ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Sportovně laděný seveřan - Volvo V40 T4 (TEST)

Přeplňovaná „jednašestka“ je zlatým středem v nabídce benzinových motorů pro stylový hatchback V40. S označením T4 na zádi rozhodně nebudete brzdou silničního provozu - spíše naopak.

Volvo V40 vyjíždí na silnici proti prémiovým kompaktům od konkurence v podobě Audi A3 Sportback, BMW řady 1 a v neposlední řadě i novému Mercedesu třídy A. Typicky skandinávský design navazuje na originálně pojatý styl, který je plný extravagantních ostrých křivek s nezaměnitelnou elegancí.

Testovaný exemplář navíc zdobil sportovně pojatý střešní spoiler vzadu a také jedinečný barevný odstín karosérie. Uvnitř potěší především dobře tvarovaná sedadla s dostatečným bočním držením a v neposlední řadě i dlouhé sedáky. Díky nastavitelnému volantu v širokém spektru se do tohoto auta pohodlně posadí i osoba vyššího vzrůstu. Posez za volantem je příjemně sportovní.

S tím koresponduje i mírné natočení palubní desky směrem k řidiči, která ho ještě více vtahuje do děje. Neobvyklý kontrast modré kůže se světlou přístrojovou deskou působí navíc stejně extravagantně jako exteriér. Bravo!

Interiér dále zdobí hliníkové dekory, což je plně v souladu se skandinávským designem. Potěší i klasická ruční brzda. Tedy alespoň opravdové řidiče, kteří si občas s vozem chtějí užít i nějakou tu zábavu, třeba na zasněženém parkovišti. Vnitřek vozu je plný několika velmi pěkných detailů. Za zmínku například stojí hlavice řadicí páky, kterou tvoří průhledný plast s podsvícením. Hlavní dominantou je však digitální přístrojový štít, který je nejen efektní, ale také přehledný. Zároveň nabízí tři režimy osvětlení – Elegance, Eco a Performance.

Podle vybraného režimu se přímo před řidičem zobrazuje buď analogový rychloměr, nebo otáčkoměr s digitálním ukazatelem rychlosti v jeho středu. Žádný přístrojový panel současnosti neposkytuje takové možnosti individualizace. Dříve konzervativně smýšlející Volvo nyní posouvá laťku i v tomto směru, za což zaslouží pochvalu.

Chválíme i nadprůměrnou šířku interiéru v porovnání s německou konkurencí a také solidní podélný prostor. Snad jen cestující na zadních sedadlech se budou cítit trošku stísněně kvůli svažující se střeše. Objem zavazadelníku je spíše podprůměrný.

Benzinová turbína T4 pod kapotou

Přeplňovaná šestnáctistovka s označením T4 byla naladěna na nejvyšší výkon 132 kW při 5700 ot/min. Největší točivý moment 240 N.m je k dispozici v širokém pásmu otáček, konkrétně v rozmezí 1600-5000 ot/min. Krátkodobě je díky overboostu k dispozici 270 N.m.

Asi není žádným tajemstvím, že se jedná o shodný motor, který najdeme například také pod kapotou Fordu Focus s označením EcoBoost. Pro volvo se je to ale dobrá vizitka, vždyť se jedná o jeden z nejpovedenějších čtyřválců této objemové kategorie vůbec.

Pohonná jednotka příjemně zatahuje již v nízkých otáčkách, ale na rozdíl od turbodieselu za absolutního ticha v kabině a perfektní kultivovanosti. Vrcholu motor dosahuje kolem hranice šesti tisíc otáček, není problém jej ale točit až do 6500 ot/min, při kterých má stále co nabídnout. Velmi slušná dynamika je tedy k dispozici prakticky při jakémkoliv režimu jízdy a to i navzdory poměrně dlouhým převodům šestistupňového manuálu.

Při 130 km/h motor točí kolem 2800 ot/min a spotřebuje asi 7,8 litrů benzinu. Při defenzivní jízdě devadesátkou je klidně možné spotřebu paliva srazit i pod šestilitrovou hranici. Ve městě je nutné počítat se spotřebou oscilující mezi 8-8,5 l/100 km.

Sportovní podvozek

Podvozek Volva V40 je rozhodně jedním z tužších a dvojnásob to platí, pokud na seznamu výbavy na přání zaškrtnete sportovní podvozek. Ten je snížen o 10 milimetrů a příliš komfortu od něj pochopitelně očekávat nelze. To však platí i pro standardní nastavení, jehož hlavní doménou jsou zatáčky. V nich je totiž řidiči opravdovou oporou a činí jízdu s tímto volvem skutečně zábavnou.  

Také řízení koresponduje se sportovnějším apetitem vozu, je příjemně přesné a za příplatek k němu můžete dostat nastavitelný posilovač řízení ve třech režimech. Pochvalu si Volvo zaslouží i za sportovní mód stabilizačního systému DSTC, který částečně dokáže nahradit klasický samosvorný diferenciál vpředu.

Přestože jsou na našich nekvalitních silnicích velká kola a tužší podvozek spíše kompromisem, svoje zákazníky si volvo určitě najde. Otázkou zůstává, zda by i při své tuhosti nemohlo nabídnout o trochu lepších schopnost odfiltrovat nepříjemné nerovnosti.

Resumé

Časy se změnily a je jasné, že už i Volvo umí chrlit dynamicky laděné modely. Koneckonců novinka V40 je toho důkazem. Samozřejmě, že se nejedná o žádný hothatch, který by mohla reprezentovat snad až motorizace T5 (187 kW), dynamicky a hlavně stylově laděný kompakt je však V40 T4 bezesporu.

Jako přidanou hodnotu Volvo dodává bohatou bezpečností výbavu plnou pokrokových systémů. Zmínit musíme například vnější airbag pro chodce nebo kolenní airbag uvnitř. Samozřejmostí je systém sledování mrtvého úhlu, který byl vyladěn k dokonalosti stejně jako schopnost čtení značek nebo upozornění na blížící se překážky. I tohle volvo pochopitelně umí automaticky brzdit a tím tak zmírnit následky střetu třeba s chodcem (City Safety).

Za zmínku stojí také jeden z nejpovedenějších systémů automatických dálkových světel současnosti, který dokonale rozeznává protijedoucí vůz od jiného osvětlení a přepíná tak na potkávací světla pouze v odůvodněných případech.

Volvo V40 T4 má perfektní benzinový motor a atraktivní auru severské jedinečnosti. Pokud vám nevadí podprůměrný zavazadelník, představuje z nejednoho úhlu pohledu lákavější alternativu oproti německému mainstreamu.

Tým AUTOiNDEX.cz  

 

Volvo V40 T4

Audi A3 Sportback 1.8 TFSI

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Přeplňovaný zážehový

Objem motoru (ccm):

1595

1798

Válce:

4

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

132 / 5700

132 / 5100 - 6200

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

240 / 1600 - 5000

250 / 1250 - 5000

Maximální rychlost (km/h):

225

232

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,5

7,3

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

- / - / 5,5

7,0 / 4,8 / 5,6

Velikost zav. prostoru (l):

335

380

Objem nádrže (l):

62

50

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1375

1355

Nosnost (kg):

535

485

Základní cena (Kč):

594 917 (D2)

529 700 (1.2 TFSI, Attraction)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (Kč):

655 417 (T4, Base)

640 600 (1.8 TFSI, Attraction)

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.