ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Volvo XC60 D5 AWD R-Design – luxusní IKEA (TEST)

Sportovní paket R-Design, dvacetipalcová kola, efektní světlá metalíza s perleťovým efektem. To je exkluzivní Volvo XC60 D5 AWD, které jsme testovali se šestistupňovým manuálem. Dokáže vůbec chladný seveřan vyvolat nějaké emoce?

Volvo se snaží vyrábět poměrně konzervativní auta. Když se ale projdete kolem posledních modelů této značky, spatříte trochu jiné pojetí designu a to hlavně oproti německé prémiové konkurenci. Chladné švédské ztvárnění totiž působí přeci jen trochu jinak, než germánská okázalost.

O poznání více emocí přináší sportovní paket R-Design. Nezaměnitelné charisma dodává autu řada nadstandardních prvků. Za zmínku například stojí atraktivní dvojitá koncovka výfuku,  zpětná zrcátka ve stříbrné barevné úpravě nebo třeba maska R-Design s dekorativní lištou či ochranný kryt nárazníků. A pak tu ještě jsou ty příplatková dvacetipalcová kola…

V takto upraveném autě se ale stále nebudete cítit tak exponovaně, jako třeba v BMW X6. A i to je jeden z důvodů, proč si řada zákazníků koupí. O nic ale nebudou ochuzeni, vždyť prostřednictvím výbavy R-Design lze dokonale splnit jejich nároky na individualizaci.

Za volantem

Honosný interiér s kvalitními materiály se svým provedením rovněž odlišuje od německých SUVéček. Dominantou je plochý středový panel s tloušťkou dálkového ovladače na televizi, za kterým se nachází praktický odkládací prostor.

Pochvalu si zaslouží sportovní volant s příjemně tlustým věncem a také kůží potažená hlavice řadicí páky nebo sportovní pedály s protiskluzovou úpravou. To vše je součástí standardní výbavy R-Designu.

Samostatnou kapitolu si zaslouží sedadla obšitá kvalitní kůží, která jsou mimořádně pohodlná a dokážou slušně podepřít tělo i v rychle projížděných zatáčkách. Nečekejte ale úroveň bočního vedení sportovních sedadel. Ty by byly pro pojetí tohoto SUV zbytečné. Největší předností těchto křesel je to, že nejsou ani měkká ani tvrdá a perfektně se tedy hodí na dlouhé cesty. Zkrátka typická vlastnost Volva.

Doslova záplava designových doplňků interiéru zahrnuje například také efektní chronografické přístroje s modrým podkladem v kovovém provedení. Za zmínku stojí logo R-Design vryté do kůže sedadel nebo třeba i sportovní koberečky.

 

V interiéru je dostatek místa prakticky ve všech směrech. Objemný zavazadelník je sice poměrně mělký, díky možnosti sklopení opěradel zadních sedadel však lze vytvořit rovnou plochu, což je praktické pro převoz rozměrného nákladu.

Neobvyklá kombinace

Pětiválcové vznětové bi-turbo pod kapotou testovaného vozu přenáší na silnici velmi slušný točivý moment prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky a pohonu všech kol. Kombinace manuálu a naftového motoru se dnes může zdát poněkud bizardním spojením, obzvláště u luxusních SUV. Pravdou je, že především při popojíždění v městských zácpách toto spojení mnoho komfortu řidiči nepřinese, spíše naopak.

Díky největšímu točivému momentu 420 N.m, který je k dispozici již při opravdu nízkých otáčkách (1500 ot/min) nemá smysl motor kdovíjak vytáčet a řidič je tak nucen řadit na vyšší rychlostní stupeň prakticky okamžitě po rozjetí. Navíc poměrně dlouhé dráhy šestistupňového manuálu a jejich poněkud fádní vymezení také neposkytuje kdovíjaký zážitek ani při jízdě mimo město.

Hlavní výhodou manuálu tak zůstává úspornější provoz, než je tomu v případě modelu vybaveného automatickou převodovkou. Při dálničním limitu 130 km/h jsme rozdíl sice nezaznamenali a spotřeba se ustálila na hodnotě 7,8 l na 100 km. Ve městě lze ale s testovaným autem jezdit za 8,5 l/100 km, kdežto u dříve testované XC60 D5, vybavené automatem, se spotřeba pohybovala kolem 10 litrů na sto kilometrů.

Motor se v současném provedení (dvojité přeplňování) chlubí nejvyšším výkonem 158 kW. Navíc má velmi příjemný zvuk, a pokud ho nebudete příliš vytáčet, vychutnáte si v interiéru příjemné ticho. Oproti konkurenci, v segmentu vznětových dvoulitrů, je motor o něco výkonnější a například hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy nezní vůbec špatně. Musíme si ale uvědomit, že motor má o jeden válec navíc a nezanedbatelný je i rozdíl ve zdvihovém objemu.

Volvu naopak chybí v nabídce dieselový šestiválec, který zmiňovaná konkurence z prémiových řad má. Na tento deficit má ale Volvo už také připravenou odpověď. Nedávno totiž ve své síti autorizovaných dealerů představila tuningové produkty vyvinuté švédskou společností Polestar, která je oficiálním partnerem Volva. Například parametry námi testovaného motoru D5 bude možné vyladit až na 170 kW/470 N.m.

Vlastnosti podvozku námi zkoušeného Volva ovlivňují zejména obrovská kola s rozměrem dvaceti palců. Na rozbitých silnicích si tedy příliš komfortu posádka neužije, odskakující nápravy na nerovnostech jsou prakticky standardem. Na kvalitním povrchu ale XC60 sedí jako přikované a to i přes vyšší těžiště.

Resumé

Volvo XC60 je mimořádně osobité SUV, svůj styl však prezentuje úplně jinak než většina konkurenčních značek. Absence agresivních prvků ale neznamená, že musí být zákonitě bez emocí. To mimo jiné dokazuje efektní paket R-Design.

Cenová nabídka Volva i nadále zůstává pod hladinou německých konkurenčních značek. Alespoň tedy pokud cenu kalkulujeme včetně výbavy. V současnosti (září 2012) je navíc pořízení XC60 mimořádně výhodné. Při objednání vozu do konce tohoto měsíce totiž zákazník získává cenový bonus až do výše 100 tisíc korun.  

Tým AUTOiNDEX.cz  

 

Volvo XC60 D5 AWD

Audi Q5 2.0 TDI quattro DPF 130 kW

BMW X3 xDrive20d

Typ motoru:

Dvojitě přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

2400

1968

1995

Válce:

 5

4

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

158 /4000

130 / 4200

135 / 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

420 / 1500 - 3000

380 / 1750 - 2500

380 / 1750 - 2750

Maximální rychlost (km/h):

210

204

210

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,1

9,0

8,5

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

- / - / 5,7

6,8 / 5,4 / 5,9

6,7 / 5,0 / 5,6

Velikost zav. prostoru (l):

495

540

550

Objem nádrže (l):

70

75

67

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1794

1730

1790

Nosnost (kg):

711

580

590

Základní cena (kč):

894 000 (D3 2.0L, Kinetic)

941 200 (2.0 TDI FWD)

907 500 (xDrive18d)

Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

1 009 000 (Kinetic)

1 045 700

1 040 000

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.