ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Lexus IS 200d – prémiová úspora (TEST)

Lexus vyhověl poptávce zejména evropských firem po úsporných fleetových vozech a implementoval pod kapotu svého luxusního „í-esa“ šetřivý turbodieselový dvoulitr. Ten si vypůjčil jak jinak, než od koncernové Toyoty. 

Přestože je nový motor pod kapotou tohoto sedanu střední třídy hlavním důvodem našeho redakčního testu, nesmíme zapomenout ani na nedávnou omlazovací kůru, která se pochopitelně týkala i novinky Lexus IS 200d. Přestože se vesměs jedná pouze o kosmetické změny, Lexus IS se díky ní opět dokázal přiblížit daleko mladším prémiovým soupeřům tohoto prestižního segmentu.

LED opět v hlavní roli

Asi největší změnou exteriéru je jinak tvarovaný přední nárazník s výraznějšími prolisy a také dnes již téměř povinné světlomety LED pro denní svícení (pouze v kombinaci s výbojkovými světlomety HID).

Lexus je vtipně integroval do spodní části původních světel a navíc jejich pás na konci atraktivně vyvedl směrem šikmo nahoru. Tyto LEDky tak působí, jako by byly na lexusu odjakživa a hýří větší nápaditostí, než například u konkurenčního Audi. Bravo!

Při pohledu z boku pak IS zaujme nově tvarovanými koly z hliníkové slitiny. Pro modelovou řadu 2011 přibily tři zcela nové odstíny laku karosérie – dva modré a „hvězdná“ čerň.

Kromě několika nových detailů, jako například kovového lemování kolem kruhových přístrojů, spínačů na volantu nebo dvířek příruční schránky, mnoho estetických změn uvnitř nečekejte. V rámci výbavy došlo hlavně k rozšíření nabídky na čtyři volitelné audiosoustavy. Samozřejmostí je možnost propojení přes USB konektor nebo standardní audio port. Špičková hudební aparatura navíc využívá pevného 10 GB disku s funkcí hudební knihovny.

„Motor se probouzí až těsně před hranicí 2000 ot/min, což je také hodnota, při které Lexus na šestý rychlostní stupeň uhání téměř stočtyřicítkou…“

Použité materiály a zpracování je již tradičně na té nejvyšší úrovni. V množství tlačítek se lze poměrně rychle zorientovat, chybí nám snad jen více odkládacích přihrádek. Sedadla jsou i po pěti letech existence této generace IS excelentní a snesou srovnání s daleko většími vozy prémiové třídy.

V otázce prostoru interiéru zůstává pochopitelně řada IS spíše podprůměrná. Body ztrácí především v oblasti prostoru nad hlavami cestujících. Celkově však interiér stále působí neotřelým dojmem a zastarale se kromě několika tlačítek tváří snad jen hrubý grafický rastr navigačního systému či palubního počítače.

Koncernová výpomoc

Po nastartování se dvoulitrový naftový čtyřválec hlásí poměrně výrazným přenosem vibrací do pedálů a řadicí páky šestistupňového manuálu. Samotné odhlučnění motoru je však na velmi příjemné úrovni.

Na rozdíl od IS 220d, kde motor nabízí 130 kW, si musí řidič IS 200d vystačit s nejvyšším výkonem 110 kW při 3600 ot/min. Největší točivý moment představuje slušných 340 N.m oproti 400 N.m u varianty 220d.

U toyoty na nás právě tento motor působil příjemnějším dojmem, než jeho poněkud výbušná silnější alternativa. Bude tomu tak i u Lexusu IS?

Čím rychleji, tím lépe

Po prvních kilometrech je okamžitě jasné, co nejvíce ovlivňuje jízdní projev tohoto Lexusu. Převodovka. Její odstupňování je totiž nezvykle dlouhé, což má přispívat k zajímavé hodnotě kombinované spotřeby 5,1 l/100 km.

