ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Lexus LS600h – změna identity? (TEST)

Obsáhlá modernizace nejvyšší modelové řady LS od Lexusu dělá z tohoto luxusního sedanu prakticky novou generaci. Atributy jako je hybridní systém nebo dokonalé odhlučnění zůstaly zachovány, evolucí je však dynamické pojetí a to především díky nové výbavě F Sport.

Stávající generace LS spatřila světlo světa zhruba před sedmi lety, takže by si mohl kdekdo pomyslet, proč Lexus nepředstavil úplně nový model. S ohledem na téměř 3000 změn, které Lexus v rámci modernizace vlajkové lodi LS provedl, se však domníváme, že to zkrátka nebylo potřeba. LS totiž nabízí vesměs to, co poslední modely jeho hlavních konkurentů a v ledasčem je dokonce stále dokáže zesměšnit. Říkáte si, jak je to možné?

Ticho léčí – hybrid potěší

V případě automobilů této značky se asi určitě budeme opakovat, ale Lexus LS nás opět uvedl do řidičské nirvány. Tentokrát však nemáme na mysli nějaké zvyšování hladiny adrenalinu sportovní jízdou, ale úplně jinou řidičskou zábavou. Jmenuje se „ticho“.

Každé svezení takřka s jakýmkoliv lexusem je neuvěřitelně pohodlné a to nejen díky velice jemnému ovládání prakticky všech systémů na palubě vozu, ale také základních prvků řízení včetně dávkování brzd, plynového pedálu či řízení. Na vlastní pocit z jízdy má také značný vliv panující ticho v interiéru a to díky sofistikovanému odhlučnění vnitřního prostoru a důmyslného motormanagementu. V neposlední řadě je třeba konstruktéry značky pochválit za skvěle odvedenou práci v aerodynamickém tunelu.

Proč je tomu tak ale jen u Lexusu? Odpověď na tuto otázku se hledá těžko, myslíme si však, že se německé trio zkrátka investuje více peněz do jiných vlastností automobilu. Uveďme například dieselové motory, se kterými se u prémiového Lexusu samozřejmě nesetkáte. A je jen část pravdy na tvrzení, že možná právě proto jsou tyto vozy tak tiché…

Ve skutečnosti ale Lexus dieselové motory ani nepotřebuje. Většina jeho produkce totiž putuje na americký trh, kde po naftovém pohonu není ani zdaleka taková poptávka, jako v „dieselové“ Evropě. A nutno dodat, že tamní trh je pro automobilku daleko významnější.

Ale i v Evropě má Lexus, co nabídnout. Jeho hybridní systém je totiž jedním z nejlepších vůbec, takže i s osmiválcovým pětilitrem pod kapotou modelu LS600h můžete šetřit. Motor, potažmo hybridní systém nového LS600h, se sice v rámci modernizace změnil jen minimálně, jeho přepočtený maximální výkon 327 kW je však plně dostačující. Inženýři značky jej docílili kombinací zážehového osmiválce s duálním vstřikováním paliva (290 kW, 520 N.m) a elektromotoru (165 kW, 300 N.m).

Výkon se na všechny čtyři kola přenáší prostřednictvím speciální planetové převodovky E-CVT, která rovněž nabízí manuální volbu „pomyslných“ převodových stupňů. U testované varianty nechyběly ani pádla pod volantem, jejichž přítomnost je u vozu této kategorie spíše diskutabilní. O vlastní pohon všech kol se stará mezinápravový diferenciál Torsen s rozdělením točivého momentu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40/60. A jak je na tom tato novinka se spotřebou paliva?

Ve městě je nutné počítat s odběrem kolem 12 l/100 kilometrů, mimo město jsme defenzivním stylem jezdili i za 7,6 litrů na 100 km. Na dálnici pak palubní počítač ukazuje hodnoty mezi 9-10 litry, ale to jen při dodržování našeho rychlostního limitu. Ačkoliv je spotřeba o něco vyšší, než je tomu u osmiválcových dieselů u konkurence, hybridní systém Lexusu je bezesporu výkonnější a především daleko kultivovanější. A to se v této prestižní lize zkrátka počítá.

Dynamické pojetí F Sport(u)

Vzhled karosérie nového-modernizovaného Lexusu LS600h je zcela nový. Výraznou přední masku si tento model vypůjčil z nedávno odhalené novinky GS. Právě tento atraktivní prvek se má stát jedním z identifikátorů novodobých lexusů. Nové je také tvarování předních a zadních světel, které karosérii s délkou přesahující pět metrů opravdu sluší.

Celkově jsou křivky auta ostřejší, což evropskému vkusu rozhodně nahrává. Svůj podíl na nich ale bezesporu má i sportovní paket F Sport testovaného modelu. Jeho součástí jsou stylistické části karosérie, jako je agresivně tvarovaný přední a zadní nárazník, přední mlhová světla nebo boční loga F Sport. Součástí výbavy jsou i kovaná devatenáctipalcová kola.

