ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Volvo V40 T4 AWD Cross Country – prémiový hatchback do nepohody (TEST)

Volvo V40 s pohonem všech kol máme v redakci poprvé. Tento prémiový hatchback se chlubí moderními technologiemi a skvělým zpracováním. K variantě 4x4 se navíc perfektně hodí provedení Cross Country, které doplňuje další terénní modely výrobce s označením XC.

Volvo V40 Cross Country jsme sice už testovali, jeho průchodnost lehkým terénem však výrazně ovlivňoval fakt, že se jednalo o provedení s poháněnou pouze přední nápravou. Zkoušená čtyřkolka V40 T4 AWD je tedy o poznání sebevědomější a to především na nezpevněných cestách. Námi testovaný model navíc doplňoval přeplňovaný pětiválec o objemu 2.0 l. 

Outdoorové přednosti

Již při prvním pohledu na vůz je jasné, že se nejedná o standardní Volvo V40. To mimo jiné dokládá i pohled do ceníku Volva. Cross Country se totiž nabízí jako samostatný model, nikoliv jako stylingový paket. Nabídka pohonných jednotek pro Cross Country je navíc poněkud omezena a to hlavně na poli benzinových motorů.

Karosérie modelu V40 Cross Country se odlišuje od standardní varianty celou řadou prvků. Za zmínku stojí například ochrana zadního nárazníku s dvojitou koncovkou výfuku, která působí dynamickým dojmem. Přední nárazník charakterizuje tmavá maska chladiče s mřížkou připomínající včelí plástve a také plastové výplně v oblasti světel LED pro denní svícení. Ty jsou na rozdíl od standardního modelu V40 umístěny vertikálně.

Samozřejmostí jsou také stříbrné kryty prahů, jenž dodávají volvu nezaměnitelný terénní nádech. Kola z lehké slitiny se rovněž chlubí unikátním designem. Nám se velice líbí především ty v tmavém provedení, kterými byl vybaven i testovaný model. Mezi další odlišnosti varianty Cross Country bezesporu patří stříbrné střešní ližiny nebo třeba černé krytky zpětných zrcátek. Drobností je už jen černé lemování kolem oken či hrdlo nádrže bez standardní zátky.

Severská kajuta

Uvnitř vozu se toho moc nezměnilo - interiér je více méně totožný s běžným provedením V40. Prostorově volvo nikterak neexceluje a soustředí se hlavně na posádku vpředu. To je ale také hlavní směr tohoto modelu, který nebyl navržen pro potřeby početnější rodiny.

Potěší především originální provedení palubní desky a vysoká úroveň zpracování včetně kvality použitých plastů. Sedadla jsou stále jedny z nejlepších, ve kterých lze ve voze sedět. Překvapí také bohaté možnosti kombinování barev.

Ve Volvu V40 Cross Country se sedí o kus výše než ve standardním modelu, což je znát i při pohledu na automobil zvenku. Podvozky variant s motory D2 a T4 jsou pak o 10 milimetrů níže a to hlavně kvůli úspoře pohonných hmot a lepší jízdní stabilitě. Celkově lze říci, že plasty přinášejí modelu V40 majestátnější vzhled a karosérie je minimálně stejně zajímavá jako u běžného provedení.

Stále navíc obdivujeme originální prvky, jako je bezrámové zpětné zrcátko. Škoda, že u varianty s automatem chybí osvětlená hlavice voliče převodovky prostřednictvím technologie LED, jako je tomu u řadicí páky manuálu. Pochvalu zaslouží digitální přístrojový štít, který je nejen přehledný ale hlavně efektní. Tři motivy zobrazení jednotlivých ukazatelů dávají majiteli vozu slušný prostor pro individualizaci.  

Dvoulitrové překvapení pro T4 AWD

Ač by se na první pohled mohlo zdát, že je varianta T4 s pohonem všech kol vybavena totožným motorem, jako V40 T4, není tomu tak. Pod kapotou námi testovaného vozu se totiž nacházel přeplňovaný dvoulitrový pětiválec, který se chlubí o něco větším točivým momentem, než je tomu u čtyřválce 1.6. Nejvyššího výkonu 132 kW motor dosahuje už při 5000 ot/min na rozdíl od menšího motoru, u kterého výkon vrcholí až při 5700 ot/min.

Největší hodnota točivého momentu činí 300 N.m (oproti 240 N.m při 1600-5000 ot/min u standardní T4), jeho průběh je však kratší a je k dispozici ve vyšších otáčkách (2700-4000 ot/min.). Motor tedy nemá smysl bezhlavě hnát do vysokých otáček, protože to nejlepší předvádí ryze ve středním pásmu. 

Hutnější zvuk oproti čtyřválci v předokolce T4 lahodí uchu, nevýhodou je především vyšší spotřeba pohonných hmot. Ta se v městském provozu pohybovala kolem 10 litrů na 100 km. Mimo město spotřeba klesá k osmilitrové hranici, což je ale s ohledem na automatickou převodovku Geartronic, pohon všech kol a vyšší světlou výšku docela slušný výsledek.

Cestou necestou

Hlavním atributem podvozku tohoto volva je vyšší světlá výška (+30 mm). Právě tu však V40 při jízdě na silnici docela slušně maskuje. Nečekejte tedy žádné zásadní náklony karosérie, stabilita je na velmi dobré úrovni.

V terénu naopak vyšší podvozek značně usnadní přejezd příčných i podélných nerovností. Pohon všech kol je navíc velmi dobrým pomocníkem při jízdě v obtížných adhezních podmínkách a musíme uznat, že u testovaného vozu fungoval znamenitě. Pracuje na principu lamelové spojky Haldex, která je velice efektivní a nenechala nás ve štychu ani na rozmáčené louce. Škoda jen, že se pohon AWD dodává pouze v kombinaci s motorizací T4 a T5.

Jízdní vlastnosti si obecně zaslouží pochvalu, brzdy se chlubí nadprůměrným účinkem a volvo se celkově pěkně ovládá. Přesnost řízení u čtyřkolky V40 na nás překvapivě zapůsobila ještě lepším dojmem, než tomu bylo u klasické předokolky V40. Snad jen posilovač by nemusel být tolik účinný.

Resumé

Volvo V40 T4 Cross Country je prémiový crossover rozměrů hatchbacku, který sází především na styl, bezpečnost a povedené jízdní vlastnosti. Je to ideální vůz pro méně početnou posádku, který se skvěle hodí do města, na hory nebo dokonce do lehkého terénu. Právě v těchto podmínkách jsme ocenili především účinný pohon všech kol.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Volvo V40 T4 Cross Country

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Objem motoru (ccm):

1984

Válce:

5

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

132 / 5000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

300 / 2700 - 4000

Maximální rychlost (km/h):

210

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,2

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

- / -  / 8,0

Velikost zav. prostoru (l):

335

Objem nádrže (l):

62

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1513

Nosnost (kg):

557

Základní cena (Kč):

628 000 (D2, Base, Cross Country)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (Kč):

733 000 (T4 AWD, Base, Cross Country)

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.