ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i – malá velká ikona (TEST)

Víte, jaký model zastává přední pozice statistik prodejů japonské Toyoty? Skoro ten nejmenší…

Současná Toyota Yaris je již třetí generací malého automobilu do města, jehož historie se začala psát v roce 1999. Tehdy se jednalo o revoluční automobil, jehož předností byla zejména kompaktnost a prostor. Skutečně. Toyota Yaris nabízela překvapivý vnitřní prostor. Tedy alespoň s ohledem na rozměry karosérie.

Nyní je Yaris ještě prostornější, což je dáno především větší délkou karosérie, která u třetí generace činí 3885 milimetrů. I tak se ale může pochlubit třeba vynikajícím poloměrem otáčení (4,7 metru), který je ve městě mimořádně důležitý.

Šířka karosérie se oproti předchozí generaci příliš nezměnila a zůstává na hodnotě 1695 mm, zatímco výška klesla o 20 mm na finálních 1510 mm. Díky tomu má nový Yaris nižší těžiště, které ho předurčuje k lepší stabilitě.

Designová revoluce

Ani v oblasti designu nové Toyoty Yaris, nezůstal kámen na kameni. Karosérie už není tak „roztomile“ zaoblená, jak tomu bývalo u předchozích dvou generací. Nové ztvárnění jí totiž propůjčuje podstatně dravější křivky. Stačí se jen podívat na dopředu protaženou přední masku chladiče nebo minimalistické zadní světlomety v rozích karosérie.

Přední sdružené svítilny jsou vytaženy hluboko do boků karosérie, ale i tak mají společnou parabolu pro potkávací a dálková světla. K jejich účinnosti však nemáme výhrad.

K aerodynamickému tvaru a zároveň špičkové hodnotě odporu vzduchu (0,287) významně přispívá rozměrné přední sklo s výrazným sklonem, které v případě námi testovaného vozu přechází v prosklenou střechu, která příjemně prosvětlí interiér. Právě čelní sklo čistí pouze jediný rozměrný stěrač, přičemž ostřikovač byl poněkud nestandardně umístěn nad jeho ramenem.

Za tuto inovaci však Toyota zaslouží pochvalu, takto řešený ostřikovač totiž pomůže rovnoměrně očistit celé okno bez ohledu na rychlosti vozu. U konvenčních ostřikovačů bývá často problém právě s čištěním okna ve vysokých rychlostech kvůli velké rychlosti vzduchu obtékajícího kolem karosérie.

Celkově lze říci, že vzhled Toyoty Yaris třetí generace působí daleko dynamičtějším a dospělejším dojmem než tomu bylo u jeho předchůdců. Tento malý model standardně vyjíždí na 14“ kolech v základní výbavě. Zákazník může vybírat až z deseti různých odstínů karosérie.

Vnitřní osobitost

Největší změnou v interiéru je přesunutí přístrojového štítu ze středu do obvyklého místa před volant. Rozměrný analogický rychloměr je navíc skvěle čitelný, takže co nám v novém přístrojovém štítu scházelo, je pouze ukazatel teploty chladicí kapaliny. Ten byl totiž nahrazen dvojící kontrolek, což nemusí být vždy dostačující.

Ve spodní části tachometru se nachází displej palubního počítače, který se bohužel ovládá archaicky tj. pomocí kolíku přímo v přístrojovém štítu. Ve středu palubní desky se nachází multimediální dotykový displej systému Toyota Touch s ovládáním pomocí rozměrných tlačítek přímo na displeji. Další funkce se samozřejmě ovládají pomocí standardních „hardwarových“ tlačítek a koleček, proti jejichž funkci nemáme výhrad.

Naše testovaná varianta nebyla vybavena navigačním systémem, takže jsme si kromě standardní audiosoustavy mohli v rámci systému Toyota Touch užít ještě v grafické zobrazení okamžité spotřeby v případě funkce Trip information. Asi nejpraktičtější funkcí byl výstup z kamery umístěné nad zadní poznávací značkou při couvání, který ve městě ocení nejen řidičky.

Přístrojová deska byla vyrobena z poměrně kvalitních měkčených plastů, které při jízdě nevydávaly žádné nežádoucí zvuky. Pochvalu si zaslouží i tříramenný volant ošitý kůží. Ten totiž doslova vybízí ke správnému držení v poloze „tři čtvrtě na tři“ a navíc se na něm vyskytují ergonomicky dobře provedené ovladače některých funkcí audia a telefonu.

Sedadla jsou příjemně tuhá a neunaví ani při delším cestování. Ocenili bychom snad jen lepší boční držení těla. Větší rozvor náprav (+50 mm) je znát především vzadu, kde se relativně pohodlně usadí průměrně vzrostlí dospělí člověk. I na šířce přibylo několik centimetrů a to díky zvětšenému rozchodu kol (+30 mm). Na druhou stranu na zadních sedadlech asi příliš často tři osoby nikdo převážet nebude, ale širší zadní řada sedadel se v případě potřeby určitě neztratí.

