ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Korejský comeback – Ssangyong Korando D200TF (TEST)

Od představení první generace Koranda uběhlo již několik desítek let. Vždy se jednalo o automobil, který se cítil nejlépe v terénu. Co se změnilo s příchodem poslední, čtvrté generace?

Malý offroad s pevným rámem by se nejen v Evropě už nikterak masivně neprodával, a proto Ssanyong vsadil na poslední trendy. Ano, hádáte správně, nová generace modelu Korando je moderním kompaktním SUV. Přesně takové zůstávají již poměrně dlouhou dobu v módě.  

Evropě vstříc

Už žádné výstřelky v podobě modelů Rodius nebo Musso, jakoby si řekli zástupci automobilky a na sklonku minulého roku představili Ssanyong Korando. Jeho design má totiž nyní všechny předpoklady, aby mohl lahodit oku i zhýčkaného evropského zákazníka. Není se čemu divit, vždyť Ssanyong nedávno svěřil design svých nových modelů do rukou věhlasného Giugiara.

Výsledkem jsou jednoduché tvary, které dohromady vytváří robustní celek. Rozšířené blatníky, dvojitá koncovka výfuku nebo sebevědomá mřížka chladiče, to jsou detaily, jenž vozu propůjčují neotřelý charakter. Černé lemy blatníků navíc ukazují, že se řidič tohoto Ssangyonga nemusí zaleknout ani rozbité polňačky.

Také vnitřek vozu působí o poznání lépe než u předchozích modelů této značky, na rozdíl od exteriéru jsou však některé křivky přístrojové desky až příliš hranaté. Tvrdé plasty jsou v této cenové kategorii standardem, vše je však pěkně slícované a při jízdě nic nevrže.

Sedadla jsou optimálně tuhá a posádce nabízí solidní komfort i při delším cestování. Průměr volantu Koranda byl konečně zmenšen a široké možnosti jeho nastavení by mu mohl závidět i kdejaký sportovně laděný sedan či hatchback.

Na předních sedadlech je dostatek prostoru ve všech směrech, vzadu sice zejména v podélném směru nemůžeme očekávat zázraky. Dobrou zprávou ale je, že právě v oblasti podélného prostoru na zadních sedadlech konkurence za Korandem zaostává. Přístup na zadní sedadla Ssangyongu navíc zjednoduší dlouhé a vysoké dveře.

Variabilitě interiéru pomáhají do roviny sklopná opěradla zadních sedadel v poměru 40:60, stejně jako dobře přístupný zavazadlový prostor. Jeho objem 486 litrů se pohybuje lehce nad průměrem kategorie malých SUV. 

Jediná volba

Základní a jedinou motorizací zároveň je naftový dvoulitrový čtyřválec e-XDi 200 s nejvyšším výkonem 129 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 360 N.m je dostupný v rozmezí 2000-3000 ot/min.

Motor pochopitelně splňuje nároky přísné emisní normy Euro 5 a je konstruovaný tak, aby vyhovoval požadavkům nadcházejících předpisů Euro 6. Jeho součástí je vstřikování paliva typu Common Rail třetí generace s tlakem 1800 barů a další technologické vylepšení představuje také katalycký filtr pevných částic.

V praxi pohonná jednotka působí příjemným dojmem. Motor začíná postupně zabírat již od 1700 ot/min, na čemž má svůj podíl i turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek (E-VGT). Dynamika je na slušné úrovni, z nuly na 100 km/h zrychlí Korando za deset sekund.

Ve městě se spotřeba paliva pohybuje kolem 8 l/100 km, při rychlé dálniční jízdě je apetit motoru zhruba ještě o jeden litr vyšší. Defenzivní jízdní styl mimo město odsaje z nádrže každých sto kilometrů šest litrů nafty, což není na SUV vůbec špatné. My jsme v kombinovaném režimu dosáhly povzbudivé hodnoty 6,8 l/100 km.

Jedinou výtku si motor zaslouží za zvukový projev. Při zrychlování totiž výrazně proniká hrubý klapot naftového čtyřválce do interiéru a ani zvenku nezní motor příliš kultivovaně.

Pochvalu si zaslouží šestistupňová manuální převodovka, která je optimálně zpřevodovaná. Překvapením bylo i přesné řazení bez jediného zadrhnutí v kulise převodovky.

Přespolní závod

Ssangyong Korando se nabízí s pohonem pouze přední nápravy nebo připojitelným pohonem zadních kol. My jsme testovali druhou variantu, která je předurčená i pro jízdu za zhoršených adhezních podmínek. Na výlety do terénu však zapomeňte, světlou výšku limituje hodnota 180 mm.

Pohon všech kol funguje pomocí elektronické mezinápravové spojky, která v momentě detekce prokluzu předních kol připojí nápravu zadní. Vlevo pod volantem se nachází tlačítko, kterým se aktivuje permanentní pohon všech kol v poměru 50:50. Tato funkce však funguje pouze do rychlosti 40 km/h.

Jízdní vlastnosti Koranda zaslouží pochvalu, karosérie se v zatáčce trochu naklání, ale příčné ani podélné nerovnosti automobil nerozhodí. Snad jen brzdy by mohli být účinnější, vyžadují totiž poměrně tlak na brzdový pedál.

Resumé

Cena základního Koranda s výbavou Active začíná na příznivých 579 tisíc a zahrnuje takové prvky jako například kompletní sadu bezpečnostních airbagů (čelní, boční, kolení), elektronické systémy ABS, ESP, brzdný asistent, ochranu proti převrácení a asistent rozjezdu do kopce. Nechybí ani elektronické dělení brzdné síly, tempomat či manuální klimatizace. Za variantu s pohnem všech kol si připravte rozumných 50 tisíc korun.

Ssangyong Korando si podle našeho názoru své zákazníky jistě najde a na propadák minulé generace může výrobce snad už zapomenout. Moderní design, bohatá výbava, prostorný interiér a příznivá cena jsou totiž atributy, na které zákazníci slyší. A to nejen v Evropě.

Tým AUTOiNDEX.cz

 

 

Ssangyong Korando D200DTF

Hyundai ix35 2.0 CRDi 4x4

Kia Sportage 2.0 CRDi 4x4

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1998

1995

1995

Válce / ventily:

4/4

4/4

4/4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

129/4000

135/4000

135/4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

360/2000-3000

383/1800-2500

383/1800-2500

Maximální rychlost (km/h):

179

194

194

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

10

10

9,8

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

7,9/5,5/6,4

7,2/5,3/6,0

7,2/5,3/6,0

Velikost zav. prostoru (l):

486

465

465

Objem nádrže (l):

57

58

58

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1672

1676

1600

Nosnost (kg):

588

464

540

Základní cena (kč):

579 900 (D20DTF Active MT 4x2)

409 990 (1.6 GDI Classic 4x2)

419 980 (1.6 GDI Active 4x2)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč):

659 900

699 990

689 980

       

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.