ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Tiše a úsporně – Lexus IS 300h (TEST)

Jen několik týdnů od prvního testu prémiové novinky IS automobilky Lexus jsme usedli za volant totožného sedanu, avšak s hybridním ústrojím. Jedná se o zajímavou alternativu k naftovým modelům nejen pro úspornou jízdu ve městě.

Asi největším překvapením testovaného vozu IS 300h je fakt, že se pod jeho kapotou nenachází zážehový šestiválec, nýbrž pouze čtyřválec.  Dvaapůllitrový motor pracuje se vstřikováním D-4S a disponuje nejvyšším výkonem 133 kW při 6000 ot/min. Největší točivý moment 221 N.m pak vrcholí v pásmu 4200-5400 ot/min.

Se zážehovým motorem úzce spolupracuje elektromotor o nejvyšším výkonu 105 kW. Ten produkuje největší točivý moment 300 N.m. Přepočtený výkon hybridní soustavy je solidních 164 kW. Hybridní soustavy Lexusu donedávna sázely na šestiválcové motory, implementace čtyřválce je tedy nejvýznamnější změnou testovaného hybridního ústrojí v novém sedanu střední třídy. Protože jsme tento sedan podrobněji popisovali již v rámci nedávného testu IS 250, pojďme se rovnou podívat na hlavní atributy testované varianty s hybridním pohonem.

Čtyři proti šesti

Šestiválcový motor, ať už v kombinaci s elektromotorem či bez něj, je obecně v celém spektru otáček víceméně silný a kultivovaný, zatímco atmosférický čtyřválec potřebuje více otáček a o kultivovanosti šestiválce se mu pochopitelně může jen zdát. Právě dynamice v nízkých otáčkách má ale u testovaného IS 300h pomoci elektromotor a zvukový projev vylepšit generátor umělého zvuku, který inženýři automobilky nazývají jako ASC (Active Sound Control). Jak to všechno funguje v praxi?

Výhodou hybridního ústrojí v automomobilu je především jeho schopnost velmi tiše se pohybovat po městě s malými nároky na spotřebu paliva spalovacího motoru. Lexus ukryl akumulátory NiMH o kapacitě 1,8 kWh pod podlážku zavazadlového prostoru, který díky tomu přišel o 30 litrů svého objemu. Zavazadelník tedy nyní tedy disponuje objemem 450 l.

Diky akumulátorům se solidní kapacitou umí IS 300h nabídnout pohon výhradně na elektrickou energii a to až na vzdálenost pěti kilometrů. To vše za naprostého ticha a s nulovou spotřebou. Tuto funkci je možné aktivovat pomocí tlačítka EV na středové konzole a lze s ní jezdit zhruba do rychlosti 50 km/h. S pedálem plynu nemusíte navíc pracovat tak citlivě, jako v případě některých hybridů z minulosti a tak se ani nestáváte brzdou provozu.

Odměnou za umírněný jízdní styl se snahou o efektivní rekuperaci elektrické energie bude spotřeba, která se ve městě pohybuje kolem 5 l/100 km. S ohledem na výkon hybridního systému a především jeho tichý chod v porovnání s dieselovými motory se jedná o velmi slušný výsledek. Lexus k tomu všemu navíc nabízí excelentní odhlučnění, vynikající komfort a v neposlední řadě také jedinečný styl. Ani na pohledných osmnáctipalcových kolech navíc není jízda po městě utrpením.

Při zrychlení se aktivuje generátor umělého zvuku, jehož intenzitu lze dokonce regulovat otočným ovladačem vlevo pod volantem. Občas zvuk působí trochu uměle, ale na druhou stranu je možné pouze s obtížemi odhalit, že se pod kapotou nachází čtyřválec. Dynamické vlastnosti automobilu jsou dostatečné, nemůžeme se však zbavit pocitu, že full-hybrid se šestiválcem jezdí prostě lépe. Důkazem je toho i papírová dynamika, která je horší, než u výkonově slabšího šestiválce IS 250.

