ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Návrat – Opel Insignia 2.0 CDTI Tourer (TEST)

Opel Insignia Tourer se na českém trhu nabízí již více než rok. Původní skepsi k novému počinu Opelu vyvrátil nejeden test a mnoho spokojených zákazníků. My jsme pro vás otestovali verzi Tourer ve střední výbavě Edition s nejsilnějším naftovým dvoulitrem. Již na začátku můžeme prozradit, že Opel je zpět.

Situaci, ve které se nacházel koncern GM zhruba před rokem a půl, záviděl jen málokdo. Zájem o automobily značky GM přes všechny možné slevy utichal a GM se ocitlo na hraně bankrotu. Jinak tomu nebylo ani u Opelu, kde si po zrušení plánovaného prodeje značky utřeli pot z čela, plivli do dlaní a pustili se do vývoje modelů, které opravdu přilákají zákazníky.

 

Co si budeme povídat, bylo na čase. Vectra, která se vzhledem podobala cihle a spolehlivostí Ladě, díru do světa neudělala.

Přerostlý hatchback Signum mající za úkol odlákat zákazníky vyšší střední třídy působil od začátku jako špatný vtip, neboť vypadal reprezentativně jako batikované tričko v divadle. A malá Corsa měla na svém bojišti tolik další kvalitní konkurence, že se jí protáčely světlomety. Opel se tedy vydal cestou, jakou jsme mohli vidět u Citroenu se svým modelem C5.

Atraktivní design, vyspělé komfortní prvky, slušná prostornost, kvalitní zpracování, dobré motory, atd.

 

No zkrátka to, o co se pokouší asi každý. Po tomto snažení a mnoha bezesných nocích vyjel z továrny Opel Insignia.  Už na první pohled bylo zřejmé, že to u Opelu myslí opravdu vážně. Design exteriéru je asi zbytečné jakkoli hodnotit. Tohle auto vás bez pochyby uhodí do oka a myslíme, že se drtivá většina motoristických fanoušků shodne, že je opravdu pěkné.

Varianta Tourer (tedy kombi) narostla až na reprezentativních 4908 mm. Přední část vozu s masivním chromovým grilem, pohlednými světlomety s efektním denním svícením a nezvykle vystouplými podběhy kol, působí zatraceně dobře.

Už dlouho jsme neviděli automobil, u kterého by na nás působily elegance a dynamika s takovou samozřejmostí. Boční profil, u kterého zpestřuje uhlazené linie výrazný prolis po celé šířce vozu, hraje na sportovní notu.

 

Ani zadní částí vozu si rozhodně ostudu neuděláte. Široká záď kopírující tvar učebnicového čtyřúhelníku skrývá masivní světlomety, a pokud k vaší motorizaci dostanete dvojici koncovek výfukového potrubí, zvolí vás bez pochyby miss mycí linky.

Nevíme jak vy, ale my jsme názoru, že pokud si agent 007 pořídí rodinu, bude právě Insignie Tourer auto, kterým bude jezdit na víkendový nákup. Perličkou nakonec můžeme označit zadní víko kufru připomínající velikostí garážová vrata. Po otevření se objeví další plnohodnotná dvojice světlometů. Asi pro případ jízdy s otevřeným kufrem.

Reálně vzato si však toto řešení vyžádalo bezpečné (z důvodu viditelnosti) postávání na okraji silnice. Interiér patří mezi další přednosti Insignie. Již po prvním usednutí za volant řidiče zahrne příjemnou atmosférou.

 

Vše působí masivním dojmem a použité materiály zaslouží pochvalu (nikoli však superlativy). Nikde nic nevrže, tedy pokud nepoužijete opravdu hrubou sílu, slícování jednotlivých dílů je příkladné.

Potěší také dobrá ergonomie tlačítek, přehlednost přístrojové kapličky s povedenou grafikou středového displeje i skvělá přední ortopedická sedadla, kterým nechybí široká nastavitelnost (včetně délky sedáku) a výrazné boční vedení. Rychle si lze zvyknout i na Opelovské ovládání komfortních prvků.

Tam, kde vidíte jedno tlačítko otočného ovladače, jsou dvě - funguje totiž jak chromový kroužek, tak šedý střed. Volant má sice poněkud zvláštní tvar, ale průměr je ideální a nelze mu upřít jedno z nejlepších multifunkčních ovládání ve třídě.

 

Prostorností sice Opel prim nehraje, neboť atmosféra působí díky černému interiéru poněkud stísněně, přesto budete mít dostatek prostoru jak na předních, tak i zadních sedadlech. Tou správnou parketou, kde se může Tourer předvést, zůstává zavazadlový prostor.

Kubický tvar nahrává velmi dobré využitelnosti a slušných 540 litrů spolkne i bagáž na letní dovolenou. Škoda jen, že robustní nárazník trochu brání pohodlnému přístupu k zavazadlům. Insignie si bezpochyby zaslouží i samostatný odstavec o bezpečnostních a komfortních prvcích.

Na rozehřátí bychom rádi zmínili příplatkový navigační systém. Za svých 45 tisíc korun dostanete velmi dobře fungující navigaci s povedenou grafikou, zobrazující svoje údaje přes velký sedmipalcový displej.