Uvnitř zaujme zejména barevný multifunkční LCD displej s úhlopříčkou 12,3 palců, který je jedním z největších vůbec. Ovládá se prostřednictvím již dobře známého pomocníka Remote Touch, který funguje na principu myši od běžného PC. Přístrojová deska nového Lexusu LS byla kompletně přepracována. Přístrojový panel obsahuje dvojici klasických ukazatelů, namísto jejich digitálního zobrazení z předchozího provedení.

Zjednodušila se také logika ovládání různých funkcí a samotných ovladačů na přístrojové desce ubylo. Samozřejmostí jsou komfortní prvky, jako je automatické vyhřívání volantu či sedadel. Velkou pochvalu si zaslouží nejen elektronika hlídající prakticky všechny prvky nezbytné pro vysoký jízdní komfort, ale i mimořádná kvalita zpracování interiéru. Interiér tedy posádku hýčká těmi nejkvalitnějšími materiály včetně velice příjemné kůže.

Do již zmiňovaného ticha v kabině interiéru se skvěle hodí prémiový audiosystém Mark Levinson. Ten dokáže při jízdě navodit doslova relaxační atmosféru. Ale zpátky k paketu F Sport.

Uvnitř se tento paket chlubí několika nadstandardními prvky. Jedná se o hliníkovou dekoraci přístrojové desky nebo například černé čalounění stropu. Sportovní nádech mají zajistit vrtané hliníkové pedály v kombinaci s unikátními prahovými lištami. Součástí této výbavy je také čalounění perforovanou kůží, kterou naleznete i na volantu či hlavici ovladače bezestupňové převodovky.

To ale není všechno. Konstruktéři Lexusu totiž zapracovali i na podvozku, který je u F Sportu o jeden centimetr nižší. Aktivní stabilizátory navíc potlačují náklony karosérie a samozřejmostí jsou i účinnější brzdy Brembo s šestipístkovými třmeny a dodatečným vzduchovým chlazením z otvorů v předním nárazníku.

Jízdní projev Lexusu LS600h s paketem F Sport však rozhodně není prkenný. Stále nabízí nadprůměrný komfort v rámci svého segmentu a na pohodlí ubral jen špetku oproti standardní variantě. Adaptivně nastavitelné tlumiče, motor i převodovka v rámci režimů Eco, Comfort, Sport a Sport + umožňují prakticky každému nastavit si vůz podle aktuálních podmínek a potřeb. Samozřejmě, že o sportovní jízdě u vozu s pohotovostní hmotností nad 2,3 tuny, nemůže být příliš řeč, dynamicky se ale s touto limuzínou rozhodně svezete. Myslíme tím ale především jízdu v přímce.

Velkou pochvalu musíme vyřknout asi nejmodernějším světlometům současnosti. Pracují na principu technologie LED a to jak v denním režimu, tak v potkávacím či dálkovém. Ty už sice dnes nejsou žádnou raritou, to co je však odlišuje od ostatních je funkce automatických dálkových světel AHS. U Lexusu se ale nejedná o pouhé přepínání mezi dálkovým a potkávacím režimem.

Dálková světla totiž svítí prakticky nepřetržitě. Pokud se do jejich světelného kužele dostane jiné auto, sofistikovaný systém dokáže clonit dálkové světlo přesně v oblasti výskytu jiného vozu. Ostatní část vozovky a krajnic tedy zůstává dokonale osvětlená. V tomto ohledu Lexus LS získává jednoznačný náskok před konkurencí. Bravo!

Závěr

Lexus LS600h je jedinečnou limuzínou, která má v Evropě neotřelou image. Působí mohutnějším dojmem, než konkurence z řad německého tria a obecně nabízí i vyšší komfort cestování. Paket F Sport navíc tento vůz dokázal přiblížit celkově dynamicky více pojatému BMW řady 7. Jistý handicap, v podobě absence dieselového motoru, Lexus LS částečně vynahrazuje dokonalým hybridním systémem. Ten však s luxusně pojatým prémiovým vozem podle nás koresponduje lépe, než nafta.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Lexus LS600h (AWD)

Typ motoru:

Atmosférický zážehový +

elektromotor

Objem motoru (ccm):

4969

Válce:

8

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

290 / 6400

165

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

520 / 4000

300

Maximální rychlost (km/h):

250

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

6,1

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: 

10,5 / 7,5 / 8,6

Velikost zav. prostoru (l):

420

Objem nádrže (l):

84

Pohotovostní hmotnost: (kg):

2270-2340

Nosnost (kg): 

535

Základní cena (kč):

2 269 000 (LS 460)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): 

2 689 000

 

  

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.