Atraktivní úspory a jízdní dojmy

V oblasti, kde má čtyřválec jednoznačný význam je ale spotřeba pohonných hmot a to především mimo město. S tímto hybridem lze totiž jezdit kolem sedmilitrové spotřeby při dálniční jízdě rychlostí 120 km/h a to se nám se šestiválcovým full-hybridem v minulosti téměř nikdy nepodařilo. Papírové hodnoty spotřeby paliva sice hovoří úplně o jiných číslech (4,3 /4,4 / 4,7), ale už z dřívějška víme, že je v praxi výsledná spotřeba úplně jiná, než uvádí výrobce. Alespoň při jízdě mimo město.

Na středovém panelu vozu se nachází otočný ovladač jízdních režimů. Řidič může volit mezi režimem Normal, Eco a Sport a to podle požadovaného jízdního stylu. Elektronika následně upraví reakci plynového pedálu, převodovku, řízení a další klíčové prvky.

Když jsme u převodovky, tak nesmíme opomenout její technický základ. Jedná se o planetovou skříň E-CVT, která je přizpůsobena právě hybridnímu systému. Bez  problémů zvládá přenos relativně velkého točivého momentu elektromotoru (300 N.m) k zadním kolům a to takřka z nulových otáček. Samozřejmostí jsou pádla pod volantem pro manuální režim změny převodových stupňů.

Řízení je bez výraznější zpětné vazby, snad jen režim sport dokáže vykouzlit lehký úsměv na tváři i opravdovým řidičům. Nutno ale poznamenat, že poslání Lexusu IS 300h je úplně jiné, takže i opravdový řidič se ve voze bude usmívat, akorát při jiných příležitostech, než je dynamická jízda v serpentinách.

Stačí například zvýšit hlasitost špičkového audiosystému Mark Levinson, který disponuje 12-ti kanálovým zesilovačem a 15-ti reproduktory. Tak dokonalý zvuk zažijete jen v málokterém voze. Cestování je tak rázem velice příjemnou záležitostí a to i s ohledem na vynikající odhlučnění kabiny a pohodlná sedadla. Ty jsou samozřejmě vyhřívaná a odvětrávaná, navíc s velmi dobrou účinností. Bravo!

Díky tomu, že převodovka posílá výkon hybridního systému na zadní kola, není řízení zkreslené nepřirozenými zásahy ze strany pohonného ústrojí. To celkový dojem z vedení vozu značně zlepšuje, což je ale výhoda jakékoliv zadokolky. Na druhou stranu lehkost vedení modelu IS 300h trochu kazí vyšší hmotnost akumulátorů nad zadní nápravou (+65 kg). 

Resumé

Cílovou skupinou zákazníků pro model IS 300h jsou lidé, kteří preferují úsporný a výkonný vůz, ale nechtějí naftový motor. Zároveň mají styl a doslova milují moderní technologie, s nimiž skvěle koresponduje hybridní pohonné ústrojí Lexusu. I přesto, že daňová politika našeho státu právě těmto pohonným systémům prakticky vůbec nepřeje, myslíme si, že se najde dost lidí, kteří se rozhodnou právě pro tento vůz. Nejen, že zažijí jízdu za takřka absolutního ticha, která není ani v této prémiové kategorii zrovna samozřejmostí, ale hlavně se budou v záplavě německých značek na našich silnicích cítit v Lexusu opravdu jedinečně.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Lexus IS 300h

Typ motoru:

Atmosférický zážehový + elektromotor

Objem motoru (ccm):

2494

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

133/ 6000

105/ - (elektromotor)

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

221 / 4200-5400

300 / - (elektromotor)

Maximální rychlost (km/h):

200

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,3

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

4,9 / 4,9 / 4,7

Velikost zav. prostoru (l):

450

Objem nádrže (l):

66

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1720

Nosnost (kg):

425

Základní cena (kč):

799 000 (IS 250, Comfort)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

Cena testovaného vozu s výbavou:

969 000 (IS 300h, Comfort)

1 404 000 (IS 300h, Premium)

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.