ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D – King „off“ the road (TEST)

Jeden z nejznámějších představitelů kategorie off-road, mimořádně schopná Toyota Land Cruiser, prošla nedávno faceliftem. Přestože změn není mnoho, jedná se o příjemné zpestření současné generace, která je na trhu již čtyři roky.

Pravdou ovšem je, že u terénních automobilů plyne čas o něco pomaleji, protože hodnotícím atributem těchto vozů jsou především jízdní schopnosti, na rozdíl od vyšperkovaných osobních limuzín různých tříd. Trochu v rozporu s tímto tvrzením však Toyota modernizovala exteriér Land Cruisera bez významných změn techniky.

Přeci jen však přibylo několik vychytávek, které posunují jízdních schopnosti toyoty opět o kus dále. Nutno ale dodat, že v porovnání s konkurencí tento legendární offroad další vylepšení terénních schopností snad ani nepotřeboval. Co je tedy nového?

Klame tělem

Modernizace Toyoty Land Cruiser opět přinesla prodloužení karosérie, tentokrát o 20 milimetrů. Asi nejzásadnější změnou oproti předchůdci je zcela nová příď, která se chlubí přepracovaným nárazníkem a robustnější maskou chladiče. Nově také přibily světla pro denní svícení, jak jinak než z LED diod.

K poměrně zásadní proměně došlo také u zadních sdružených svítilen, které jsou kombinací červených a čirých plastových krytů. Přehlédnout nelze ani širokou chromovanou lištu nad registrační značkou. Exkluzivnější dojem má navodit i paleta nových ocelových a litých kol o rozměru sedmnáct a osmnáct palců. Zákazníci toužící po individualitě jistě ocení také širší nabídku odstínů karosérie.

Celkově lze říci, že nový Land Cruiser působí o něco dynamičtějším dojmem. Prvky, jako jsou například diody LED pro denní svícení nebo chromované části karosérie, visuálně potlačují vynikající potenciál této Toyoty pro jízdu různorodým terénem. Zkrátka fakt, že se testovanému Land Cruiseru nejlépe daří v blátě a prachu, neodhalíte na první pohled.

I uvnitř vozu ale došlo k několika úpravám. Novinkou je především přepracovaný přístrojový štít s optitronovými budíky a také barevný multifunkční displej o rozměru 4,2 palce. Jeho ovládání však vyžaduje chvíli zvyku a to hlavně kvůli relativně drobným ovladačům přímo na dotykovém displeji. Úpravou prošla i středová konzole s modifikovaným přepínačem jízdních režimů. Změnu zaznamenaly také některé obkladové materiály a pochvalu si zaslouží vylepšený systém sklápění opěradel zadních sedadel.

Třílitrový šestiválec jako optimální varianta

Pod kapotou testované Toyoty se nacházel naftový třílitr 3.0 D-4D s nejvyšším výkonem 140 kW při 3400 ot/min. Největší točivý moment 420 N.m vrcholí v rozmezí 1600 – 3000 ot/min, což poskytuje dostatek síly nejen pro jízdu náročným terénem, ale například při popojíždění ve městě.

Motor nemá s autem o hmotnosti téměř 2,2 tuny příliš práce a zaručuje dostatečně pohodlné a svižné svezení. Pokud čekáte vysokou spotřebu atakující hranici 15 l/100 km jste na omylu. Při popojíždění v zácpách ukazoval palubní počítač maximálně 13 litrů, mimo město se apetit pohonné jednotky s přímým vstřikováním D-4D dostal i pod osmilitrovou hranici.

Jedinou výtku si motor zaslouží za poměrně hlučný projev ve vyšších otáčkách. Při hodně rychlém dálničním tempu nebo razantní akceleraci by byl alternativní benzinový šestiválec 4.0 Dual VVT-i lepším společníkem.

Pro běžné ježdění si trochu kritiky zaslouží pětistupňová automatická převodovka, která řadí přeci jen pomaleji, než by bylo příjemné. Jakmile ale opustíte asfalt a vrhnete se s toyotou do terénu, ukáže vám své přednosti a to v kombinaci s mnoha terénními režimy, které tento král terénů nabízí.

Elektronika vládne současné kategorii off-road

Základem každého čistokrevného offroadu je žebřinový rám a nejinak je tomu i u Toyoty Land Cruiser. Dalšími prvky tohoto terénního modelu jsou mezinápravový diferenciál Torsen s uzávěrkou a stálý pohon všech kol. Pro jízdu v náročném terénu si může řidič zvolit redukované odstupňování rychlostních převodů automatické převodovky.

Právě v režimu redukce je k dispozici poměrně široká nabídka nastavení stabilizačního systému Multi Terrain Select, která má usnadnit průjezd vozu v náročných podmínkách. V praxi jsme si ověřili, že jednotlivé režimy opravdu fungují. Systém jednoduše přizpůsobuje nastavení stabilizace vybraným podmínkám. K dispozici jsou režimy pro jízdu v blátě, písku, po kamenech, šotolině nebo sněhu.

S tímto systémem souvisí také Crawl Control, který se aktivuje tlačítkem na středové konzole. K dispozici je však pouze v redukčním režimu převodovky L4. Crawl Control umožňuje pomalou stabilní jízdu v náročném terénu pomocí automatického ovládání výkonu motoru a brzd. Při jízdě tak mimo řízení nevyžaduje žádný jiný zásah řidiče. Vůz samovolně udržuje pomalou rychlost s minimem protáčení a zablokování kol.

Zajímavostí, která dělá současného Land Cruisera králem všech terénu je mimo jiné také kyneticko-dynamické zavěšení kol, díky kterému je v terénu vyřazen z činnosti přední stabilizátor. To významně zlepšuje kontakt s povrchem prakticky v jakýchkoliv podmínkách. V rámci poslední modernizace byly také upraveny přední a zadní tlumiče a modifikace se dotkla i vlastního stabilizátoru. 

Přestože jsou elektroničtí pomocníci v terénu mnohdy neocenitelnou součástí, problémy mohou nastat v případě poruchy. Možná právě proto se různé výpravy za dobrodružstvím do odlehlých končin pořádají se staršími modely oblíbené Toyoty Land Cruiser, které nejsou doslova prošpikovány množstvím elektroniky. Vývoj jde sice nezadržitelně dopředu, v oblasti této automobilové kategorie to však může být doslova kontraproduktivní. Záleží pochopitelně na tom, jak a zejména kde chce majitel svůj vůz využívat.  

Resumé

Toyota Land Cruiser je po nedávném faciliftu opět o něco lepší. Lépe jezdí, moderněji vypadá a chlubí se líbivějším interiérem. V terénu navíc zase navyšuje náskok před hrstkou svých konkurentů. Dobrou zprávou pro příznivce tohoto modelu je také fakt, že se stále jedná o robustní auto, které posádku snad nikdy nenechá ve štychu.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

 

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

2982

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

140 / 3400

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

420 / 1600-3000

Maximální rychlost (km/h):

175

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

11

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

9,7 / 7,1 / 8,1

Velikost zav. prostoru (l):

621

Objem nádrže (l):

87

Pohotovostní hmotnost: (kg):

2190

Nosnost (kg):

800

Základní cena (kč):

1 079 900 (3.0 D-4D, Power, 3dv.)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

1 149 900 (3.0 D-4D, Power, 5dv)

 

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.