ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Prémiový hybrid pod milion - Lexus CT200h (TEST)

Nový model Lexusu, CT200h je japonským zástupcem prémiové nižší střední třídy, tedy malých rodinných automobilů. Oproti ostřílené německé konkurenci v podobě BMW 1, Audi A3 či Mercedesu A se však vrhl do boje s hybridním pohonným ústrojím, které není nic jiného, než modifikovaná soustava z Toyoty Prius. Zvládl i ve čtyřmetrovém voze Lexus nabídnout atmosféru větších modelů značky? A jak si stojí proti nemilosrdnému, chyby neodpouštějícímu, západu?

Příjemný na pohled

První kontakt s Lexusem CT200h byl opravdu pozitivní. Testovaný vůz v černé metalíze s velkými koly a relativně extravagantním designem, působil velmi dobře a co je hlavní, ihned na vás dýchne, že tohle auto jste nekoupili po dlouhém smlouvání v autosalonu za tři sta tisíc korun. Prémiová atmosféra je zde zkrátka cítit na první pohled. Například u Mercedesu třídy A nebo Audi A3 dělá 90% magické aury drahého vozu (v rámci třídy) zaměřovač na kapotě, popřípadě čtyři kruhy.

Dalším překvapením byla skutečná velikost karosérie. Ačkoli na délku měří CT200h standardních 4320mm, vyniká opravdu dospělým dojmem.

„Boční profil ochuzený o jakékoli designové výstřelky, stejně jako utopená kola hluboko v podbězích napovídají, že proudění vzduchu okolo automobilu hrálo u konstruktérů prim.“

Při pohledu na uhlazenou příď ihned zaujmou agresivně tvarované světlomety doplněné efektním pásem LED diod pro denní svícení a nepřehlédnutelné „L“, jehož modré podbarvení dává tušit hybridní pohon.  

Boční profil ochuzený o jakékoli designové výstřelky, stejně jako utopená kola hluboko v podbězích napovídají, že proudění vzduchu okolo automobilu hrálo u konstruktérů prim. Zadní partie vozu zkrášlují snad až futuristicky ztvárněné koncové lampy poskládané z LED diod a extrémně úzké zadní okno, které zrovna nenahrává dobrému výhledu vzad.

Nejprémiovější z prémiových

Pokud už exteriér působil prémiovým dojmem, interiér toto přesvědčení třikrát umocní. Po usednutí za volant překvapí kvalita zpracování, prvotřídní kůže na sedadlech i architektura interiéru. Zamrzelo nás jen jednou a to ve chvíli, kdy jsme zjistili, že hliníkový dekor na palubní desce je pouze lakovaným plastem.

Přední sedadla nabízejí cestování první třídou a to už na podhled. Sedačky mají naprosto ideální tuhost spolu s dlouhými sedáky, které skvěle podpírají tělo i nohy a dopřávají cestujícím potřebný komfort i na delší cesty.

Snad jen masivní středový tunel může opravdu vzrostlým jedincům (190 a výš) někdy bránit v pohodlném posedu. Na zmiňovaném středovém tunelu nalezneme přemíru tlačítek sloužících k nastavení vozu a jeho komfortních prvků. Ty jsou ovšem logicky umístěné do jednotlivých sektorů, takže s ergonomií problém mít určitě nikdo nebude.

Ovládání multimediálního rozhraní zobrazujícího údaje na sedmipalcový motoricky výklopný displej v horní části palubní desky, je prováděno přes zařízení, silně připomínající počítačovou myš. Přestože se toto ovládání jeví jako zbytečně komplikované, velmi rychle jsme si na něj zvykli.

V testovaném automobilu nechyběla ani audiosoustava Mark Levinson, uspokojující i nejnáročnější uživatele. Kůží obšitý přístrojový štít ukrývá elegantní a velmi přehlednou grafiku jednotlivých ukazatelů. Kromě rychloměru, palivoměru a displeje palubního počítače nalezneme v levé části i tzv. výkonoměr, jenž informuje o aktuálním využívání pohonné soustavy.

Perličkou na dortu je fakt, že se při přepnutí do režimu Sport změní na klasický otáčkoměr, byť jen pro atmosféru, neboť motor využívá bezstupňovou převodovku CVT.

Lexus CT200h je dle technického průkazu plnohodnotným pětimístným vozem, ovšem v prémiovém segmentu jen hrstka majitelů plné obsazení využije. V Lexusu totiž nastává velmi podobná situace jako v BMW řady 1. Jízdu v pěti si opravdu představovat nechceme. Jízda ve čtyřech už jistou dávku komfortu nabídne, ale basketbalisté si tohle auto určitě nevyberou. Podobnou situaci zažijete po otevření pátých dveří. Baterie hybridního pohonu mají lví podíl na mělkém zavazadelníku o nijak oslnivém objemu 275 litrů 

Nevyužitý potenciál

Jízdní vlastnosti malého Lexusu můžeme rozdělit do dvou kapitol. Jednou je řízení a odezva brzdového pedálu. Po vzoru všech hybridních automobilů se ani zde nepovedlo odstranit necitlivé, gumové řízení (například v porovnání v BMW 1), či houbovitý a kousavý pedál brzdy, který dlouho brzdí relativně málo a najednou po posunu o šířku lidského vlasu začíná brzdit s nečekanou razancí. Hlavu o přední sklo si jistě nerozbijete, ovšem o plynulosti brzdného účinku nemůže být řeč.

