ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Lexus IS 250 F Sport – opět trochu jinak (TEST)

Nový sedan střední třídy od Lexusu se nenechal zmást současnými trendy a vydal se vlastní cestou. Důkazem je toho například atmosférický zážehový šestiválec pod jeho elegantně profilovanou kapotou. 

Elegantní Lexus IS nedávno vyjel na evropské silnice, přestože jeho hlavním působištěm bude pravděpodobně Amerika a Japonsko. Možná právě proto působí poněkud nepatřičně. Ptáte se proč? Zapomenout v jeho případě totiž můžete nejen na současné trendy downsizingu, které v Evropě diktuje přísná norma Euro 6, ale v nabídce nové modelové řady nenajdete ani diesel. Musíme se však přiznat, že nám to vůbec nevadí.

Atraktivní samuraj

Při pohledu na nové IS je jasné, že design prošel oproti předchozí generaci výraznou proměnou. Konzervativní linie totiž nahradily ostře řezané hrany, takže celkově lexus působí o poznání originálnějším dojmem. Jedná se o skvělý tah na poli prémiových sedanů, protože potencionální zájemci o vůz se chtějí velice často odlišit.

Nový model se ale také zvětšil. Karosérie se prodloužila o 80 milimetrů na současných 4665 mm a navíc je o jeden centimetr širší. Rozvor se natáhl o 70 milimetrů na 2800 mm. Tím se pochopitelně zvětšil vnitřní prostor a to nejen na zadních sedadlech. Vždyť například v oblasti nohou získali cestující 85 milimetrů navíc.

Lexus IS převzal od svého většího bratra GS nejen atraktivní lichoběžníkovou masku chladiče, ale také například zadní lichoběžníkovou nápravu. Interiér vozu působí velice kompaktně, přestože architektura přístrojové desky nemá prakticky nic společného s evropskými zvyklostmi. To ale vůbec nevadí.

Sportovní paket F Sport, kterým byl vybaven námi testovaný vůz, navíc přidává upravenou masku chladiče, některé další dynamické prvky na karosérii či osmnáctipalcová kola. Uvnitř nechybí perfektní sportovní sedačky a také sound generátor, jenž dokáže dokreslit akustický vjem vytočeného motoru.

Materiály a kvalita zpracování interiéru je na té nejvyšší úrovni. Samozřejmostí jsou měkčené plasty, perfektní slícování a také velice příjemná kůže. Lexus však dokáže zaujmout i novými prvky, jako je například nastavování teploty klimatizace speciálním dotykovým pruhem. Už tedy žádné kolečko či tlačítka.

Multimediální systém se ovládá pomocí joysticku, po vzoru větších modelů této značky. Občas se nám však jevilo menu poněkud složité. Výtku si zaslouží i navigační systém a to kvůli hrubému rastru jeho grafiky. Ten už se dnes nenosí ani u mainstreamových značek. Vše ale dokáže vynahradit vynikající audiosoustava Mark Levinson, která nabízí mimořádný poslechový zážitek a to nejen díky čistotě zvuku, ale také vykreslení tónů. V této oblasti má Lexus jednoznačné prvenství mezi ostatními prémiovými sedany.

Za volantem se sedí o dost níž, než tomu bylo v případě předchozí generace. Posed lze přirovnat k BMW řady 3. Sedadla jsou tužší, ale opravdu pohodlná. Doslova nadchne účinnost jejich odvětrávání či vyhřívání. Je však nutné si uvědomit, že sportovní charakter sedadel měl na starost zmiňovaný dynamický paket F Sport.

Šestiválcová klasika

Motor prémiového sedanu IS může být pro leckoho jednou z největších výhod testovaného vozu. Dnes je už totiž v Evropě atmosféricky plněný zážehový šestiválec spíše raritou a to nejen u luxusních vozů. Testovaná pohonná jednotka se navíc chlubí přímým vstřikováním benzinu a variabilním časováním ventilů. Nejvyššího výkonu 153 kW motor dosahuje při 6000 ot/min, největší točivý moment 250 N.m pak vrcholí při 4800 ot/min.

Auto vážící přes 1,6 tuny není sice s touto pohonnou jednotkou extrémně rychlé, na svižné svezení a bezpečné předjíždění jsou však její výkonové parametry dostačující. Největší výhodou je ovšem mimořádně kultivovaný projev a bezprostřední reakce na plynový pedál. Pokud k tomu přidáte velmi charakterní zvuk tohoto šestiválce při překročení hranice čtyř tisíc otáček, je o řidičskou zábavu postaráno.