Zavazadelník se zvětšil o nevýznamných 12 litrů na 286 litrů, což je průměrná hodnota v této třídě. Variabilitu ale umocňují zadní sedadla dělená v poměru 60:40, po jejichž sklopení se zavazadlový prostor zvětší až na 768 litrů. Sympatické je i rozšíření nakládacího otvoru o 20 mm. Zásuvku 12V třeba na lednici jsme ale v kufru tohoto malého hatchbacku hledali marně.

Perioda 1,33 Dual VVT-i

K redakčnímu testu jsme si vybrali řadový zážehový čtyřválec o objemu 1,33 l, s nejvyšším výkonem 73 kW při 6000 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 125 Nm vrcholí při 4000 ot/min, takže už od začátku bylo jasné, že motor bude milovat otáčky.

Velký vliv na jízdní projev tohoto motoru měla bezestupňová převodovka Multidrive S. Ta se snaží udržovat poměrně nízké otáčky a to hlavně kvůli ekonomické stránce věci a také zachování nízké hlučnosti. Například v rychlosti kolem 130 km/h točí motor kolem 2800 ot/min.

Při náhlém přidání plynu však převodovka dokáže velmi rychle zareagovat a vytočit okamžitě motor do vysokých otáček. Multidrve S má nastavených sedm virtuálních rychlostních stupňů (různé polohy variátoru), které lze měnit manuálně, buď pomocí pádel pod volantem nebo voliče převodovky.

 

Pro tento motor by se měli rozhodnout spíše řidiči, kterým nestačí slabší „litrový“ motor a naftová jednotka 1,4 l se jim s ohledem na celkový nájezd kilometrů nevyplatí. Spotřeba pohonných hmot se u námi testovaného vozu pohybovala kolem 7,5 l/100 km ve městě. Při jízdě mimo městské aglomerace lze spotřebu snížit až k pětilitrové hranici, na dálnici však počítejte spíše s „městským“ odběrem benzinu.

Dospělý jízdní projev

Čtyři brzdové kotouče na všech kolech dokážou efektivně zpomalit 1110 kilogramů těžký vůz a jejich účinek neslábne ani při opakovaném brzdění. Jen jejich dávkování vyžaduje více citu.

Řízení koresponduje s předpokládaným majoritním využitím vozu v městském prostředí, takže je poměrně přeposilované a příliš informací od předních kol řidiči nezprostředkovává. Nikdo to od něj ale asi ani očekávat nebude. Řízení nás však překvapilo svým poměrně strmým převodem, takže Yaris zatáčí poměrně hbitě. Někdy se dokonce může stát, že vyvolá nechtěnou nedotáčivost.

 

Yaris se může pochlubit nejen dobrým odhlučněním motoru, ale také podvozku. Za volantem tedy cítíte, že se jedná o opravdu dospělé auto. Karosérie se v zatáčce příliš nenaklání a podvozek se na limitu chová předvídatelně. Až na zmiňovanou nedotáčivost způsobenou přehnaně rychlým pohybem volantu (kvůli strmému řízení), se tak posádka nemusí obávat žádných záludností.

Resumé

To že má Toyota s novým Yarisem velké ambice je jasné, vždyť byl právě tento model vždy jedním z hlavních tahounů prodejů této značky. Přestože zopakovat tento úspěch i s jeho třetí generací nebude jednoduché, myslíme si, že má velkou šanci to dokázat.

Automobil se prakticky od základu změnil a zaváděcí cena testovaného vozu 329.900,- CZK zní také zajímavě. Vždyť v základní výbavě Active mu nechybí automat, sedm airbagů, parkovací kamera, klimatizace či stabilizační systém.

Tým AUTOiNDEX.cz   

 

Toyota Yaris 1,33 l Dual VVT-i Multidrive S

Hyundai i20 1,4 DOHC CVVT 16V 4AT

Ford Fiesta 1.4 Duratec 4AT

Typ motoru:

Atmosférický zážehový motor

Atmosférický zážehový motor

Atmosférický zážehový motor

Objem motoru (ccm):

1329

1396

2967

Počet válců

4

4

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

73 / 6000

 

73 / 5500

71 / N/A

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

125 / 4000

137 / 4200

125 / N/A

Maximální rychlost (km/h):

175

172

166

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

12,3

12,9

13,9

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

6,2 / 4,5 / 5,1

8,0 / 5,1 / 6,2

8,9 / 5,2 / 6,6

Velikost zav. prostoru (l):

286

295

281

Objem nádrže (l):

42

45

42

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1100

1138

1092

Nosnost (kg):

370

427

438

Základní cena (kč):

229 900 (1,0 l VVT-i, Entry, zaváděcí cena)

204 990 (1,2i, Classic, akční cena)

229 190 (1,25i, Celebration, akční cena)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

349 900 (Active, zaváděcí cena)

264 990 (Inclusive Plus, akční cena)

339 990 (Titanium)

 

 

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.