Druhou kapitolu zastává samotný podvozek. Velmi schopný podvozek, abychom byli přesní. Kombinuje totiž dobrou tuhost poskytující potřebnou jistotu pro svižnou jízdu a překvapivou poddajnost při přejezdu nerovností. Je opravdu velká škoda, že pod kapotou Lexusu CT nenalezneme i silnější agregát, než jen hybridní osmnáctistovku.

Starý známý

Hybridní osmnáctistovku není ve výsledku potřeba více představovat. Stejný agregát se totiž ukrývá pod kapotou poslední generace Toyoty Prius. A praktické zkušenosti v CT200h?

Abychom byli upřímní, velmi záleží na poloze, v jaké se nachází otočný ovladač na středovém tunelu, upravující charakteristiku motoru.  Ten nabízí tři režimy. ECO, který se snaží o co nejmenší spotřebu a nejefektivnější využití elektromotorů (tedy nulové spotřeby / emisí). SPORT využívající plný potenciál agregátu a obligátní NORMAL kombinující automaticky tyto dva.   

V režimu ECO se Lexus CT200h chová opravdu vlažně. Po sešlápnutí poloviny plynového pedálu velké peklo nerozpoutáte, a pokud máte nabité baterie, snaží se elektronika jet do poslední chvíle čistě na elektřinu. Zážehový motor probouzí k činnosti až razantní sešlápnutí plynu. Velkou výhodou je tedy fakt, že pokud se občas podíváte na ukazatel výkonoměru, můžete jet snadno jen na elektřinu z baterií.

Ostatní hybridy připojují spalovací motory s výrazně vyšší vervou a jet na elektrický pohon lze jen velmi obtížně. Dokonce ani připojení spalovacího agregátu v Lexusu neznamená, že máte vyhráno. I tak je totiž dynamika tak nějak vlažná, neustále trpíte pocitem mučeného auta a podvědomě po chvíli sami zpomalujete.   

Zato režim SPORT nabízí diametrálně odlišné chování. Celkový výkon 100 kW rázem není z říše snů, odezva na plyn je okamžitá a citelná. Ručička rychloměru pobíhá po stupnici s doposud nepoznanou lehkostí a imitace otáčkoměru stejně jako rudé podsvícení přístrojů ve vás evokuje snad až závodnické sklony. 

Díky velmi dobré zvukové izolaci navíc působí zvuk vytočeného motoru spíše emotivně než rušivě, což u Aurisu HSD rozhodně nezažijete. Tenhle pozitivní pocit z hybridu má však jeden háček. Spotřeba motoru se v tu chvíli dostává do nepublikovatelných hodnot, které minimálně dvakrát překračují udávanou spotřebu.

Opravdu pochybujeme, že si Lexus CT200h kupuje automobilový závodník, a proto byla spotřeba měřena převážně v režimu ECO, který přes vlažnější reakce motoru a pedálu plynu pro běžnou jízdu naprosto dostačuje.

Ryze městský provoz odebírá z nádrže hodnoty v rozmezí 4,5-5,9 litru, podle toho, jak zrovna spěcháte. Dálniční provoz znamená odběr okolo sedmi litrů každých sto kilometrů. O překvapení se však postaral mimoměstský provoz, kdy si při jízdě na limitech řekl Lexus většinou o hodnoty začínající čtyřkou.

Resumé

Lexus CT200h rozhodně nebude masovým hybridem. Nebude ani hybridem, který budeme vídat na našich silnicích častěji, než německou konkurenci s úspornými vznětovými motory. Kde je problém?

Základní ceny totiž začínají na 699 900 a za testovanou špičkovou verzi si importér řekne dokonce 979 000Kč. Ano, pokud vybavíte Audi, Mercedes nebo BMW navigací, prémiovým audiem, kvalitní kůží, tempomatem, elektrickými sedadly, bezklíčkovým vstupem, automatickou převodovkou atp., bude Lexus jednou z levnějších variant.

Ovšem pokud někdo kupuje prémiové auto nižší střední třídy za milion, určitě bude vyžadovat i silný agregát pod kapotou a jestli vůz jezdí za 4,5 nebo 8 litrů na každých sto kilometrů nebude hrát roli.

Lexus CT200h je zkrátka cesta individualistů, kteří chtějí dát najevo i jistý druh životního stylu, nikoli cesta nejlepšího poměru výkon/cena.

Tým AUTOiNDEX.cz 

 

Lexus CT200h

Toyota Prius HSD

Honda Insight

Audi A3 Sportback 1,6 TDI S-Tronic

Typ motoru:

Atmosférický zážehový + elektromotor

Atmosférický zážehový + elektromotor

Atmosférický zážehový + elektromotor

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1798

1798

1339

1598

Válce / ventily:

4 / 4

4 / 4

4 / 4

4 / 4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

100 / -

100 / -

65 / 5800

77 / 4400

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

142 / 4400

142 / 4000

121 / 4500

250 / 1500 - 4500

Maximální rychlost (km/h):

180

180

182

189

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

10,3

10,4

12,5

11,3

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

/ 4 / 4,1

 / 3,8 / 4

4,7 / 4,5 / 4,6

5,7 / 3,9 / 4,5

Velikost zav. prostoru (l):

275

446

408

370

Objem nádrže (l):

45

45

40

55

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1410

1370

1201

1335

Nosnost (kg):

435

435

549

560

Základní cena (kč):

699 000 (Comfort)

639 900 (Prius)

519 000 (S)

762 000 (1,6 TDI DSG)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

979 000

639 900

539 000 (Comfort)

1 028 000

 

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.