ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Toyota Avensis 2.2 D-CAT 6 A/T (TEST)

Toyotu Avensis předchází pověst mimořádně spolehlivého vozu s konzervativním designem a osvědčenou technologií. Nedávný facelift oživil zejména její vzhled, který teď působí o poznání odvážněji.

S faceliftem ale také přichází i modernizovaný diesel 2.0 D-4D s nejvyšším výkonem 91 kW.  My jsme však zkoušeli výkonnější 2.2 D-CAT (110 kw) ve spojení s automatickou převodovkou. Jak se tedy s touto kombinací jezdí?

Odvážným štěstí přeje

Na modernizaci Toyoty Avensis jsme byli dlouho zvědaví, protože tento model dokázal už několikrát překvapit. Ať už na svojí dobu nevídanou úrovní bezpečnosti předchozí generace nebo výjimečnou spolehlivostí, avensis vždy něčím zaujal.

V poslední době však avensis jakoby upadl do zapomnění, čímž tak ještě více odkryl prostor zejména koncernovým vozům Volkswagenu. Tedy alespoň v Evropě.

Toyota snaží vzniklou situaci zvrátit a to především odvážnějším designem. Hlavní změnou si prošla především přední část testované toyoty. Ostřeji řezané světlomety s tmavým pozadím dostaly efektní LED diody určené pro denní svícení (pouze pro výbavy Sol a Premium). Avensis tak konečně má exkluzivnější nádech a i v tomto ohledu dohání hlavní konkurenty. Chválu si zároveň zaslouží bi-xenonové adaptivní světlomety, které se svým světelným kuželem a intenzitou řadí na špičku třídy.

Upraven byl také přední nárazník a maska chladiče. Při pohledu zezadu zaujmou opět světlomety, které mají zajímavou grafikou tvořenou trubicovými diodami.

Celkový velice elegantní dojem z testovaného vozu navodila olivově zelená barva karosérie v kombinaci s litými koly v šedém provedení. Konečně i tento japonský výrobce vyslechl přání zákazníků po vyšší individualizaci. Bravo.

Prémiový základ?

Změny se ale odehrály také v interiéru. Avensis totiž dostal multimediální systém Toyoty nazývaný Touch&Go, který byl poprvé představen v modelu yaris. Samozřejmostí je navigace, možnost připojení k internetu, synchronizace e-mailů apod.

Dotykové ovládání na barevném displeji funguje bezvadně a oproti předchozím systémům se výrazně zlepšila rovněž grafika. Navigace navíc umí zobrazovat mapy i ve formátu 3D. Přestože v tomto ohledu mají značky jako VW, Peugeot nebo Citroen stále navrch, rozdíl už není takový. Námitku si však zaslouží grafické provedení palubního počítače s displejem mezi rychloměrem a otáčkoměrem, který je na současné poměry příliš fádní.

Testovali jsme vůz v nejvyšší výbavě Premium, jejíž součástí bylo i kožené čalounění elektricky nastavitelných sedadel (vpředu). Kvalitní perforovaná kůže nás překvapila stejně jako dobré slícování plastů přístrojové desky. Ani při jízdě po kočičích hlavách se z útrob interiéru neozývaly žádné zvuky. Za takto zpracovaný vnitřek by se nemusel stydět ani prémiový Lexus.

Trochu nám vadily kruhové ovladače audiosoustavy či klimatizace na středovém panelu, protože jejich lesklý kovový kroužek poměrně klouzal mezi prsty. Chyběla nám funkce trojího zablikání směrovkek, která by dnes měla být samozřejmostí v jakémkoliv segmentu.

Když automat kazí charakter

Dieselový motor o objemu 2.2 l byl v našem případě vyladěn na 150 koní. Přestože největší hodnota točivého momentu činí solidních 340 N.m (při 2000-2800 ot/min), motor pocitově působí spíše línějším dojmem. V tomto ohledu si svou daň vybrala automatická převodovka. Nemáme nic proti kombinaci dieselu a automatu, pro velkou část zákazníků ji lze dokonce doporučit, ale samočinná převodovka v avensisu se zkrátka příliš nepovedla.

