ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Golfu vstříc - Opel Astra 1.7 CDTi (TEST)

Nový Opel Astra je zástupcem nižší střední třídy, nabízí ale celkem širokou paletu volitelné výbavy a to jak pro komfort řidiče, tak pro zdokonalení jízdních vlastností. Bude se díky tomu moci postavit i tak oblíbeným vozům jako je například VW Golf nebo Ford Focus?

 

Automobilka Opel vždy patřila, převážně na náročném německém trhu, k největším konkurentům značky Volkswagen. Snaha Opelu přilákat zákazníky do svých showroomů se naneštěstí setkávala s čím dál menším úspěchem.

 

Nepomáhaly ani slevy, ba dokonce ani akce, kdy Opel otevíral svoje autosalony na 24 hodin denně. Hlavním problémem byl fakt, že automobilka začala ztrácet na etalony třídy natolik, že si to uvědomovali i zákazníci a Opel spadl do temných vod přehlížených automobilek.

Vše se mělo změnit v roce 2009, kdy na trh přisel Opel Insignia. Automobil střední třídy, který měl ambiciózní plán sesadit z trůnu dlouholetého krále Volkswagen Passat. A co se nestalo. Trůn se sice jen zatřásl, ale i to byl pro Opel obrovský úspěch. Veřejnost, a co je hlavní i většina novinářů, přijala Insignii s potleskem a ocenila její velmi povedený design, kvalitní zpracování interiéru (až na tolik probírané vrzání středového tunelu) a relativně širokou nabídku pohonných jednotek.

Po tomto úspěšném debutu Insignie začala veřejnost znovu vkládat naděje do rukou Opelu a s přibývajícími špionážními snímky začala netrpělivě očekávat novou Astru, hlavního konkurenta pro Volkswagen Golf.

 

Do našeho redakčního testu se konečně tento očekávaný přírůstek dostal a to rovnou v nejvyšší výbavě Cosmo  s motorem 1,7CTDi, který si jistě svým poměrem ceny/ výkonu získá srdce většiny milovníků nafty a spořílků.

Jedná se o klasický 5dv. hatchback nižší střední třídy. Už v první chvíli, kdy jsme měli možnost vidět novou Astru naživo, bylo  jasné,  že  tohle auto se opravdu povedlo. V tomto ohledu vítězí Astra nad Golfem na  plné  čáře.  Komu  se design nelíbí,  musí  být  opravdu  zapřisáhlý  puritán,  či  apatický jedinec. Ostře řezané rysy Astry hrají jasně na sportovní notu, zároveň se však povedlo designérům zachovat velice harmonicky a elegantně působící celek. Bravo. Přední, až agresivně  tvarované části vozu, vévodí masivní gril s chromovou lištou a velkým znakem automobilky.

Jakoby Opel sebejistě naznačoval „jsem zpět ve formě, jen se na mě podívej“.  Sportovní vzhled doplňují efektně vypadající přední lampy, kterým nechybí v kombinaci s xenonovými výbojkami tolik módní denní svícení sestavené z řady LED diod. Velmi potěší fakt, že zadní část vozu nezaostává za přední a působí neméně dynamickým dojmem. Masivní zadní nárazník, velké zadní světlomety a úzké zadní okno vytváří při pohledu na zadní část dojem sportovního kupé. Rozměry patří Astra k největším ve třídě. Na délku měří 4419 mm, výšku 1510 mm a šířku 1814 mm, například oproti VW Golf je Astra delší o 22cm.

Po usednutí za volant nové Astry je ihned zřejmá příbuznost s větší sestrou Insignií. Vše působí velmi kvalitním a pohledným dojmem. Materiály v interiéru snesou i ty nejpřísnější kritiky. Nikde nic nevrže, tlačítka mají správný odpor a dveře se zavřou s tím správných „žuchnutím“, které evokuje dojem luxusu. Palubní deska je tvořena z měkčených materiálů, slícování jednotlivých plastů je příkladné. Samotná kaplička přístrojů lahodí oku. Je řešená formou tubusů, ve kterých najdeme rychloměr, otáčkoměr, ukazatel stavu paliva a teploty motoru. Vše s jemnou grafikou a příjemným bílým posvícením.  Mezi tubusy nalezneme klasický multifunkční display palubního počítače, zobrazující základní údaje. Přístrojová deska působí svěže a sportovně.  