Testovaný Lexus byl vybaven šestistupňovou automatickou převodovkou, která skvěle koresponduje s komfortní jízdou. Pokud ale budete tlačit na pilu, začnou se projevovat její slabiny. Řazení je někdy až příliš zbrklé a výrazně tomu nepomůže ani manuální mód, v rámci kterého lze řadit pomocí dvojice pádel pod volantem. Pochvalu si naopak zaslouží optimální zpřevodování.  

A jak je na tom pohonná jednotka se spotřebou? Atmosférický motor, který výrazně zatahuje, až ve vysokých otáčkách v kombinaci s automatem není zrovna zárukou kdovíjak úsporné jízdy. Při klidném svezení si motor řekne pouze o 7 l/100 kilometrů, jízda na dálničním limitu 130 km/h pak znamená spotřebu do 8 litrů. Navíc v tomto režimu motor točí pouze 2500 ot/min. Ve městě je nutné počítat se spotřebou oscilující kolem 9,5 l/100 km. Sportovní jízdní styl atakuje její hodnoty až k 15 litrům. S ohledem na konkurenční přeplňované čtyřválce považujeme tyto hodnoty za velmi dobré. Vždyť v praxi nelze s těmito (většinou) dvoulitry jezdit úsporněji. 

Na silnici stále Lexusně

Jízdní vlastnosti nového modelu IS jsou zdařilým kompromisem mezi prkenným naladěním a přílišnou houpavostí podvozku. Vedení auta je opravdu mimořádně lehké a jisté. Lexus IS je však opět o kus sportovnější v porovnání s jeho předchůdcem. Automobil tedy vyráží spíše do boje s BMW řady 3 než Mercedesem C. Oproti BMW má ale navíc jednu výhodu – nepoužívá dojezdové pneumatiky typu Run Flat, které jsou nepoddajné a těžké zároveň.

Podvozek využívá dvojité lichoběžníkové zavěšení vpředu a víceprvkovou zadní nápravu. Díky tomu vůz nerozhodí ani přejezd příčných či podélných nerovností. Auto má pochopitelně sklony k přetáčivosti a to díky pohonu zadní nápravy. Jakýkoliv náznak problému však za řidiče okamžitě vyřeší stabilizační systém. O nedotáčivosti nemůže být ani řeč.

V rámci paketu F Sport byl podvozek částečně přitvrzen oproti standardnímu provedení. Navíc jsou k dispozici tři jízdní režimy (Sport, Normal a Eco), které může řidič volit prostřednictvím ovladače na středové konzole. Ty upravují nejen nastavení podvozku, ale také řízení atd.

Právě řízení je v rámci režimu Normal poměrně odtažité a to díky poměrně velkému účinku posilovače. Na druhou stranu vůz bezprostředně reaguje na sebemenší zatočení volantem bez jakékoliv vůle ve středové poloze. Režim Sport částečně vylepšuje zpětnou vazbu od volantu, stále však nedosahuje úrovně, která by lépe korespondovala s tímto dynamickým režimem.

Pochvalu si naopak zaslouží mimořádné odhlučnění podběhů, které je zárukou vysokého jízdního komfortu. Vůz si v tomto ohledu subjektivně stále udržuje prvenství. To navíc zaručuje v kombinaci s kvalitním audiosystémem maximální pohodu cestování.

Resumé

Nová generace Lexusu IS je určena především americký a japonský trh, čemuž odpovídá nabídka motorů, převodovky a některých dalších prvků výbavy apod. Do Evropy tento vůz přináší velice příjemné zpestření a to rovnou v rámci prémiové kategorie. Lexus IS nabízí vysoký cestovní komfort, perfektní jízdní stabilitu a v neposlední řadě také jedinečný styl a eleganci.

Potenciální zájemci, které nudí podobně výkonné přeplňované čtyřválce od konkurence, jsou u Lexusu na správné adrese. Atmosférický zážehový šestiválec v kombinaci s příznivou pořizovací cenou by měl přimět každého zákazníka alespoň k testovací jízdě.

Tým AUTOiNDEX.cz  

 

Lexus IS 250

Typ motoru:

Atmosférický zážehový

Objem motoru (ccm):

2500

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

153/ 6400

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

250 / 4800

Maximální rychlost (km/h):

225

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,1

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

11,9 / 6,7 / 8,6

Velikost zav. prostoru (l):

480

Objem nádrže (l):

66

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1645

Nosnost (kg):

450

Základní cena (kč):

799 000 (IS 250, Comfort)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

799 000 (IS 250, Comfort)

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.