám však vadí v terénu, líbí se nám na silnici. Je krásné počasí, otevíráme panoramatickou střechu, pouštíme hudbu, na ovladači jízdních režimů volíme 2WD a vyrážíme na silniční radovánky. Jízda po silnici sedí nové generaci daleko víc než ta předchozí. Nižší hmotnost dává lepší ovladatelnost a oproti druhé generaci je cítit automobilová lehkost bytí.

Na nerovné okresce se vůz trochu naklání a pohupuje, ale to je velice slabým argumentem, proč bych ho neměl vzít na delší rodinnou dovolenou třeba do Chorvatska. Výtku si zaslouží snad jen odhlučnění podvozku, které by mohlo být lepší. Už při okreskových 90 km/h se totiž poněkud zhoršuje akustika v interiéru.

Tabulky stranou – silné srdce s dobrou tepovou frekvencí

Pokud uvažujete o koupi nového Nissanu X-Trail tak nedejte na tabulkové hodnoty, protože první co vás napadne, budou pochybnosti o relativně malém zdvihovém objemu vznětové jednašestky. Ovšem když se nejprve svezete, budete říkat „ten dvoulitr mi stačí“. A věřte, že vám tento motor z továrny Renaultu o objemu 1,6l, 96 kW a 320 N.m bude opravdu stačit.

I na rychlých německých silnicích umí předvést solidní tempo v levém pruhu. Celkově o motoru můžeme říci, že je kultivovaný a především úsporný. S vozem jsme zkoušeli i nájezd několika set kilometrů po dálnici při rychlostech 130 km/h. Motor při této rychlosti točí 2500 ot/min a podle palubního počítače činila průměrná spotřeba překvapivých 5,9 l/100 km.  Jedinou výtkou je prodleva turbodmychadla. Motor mohutně zabere až při otáčkách 1700 ot/min. Pochvalu si zaslouží optimální zpřevodování s lehkým a přesným řazením.

Resumé

Nissan se přiblížil k současnému trendu a zvolil optimální volbu mezi terénem a silnicí. Pokud uvažujete o koupi středně velkého SUV, Nissan X-trail bude určitě dobou volbou. Udělal velký posun směrem k rodinným autům, především díky prostornosti a úspoře pohonných hmot.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Nissan X-Trail 1.6 dCi 4x4

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1598

Válce:

 4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

96 / 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

320 / 1750

Maximální rychlost (km/h):

186

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

11

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

6,2 / 4,8 / 5,3

Velikost zav. prostoru (l):

550

Objem nádrže (l):

60

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1580

Nosnost (kg):

470

Základní cena (kč):

599 900 (dCi 130, akční cena)

Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

599 900

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.