Poměrně agilnímu motoru sebrala nejen část výkonu, ale negativně se odrazila také na spotřebě paliva. Šestistupňový automat příjemně řadí pouze při klidné jízdě. Jakmile však chcete trochu zrychlit, řadí chaoticky a hlavně pomalu. Řidič si moc nepomůže ani volbou manuálního módu, v rámci kterého potěší snad jen povedená pádla pod volantem. 

Vliv na jízdní projev má i integrovaný čistič spalin, který rovněž ubírá něco z původní dynamiky motoru D-CAT. Naštěstí je jím vybaven pouze tento motor ve spojení s automatem, takže varianta s manuální převodovkou by měla být jednoznačnou volbou.

Jediným neduhem motoru jako takového je jeho hrubší zvukový projev. Ten by se možná dal lépe utlumit sofistikovanějším odhlučněním motorového prostoru.

Ještě zpátky ke spotřebě. Ve městě jsme jezdili kolem 9 l/100 km, při jízdě mimo město spotřeba klesá pod sedmilitrovou hranici. Dálniční jízda rychlostí 130 km/h (2300 ot/min) pak odebírá z nádrže 7,5 litrů nafty každých 100 kilometrů.

Agilita na vysoké úrovni

Testovaný avensis byl vybaven osmnáctipalcovými koly a tudíž se dalo očekávat, že dá posádce pocítit jakýkoliv výmol na silnici. Opak byl však pravdou. Toyota překvapivě žehlila i větší nerovnosti prakticky bez jakýchkoliv rázů pronikajících do interiéru.

Podvozek je navíc opět o něco tužší v porovnání s modelem před faceliftem. Stabilita v zatáčkách je tedy na vysoké úrovni a v případě testovaného vozu tedy bez výhrady platí, že podvozek je rychlejší než motor. A tak to má být.

Velmi dobrým jízdním vlastnostem zdatně sekundují účinné brzy. Jejich tendence k vadnutí je minimální a brzdný účinek se dá velmi dobře dávkovat. S dynamickým charakterem podvozku příliš nekoresponduje řízení, kterému chybí prakticky jakákoliv zpětná vazba od předních kol. Škoda.

Resumé

Modernizovaná Toyota Avensis je opět o něco dospělejší. Mezi její hlavní přednosti patří originální design, vynikající zpracování a jízdní vlastnosti. Charakter motoru kazí automatická převodovka, která nedosahuje kvalit premiantů této třídy. Navíc je poměrně drahým špásem.

Když jsme u té ekonomiky, Toyota Avensis se nabízí za cenu, která je o řád níže než většina konkurenčních německých sedanů. Při porovnání je třeba brát zřetel i na základní výbavu. Poměr cena/výkon je tedy na více než dobré úrovni. Vždyť základní model Avensis 1.6 l Valvematic (97 kW) startuje na akční ceně 419 900 Kč.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

Toyota Avensis 2.2 l D-CAT 150 6 A/T

Volkswagen Passat 2,0  TDI DSG

Peugeot 508 2,0 HDI 163k FAP AUT6

Ford Mondeo 2,0 TDCi DPF PowerShift

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

2231

1968

1997

1997

Válce:

 4

4

4

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

110 /3600

103 / 4200

120 / 3750

103 / 3750

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

340 / 2000 - 2800

320 / 1750 - 2500

340 / 2000

320 / 1750 - 2750

Maximální rychlost (km/h):

205

211

225

205

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,5

9,8

9,2

10,2

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

7,9 / 5,3 / 6,2

6,3 / 4,5 / 5,2

7,6 / 4,6 / 5,7

7,2 / 4,7 / 5,6

Velikost zav. prostoru (l):

509

565

503

565

Objem nádrže (l):

60

70

72

70

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1650

1560

1675

1578

Nosnost (kg):

490

570

430

657

Základní cena (kč):

419 900 (1,6 l Valvematic, Terra, akční cena)

572 100 (1,4 TSI, Trendline)

569 900 (1,6 HDI, Access)

540 190 (1,6 Duratec, Core)

Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

694 900 (6 A/T, Sol

704 500 (DSG, Comfortline)

764 900

737 890 (Trend, Powershift)

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.