 

 

Navigaci nechybí ani kontrola trasy v závislosti na dopravě či uzavírkách. Přes téměř nulové rozšíření tohoto sytému v Čechách jsme byli, k našemu překvapení, při testu mnohdy upozorněni na zácpu nebo objížďku.

Poprvé jsme také měli možnost vyzkoušet funkci Opel Eye snímající pomocí kamery na předním skle důležité dopravní značky, jakými jsou například zákaz předjíždění nebo omezení rychlosti.

Musíme uznat, že i na českých silnicích, kde se dopravní značení mnohdy řeší stylem „tady máš značku a křižovatkou to končí“, pracoval překvapivě dobře a věříme, že na západ od našich hranic funguje skvěle. Dalším bonbónkem byly adaptivní bixenonové světlomety AFL, které mění tvar a intenzitu světelného kuželu v závislosti na rychlosti a natočení volantu.

 

 

 

Tohoto pomocníka vám dnes již nabídne každý druhý automobil střední třídy, ale u Opelu fungovaly opravdu výtečně. Podvozek Insignie vyniká tuhým, ale zároveň komfortním nastavením. V průběhu testu nezaznělo jiné slovo než optimální.

 

 

 

Přestože testovaný automobil obouval (nepěkné) příplatkové hliníkové ráfky s pneumatikami o rozměru 225/55 R17, neztráceli jsme nad téměř pětimetrovým autem jistotu ani při rychlejších průjezdech zatáčkou, natož při rychlé jízdě po dálnici. Zároveň se však podvozek dokázal velmi obstojně poprat s nerovnostmi, městskou dlažbou a ani po přejezdu klasické české díry na silnici nebyly v interiéru slyšet žádné bolestivé rázy.

Řízení s vámi sice bude komunikovat jako manželka, když zapomenete na výročí svatby, ale u rodinného kombi to nic šokujícího není. Přesnost a tuhost posilovače tento neduh jistě vynahradí; jsou pro auto této kategorie téměř optimální. Pravidlo, že každá mince má dvě strany potvrzuje motor.

Testovaný čtyřválcový turbodiesel s přívlastkem ecoFLEX o objemu dvou litrů ze sebe vydává pěkných 118 kW. Jeho kultivovanosti se však vysměje i zahřáté TDIčko, které nám po celou dobu nejvíce připomínal.

Motor bohužel není úplně dobře odhlučněn, takže se z jeho klepání posádka těší i v interiéru po celou dobu jízdy, obzvláště při zátahu. Opravdu veliká škoda, neboť je to oddaný tahoun, který krásně lineárně zabírá od nějakých 1400 ot. /min a výkonem si poradí i s opravdu dlouhými převody manuální šestistupňové převodovky.

Nejvyšší  výkon  bohatě  dostačuje  i  na  rychlé  dálniční  přesuny  a mimo město umožní bezpečné přejíždění.  Kombinovaná  spotřeba  kolísala  v rozmezí 7-7,5 litru  na  100 km,  což   je  důsledkem převážně městského provozu, kde řidiče dlouhé převody nutí jet většinu času na ne zrovna úsporný třetí převodový stupeň.

Insignia Tourer vrátila Opel do hry na bojiště velkých rodinných kombi. Její kolty v podobě líbivého designu, pohodlného interiéru, široké palety nabízených motorů, kvalitního zpracování i zajímavých technických finesů, visí proklatě nízko. Je tomu již opravdu dlouho, co jsme toto tvrzení napsali, ale pokud vybíráte kombi střední třídy, určitě autosalon Opelu nevynechejte. Od 1.10.2010 navíc dostanete na Insignii 60 tisíc korun slevu a šest let záruky zdarma.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní technické údaje + vybrané modely od konkurenčních značek

  Opel Insignia 2,0 CDTI  ecoFLEX Citroen C5 2,0 HDI  Tourer Škoda Superb 2,0 TDI Combi Ford Mondeo 2,2 Duratorq Kombi
Typ motoru: Přeplňovaný vznětový Přeplňovaný vznětový Přeplňovaný vznětový Přeplňovaný vznětový
Objem motoru (ccm): 1956 1997 1968 2179
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4 4 / 4 4 / 4
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 4000 120 / 3750 125 / 4200 128 / 3500
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 - 2500 340 / 2000 350 / 1750 - 2500 400 / 1750
Maximální rychlost (km/h): 218 210 217 218
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9,5 9,3 9,1  8,9
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:  7,7 / 4,7 / 5,8 8,8 / 5,2 / 6,5 8 / 5,3 / 6,3 8,4 / 4,9 / 6,2
Velikost zav. prostoru (l): 540 505 633 542
Objem nádrže (l): 70 70 60 70
Pohotovostní hmotnost: (kg): 1674 1695 1654 1668
Nosnost (kg):  520 631 638 607
Základní cena (kč): 593 200 (Tourer 1,6 Twinport ECOTEC) 549 900 (1,6 HDI) 594 900 (1,4 TSI) 571 990 (1,6 Duratec)
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):  750 200  729 900 796 900 806 890

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.