Pro řidiče zvyklého na většinu současných naftových aut, bude tak Lexus IS 200d znamenat nutnost změny zažitých jízdních návyků. Už žádné rychlé odřazování v malé rychlosti, opravdu dlouhé převody u Lexusu v praxi znamenají, že ve městě řidič využívá nejvíce druhý převodový stupeň.

Při jízdě na „trojku“ totiž budete na většině míst překračovat rychlostí limit. Tedy alespoň pokud chcete mít vždy dostatek točivého momentu okamžitě k dispozici. Automat s měničem točivého momentu, který by odstranil neduhy způsobené delšími převody, v nabídce u IS 200d bohužel chybí.

Motor se probouzí až těsně před hranicí 2000 ot/min, což je také hodnota, při které Lexus na šestý rychlostní stupeň uhání téměř stočtyřicítkou… Naštěstí se dá na toto dnes poměrně nezvyklé zpřevodování poměrně rychle zvyknout a začít z něj těžit výhody.

Stinnou stránkou na dálnici je ale nutnost podřazení na pětku i při sebemenším snížení rychlosti pod český dálniční limit. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,2 sice nezní nikterak urážlivě, pro sportovnější jízdu ale raději sáhněte třeba po zážehovém šestiválci.

Mimo perfektního odhlučnění, kterým jsou automobily s písmenem L na kapotě pověstné, je IS 200d mimořádně úsporný a to hlavně při dálničním sprintu. Už dlouho jsme neřídili auto, které se při 170 km/h může chlubit spotřebou, jako jiný diesel při 140 km/h. Ve městě jsme jezdili kolem 7,5 l/100 km, mimo město však není problém atakovat hodnoty začínající pětkou.

„Některé již překonané prvky interiéru Lexusu IS snadno odpustíte při pohledu na seznam bohaté výbavy v základní ceně.“

Podvozek Lexusu IS v posledním provedení poskytuje posádce výtečný komfort a s přehledem tlumí i větší rázy. Zároveň hýří stabilitou, která není nikterak na hony vzdálená sportovněji pojatému BMW třetí řady. Zadní pohon přináší nadšeným řidičům potěšení po většinu roku, snad jen posilovač řízení by nemusel být tak účinný. Jinak ale řízení zůstává dostatečně strmé a přesné.

Resumé

Lexus IS ukazuje, že má i v závěrečné éře svého života rozhodně co nabídnout. Až nezvyklé ticho na palubě, skvělá sedadla a vytříbená image, jsou jasnými argumenty pro jeho místo na trhu. Vynikající jízdní komfort dokáže ekonomicky podpořit minimalizovaný apetit nejslabšího motoru, který se v rámci této modelové řady nabízí.

Některé již překonané prvky interiéru mu snadno odpustíte při pohledu na seznam bohaté výbavy v základní ceně. Takový poměr výkon/cena vám prémiová konkurence z Německa nikdy nenabídne. 

 

Lexus IS 200d

Audi A4 2.0 TDI

BMW 318d

Mercedes-Benz C 200 CDI BE

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

2231

1968

1995

2143

Válce / ventily:

4/4

4/4

4/4

4/4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

110 / 3600

105 / 4200

105 / 4000

100 / 2800-4600

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

340 / 2000-2800

320 / 1750-2500

320 / 1750-2500

360 / 1600-2600

Maximální rychlost (km/h):

205

215

210

218

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

10,2

9,4

9,1

9,2

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

6,3 / 4,4 / 5,1

6,4 / 4,2 / 5,0

5,4 / 4,0 / 4,5

6,1 / 4,3 / 5,0

Velikost zav. prostoru (l):

398

480

460

475

Objem nádrže (l):

65

65

61

59

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1540

1485

1490

1565

Nosnost (kg):

635

475

445

515

Základní cena (kč):

769 000 (200d)

725 000 (1.8 TFSI)

687 500 (316i)

774 000 (180 CDI BE)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč):

769 000

824 900

816 250

816 000

 

Tým AUTOiNDEX.cz

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.