ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Volvo XC60 D4 AWD – rebelka v novém (TEST)

Modelový rok 2013 se pro nejprodávanější řadu XC60 od Volva nese v duchu několika nových prvků a technických úprav. Testovali jsme pomyslný střed z dieselové motorizace s označením D4 kombinovaný s pohonem všech kol. O dostatečnou pozornost na silnicích se navíc postaral nový odstín karosérie Rebel Blue.

Volvo XC60 není potřeba podrobně představovat. Okamžitě po uvedení na trh se stalo stálicí Švédské automobilky, která s ním až doposud slaví poměrně veliký úspěch. Tento model v podstatě určil dalším směr ostatním vozům této značky a navázal na další rozvoj bezpečnosti a to nejen v segmentu SUV.

Jak jsme již zmínili, do redakce nám přijelo Volvo XC60 D4 AWD v originálním barevném provedení s označením Rebel Blue. Sami představitelé automobilky prohlašují, že se jedná o extrovertní odstín karosérie, který je na současném trhu jedinečný. Nelze, než jim dám za pravdu. Na moderní karosérii se skutečně hodí a zároveň vzbuzuje značné emoce. Na druhou stranu nám subjektivně přijde i uklidňující.

K designu musíme říct, že se za více než čtyři roky, co je automobil na trhu, prakticky nezměnil. To jen dokazuje úspěšnost stylu, se kterým automobilka pracuje. Exteriér testovaného provedení navíc zdobila atraktivní dvacetipalcová kola. To je jedna z novinek tohoto modelového roku, v minulosti je totiž nebylo možné objednat.

Také uvnitř jsme našli několik úprav. Tak třeba paket Inscription, který nabídne paletu čtyř barevných variací čalounění. Novinkou je také podsvícený volič automatické převodovky Geartronic, který XC60 dostalo od mladší sestřičky V40. Zajímavostí je zavazadlový prostor s uzamykatelnou částí v podlaze na osobní věci. Přístup do zavazadelníku zjednodušují elektricky ovladatelné páté dveře, které jsou dnes téměř samozřejmostí.

Jinak se posádka může těšit na velmi kvalitní zpracování interiéru. Velkou pochvalu zaslouží pohodlná sedadla, která neunaví ani po mnohahodinové jízdě. Prostoru je dostatek ve všech směrech, snad jen na zadních sedadlech by ho v oblasti nohou cestujících mohlo být více.

Optimální volba D4?

S novým modelovým rokem Volvo rozšířilo nabídku motorů o pětiválcový dvoulitrový turbodiesel D3. Ten má nabídnout nejvyšší výkon 136 koní, takže se bude jednat o základní naftovou motorizaci. Námi testovaný model měl pod kapotou vznětový pětiválec s objemem 2.4 l a nejvyšším výkonem 120 kW při 3500 ot/min. Největšího točivého momentu 420 Nm motor dosahoval v rozmezí 1500 – 2500 ot/min. A jak se s ním jezdí?

Pochválit musíme kultivovaný projev dieselového pětiválce s minimem vibrací pronikajících do interiéru. Dynamické vlastnosti odpovídají „papírovému“ výkonu, takže je lze popsat jako dostatečné. Snad jen předjíždění s plně naloženým vozem trvá někdy déle, než by bylo příjemné.

Změřili jsme také spotřebu pohonných hmot, která se ve městě pohybovala kolem 9 l/100 km. Mimo město se lze dostat pod hranici 7 l, dálniční jízda rychlostí 130 km/h odebírá z nádrže kolem 8 litrů na 100 kilometrů. Nesmíme zapomenout, že se jedná o SUV s vyšším těžištěm a pohonem všech kol navíc vybavené automatickou převodovkou. Ta podle údajů uváděných výrobcem zvyšuje spotřebu modelu XC60 D4 AWD až o jeden litr.

