ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Lexus GS 300h – luxusní hybrid pro masy? (TEST)

Lexus nedávno rozšířil svojí nabídku hybridních modelů o sedan vyšší střední třídy, který představuje levnější alternativu k vlajkové lodi GS 450h. Jak jezdí Lexus GS 300h a za kolik jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.

Současná generace Lexusu GS se těší velkému zájmu. Mnohonásobný růst prodejů od uvedení na trh má na svědomí nejen nesmírně povedené skloubení elegantního a zároveň atraktivního designu, ale také opravdu pohodlný a jedinečně působící interiér. Také mimořádně komfortní jízda za neuvěřitelného ticha v kabině se u Lexusu stala snad už tradicí.  

Pro tento modelový rok přišla automobilka s dalším hybridním ústrojím, které namísto kombinace benzinového šestiválce s elektromotorem, využívá slabšího čtyřválce. Hlavní výhodou mají být nejen nižší pořizovací náklady, ale také úspornější provoz.

Objem ničím nenahradíš?

Pod kapotou luxusně působícího sedanu GS 300h se nachází benzinový čtyřválec o objemu 2.5 litru s nejvyšším výkonem 133 kW při 6000 ot/min a největším točivým momentem 221 N.m při 4200-5400 ot/min. To je tedy významně nižší hodnoty v porovnání se šestiválcovým motorem modelu GS 450h (215 kW/6000 ot/min). Kvůli zvýšení efektivity spalovacího motoru využívá pohonná jednotka GS 300h vstřikování D-4S s variabilním časováním ventilů Dual VVT-i.

V kombinaci se synchronním elektromotorem, který disponuje oproti variantě GS 450h rovněž nižším výkonem (105 kW vs 147 kW), činí celkový výkon systému modelu GS 300h 164 kilowatů. Tyto papírové hodnoty se zdají být na sedan s pohotovostní hmotností kolem 1,8 tuny dostatečné. Jak se tedy s Lexusem GS 300h jezdí v praxi?

Jízdní vlastnosti jsme prověřovali na dálnici, klikatých okreskách a samozřejmě i ve městě. Největší výhodu samozřejmě přináší hybridní ústrojí ve městě, kde se motor často vypíná při nízkých rychlostech nebo popojíždění v zácpách. V tomto režimu lze navíc s lexusem jezdit opravdu levně, vždyť spotřeba se ve městě pohybuje kolem pětilitrové hranice.

Stejně jako u silnějšího hybridu, také „třístovce“ nechybí tlačítko EV, kterým lze manuálně zvolit pohon výhradně na elektrickou energii. Jedinou podmínkou je dostatečné nabytí akumulátorů a citlivá práce s plynovým pedálem.

Při cestování na běžných silnicích mimo město je pocit z jízdy poměrně značně závislý na jízdním režimu. Pokud jedete defenzivním stylem Lexus GS 300h nabízí to nejlepší. Mimořádně tichou jízdu s maximálním komfortem podvozku a interiéru. Když však začnete tlačit na pilu, bezestupňová převodovka E-CVT trápí motor ve vysokých otáčkách, které doprovází nehezké hučení motoru. I přesto, že je k dispozici několik jízdních režimů (Eco, Normal, Sport a Sport +), tento poměrně nepříjemný zvukový efekt se prakticky nezmění ani po otočení voliče na středové konzole, pomocí kterého se mění jednotlivé režimy.

Na druhou stranu však musíme potvrdit, že sportovní mód má za následek daleko ostřejší reakci hybridního systému na sešlápnutí plynového pedálu a v neposlední řadě i poměrně významné ztuhnutí podvozku.

Překvapením při jízdě předpisovou rychlostí na dálnicích byla spotřeba pohonných hmot, která nepřekročila hranici 6,6 l/100 km. Nutno dodat, že s vlajkovou lodí GS 450h jsme jezdili o dva litry více. Na běžných komunikacích lze navíc při umírněném jízdním stylu spotřebu snížit až k pětilitrové hranici. Bravo!

Celkově výkon motoru hodnotíme jako dostatečný a to nejen pro běžnou jízdu, ale také rychlé přesuny po dálnicích. Jedinou nevýhodou čtyřválce je tedy snad jen jeho akustický projev ve vysokých otáčkách. Lexus GS však ke sportovní jízdě vůbec nevybízí, takže tento neduh nelze považovat za klíčový.

Podvozek funguje na jedničku

Jízdní vlastnosti Lexusu GS zasluhují pochvalu, což platí dvojnásob pro odlehčenou hybridní variantu GS 300h. Úspora hmotnosti (cca 100 kilogramů) v porovnání s GS 450h je znát,  takže se „menší“ hybrid vrhá do zatáček ještě s větší vervou, než jeho výkonnější bratr.

Podvozek je povedeným kompromisem mezi stabilitou a komfortem a s našimi silnicemi si překvapivě dobře rozumí. Zejména ve sportovním režimu překvapuje v zatáčkách svou agilitou a nenechá se rozhodit ani sérií příčných nerovností. To vše navíc za absolutního ticha v kabině a absence přenosu rázů od kol do interiéru.

Brzdy zaslouží pochvalu díky velmi dobré účinnosti, navíc nevadnou ani po opakovaném brzdění. Výhradu máme snad jen proti jejich horšímu dávkování, které je dáno zejména jejich spojením s hybridním ústrojím. Jedním ze zdrojů nabíjení akumulátorů při jízdě je totiž jejich brzdná síla.

Líbí se nám také poměrně přesné komunikativní řízení a posilovač řízení s optimální účinností. Novinka GS 300h dále přichází s vestavěnou WI-FI nebo barevným head-up displejem. Samozřejmostí v nejvyšší výbavě je i noční vidění. Atmosféru na palubě dokresluje rozměrný centrální displej, který patří mezi největší v této třídě. Slova chvály opravdu pohodlná sedadla s automatickým odvětráváním a vyhříváním. Je jasné, že z takto vybaveného vozu bude posádka vystupovat svěží i po několikahodinovém cestování.

Cena manažerského vozu

Lexus přichází se zajímavou cenovou politikou, vždyť tento hybridní model pořídíte ve výbavě Comfort za 1,3 milionu korun českých. To je jen o něco málo více, než za kolik pořídíte výkonově srovnatelné dieselové modely od německé konkurence (BMW 525d nebo Mercedes-Benz E250 CDI). S ohledem na standardní výbavu Lexusu se však avizovaný rozdíl ztrácí právě ve prospěch Lexusu GS.

Co se týká provozních nákladů, pryč jsou ty doby, kdy jste se museli u hybridních modelů obávat drahé výměny akumulátorů. Baterie v GS 300h totiž vydrží po celou dobu provozu automobilu. Jedinou nevýhodou je tedy zmenšení objemu zavazadlového prostoru, který činí 451 litrů. V budoucnosti se u hybridních vozů dočkáme snad i daňových úlev a slev souvisejících s jejich provozem u nás.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

 

Lexus GS 300h

Typ motoru:

Atmosférický zážehový + elektromotor

Objem motoru (ccm):

2494

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

133 / 6000

Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):

221 / 4200-5400

Maximální rychlost (km/h):

190

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,2

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

5,0 / 4,8 / 4,9

Velikost zav. prostoru (l):

451

Objem nádrže (l):

66

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1770

Nosnost (kg):

500

Základní cena (kč):

1 195 000 (GS250)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč):

 

Cena testovaného vozu

1 300 000 (Comfort)

 

 

1 967 000 (Premium + doplňková výbava)

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.