Na silnici a mimo ní

Jízdní vlastnosti Volva XC60 stále patří mezi špičku v segmentu SUV. Auto se přehnaně nenaklání, zároveň je ale velice pohodlné a dokáže slušně žehlit nerovnosti našich silnici. Rázy od kol při přejezdu velkých výmolů měla v našem případě na svědomí velká kola, což hodnotíme jako daň za atraktivní vzhled exteriéru.

Pochvalu si zaslouží příplatkový podvozek Four-C s adaptivními tlumiči, kterým bylo vybaveno i námi testované provedení. K dispozici jsou režimy Comfort, Sport a Advanced. V režimu Comfort funguje podle nás volvo nejlépe a nabízí posádce maximální pohodlí. Při jízdě po kvalitních okreskách pak eliminuje částečné náklony karosérie volba Sport. Režim Advanced má automaticky přizpůsobit nastavení tlumičů aktuálnímu jízdnímu stylu a podmínkám. Velký rozdíl oproti módu Comfort jsme ale nezaznamenali.

Volvo jsme také vyzkoušeli na lesních a polních cestách a také na sněhu. Vylepšený Haldex, který zajišťuje pohon všech kol je další novinkou tohoto modelového roku a má především zajistit ještě rychlejší připojení zadní nápravy v případě prokluzu předních kol. Při jízdě za zhoršených adhezních podmínek mělo volvo optimální trakci prakticky v každém momentu, do úzkých se dostalo pouze v případě nadzvednutí jednoho či dvou kol. Tuto disciplínu však XC60 AWD může s klidem přenechat terénním vozům, jeho domovem jsou silnice a polní cesty.

Resumé

Volvo je známým průkopníkem bezpečnostních systémů a testované Volvo XC60 to jen dokazuje. Ať už je to skvěle fungující systém eliminace mrtvého úhlu BLIS nebo propracovaný City Safety. Ten posledně jmenovaný dokáže z rychlosti 50 km/h samovolně zastavit auto před překážkou (třeba chodcem) a to i v případě, že by řidič v krizový moment například přidával plyn.

Samozřejmostí je také systém pro sjíždění prudkých svahů Hill Descent Control, který je dobrým pomocníkem například při jízdě z kopce na zledovatělé vozovce či v opravdovém terénu. Další z důležitých bezpečnostních systémů je Distance Alert, který varuje o nedodržení bezpečné vzdálenosti nebo Line Departure Warning, který má zabránit nechtěnému vyjetí z jízdního pruhu třeba v případě mikrospánku.

Volvo je tedy doslova nabité bezpečnostmi prvky a je to jen dobře. Dohromady s nestárnoucím vzhledem a velice pohodlným interiérem se stále jedná o originální alternativu k prémiovým SUV zejména německého tria.

Za podobně vybavené Volvo navíc zaplatíte většinou méně a to i díky akčním nabídkám českého dovozce těchto vozů. V současnosti například probíhá akce na zvýhodněný balíček s názvem 60’s EDITION, který nabízí cenové zvýhodnění výbavy až do výše 40 tisíc korun.

Tým AUTOiNDEX.cz    

 

Volvo XC60 D4 AWD Geartronic

Audi Q5 2.0 TDI quattro DPF 130 kW S-Tronic

BMW X3 xDrive20d

Typ motoru:

Dvojitě přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

2400

1968

1995

Válce:

 5

4

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

120 /4000

130 / 4200

135 / 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

420 / 1500 - 2500

380 / 1750 - 2500

380 / 1750 - 2750

Maximální rychlost (km/h):

190

204

210

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

10,9

9,0

8,5

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

- / - / 6,8

6,8 / 5,4 / 5,9

6,7 / 5,0 / 5,6

Velikost zav. prostoru (l):

490

540

550

Objem nádrže (l):

70

75

67

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1788

1730

1790

Nosnost (kg):

717

580

590

Základní cena (kč):

901 450 (D3 2.0L, Kinetic)

941 200 (2.0 TDI FWD)

925 000 (xDrive18d)

Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

1 073 875 (D4 AWD, Geartronic, Kinetic)

1 111 400

1 118 000 (vč. aut. převodovky

 

 

 

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.