Golf  jde v  tomto  ohledu  svojí  vlastní,  nenapadnutelnou  cestou „jednoduché a účelné krásy“, ale pokud bychom měli dojem z  interiéru  porovnat  s  dalším přímým  konkurentem  v  podobě  Fordu Focus, je Astra o třídu výš. Bohužel žádný strom neroste  do  nebe, a tak je tomu i u Astry. Stačí se jen  podívat  na  středový  panel. Ne, že by vypadal špatně, nebo by na  něm  něco  chybělo,  spíše naopak.  Je docela nepřehledný.

Obzvláště v době, kdy se s přibývající elektronikou v autě, a tudíž rostoucími nároky na obsluhu a ergonomii, snaží automobilky řešit ovládání komfortních prvků velmi jednoduše, mne toto řešení stylem „co funkce, to tlačítko“ překvapila.

 

Největší problém nastane ve chvíli, kdy budete potřebovat najít nějaké tlačítko, a co teprve za jízdy. Pokud to vůbec půjde, tak se k intuitivnímu ovládání přiblížíte nejdříve za měsíc užívání.  Je to velká škoda, neboť technické finesy jsou jednou z předností nové Astry.

Na auto nižší střední třídy vyniká  (příplatkovými)  položkami výbavy, které u konkurence v nabídce mnohdy nenajdeme, jako například regulovatelná  tuhost  podvozku  ve  třech režimech (Flex Ride), elektrická  parkovací  brzda,  audiosystém Infinity atp. Prostornost nové  Astry  se  dá  označit  jako dostačující.  Pokud  budete jezdit pouze vpředu, nebude vám nic chybět. Máte k dispozici fantastická sedadla, která poskytují velmi dobré boční vedení i příjemnou tuhost.

Na zadních sedadlech se však karta obrací. Oproti kratšímu Golfu ztrácí Astra výrazných 10cm pro kolena a 180cm vysoký jedinec začne za stejně vysokým řidičem trpět pocitem klaustrofobie. Prostorem nad hlavou by sotva propadl poštovní pohled (se známkou určitě ne).

Objem kufru zůstal nachlup stejný jako u minulé generace, tedy 370litrů, což je pro informaci největší ze segmentu hatchbacků nižší střední třídy. Jeho přístupnost a nakládací otvor jsou sice negativně ovlivněny designem zádi, ale pokud se nerozhodnete převážet babiččiny skříně, vadit vám to nebude.

Pod kapotou testované Astry bilo, tedy spíše klapalo, vznětové čtyřválcové srdce o objemu 1,7 litru s  maximálním  výkonem  92 kW  při  4000 ot/min  přenášený  na  přední   kola   pomocí  manuální šestistupňové převodovky. I když se jedná o relativně nový motor s technologií common rail druhé generace, kultivovaností připomínal spíše čerstvého absolventa kuřáckého  maratónu  a  za  dnešní špičkou v podobě maloobjemových dieselů z koncernu PSA či VW značně zaostává.

Jemnost       chodu     CDTíčka zkrátka není jeho silná stránka. Po prohřátí se situace nepatrně zlepší, ale pochvalu si jeho zvuk (a to i hluk pronikající do interiéru) určitě nezaslouží. 

 

Výkonem 92 kW ovšem přebíjí veškerou konkurenci a je patrné, že s vozem vážícím lehce přes 1,5 tuny nebude mít těžkou práci. Bohužel je maximální točivý moment 280 Nm k dispozici až od 2300 ot/min. Samotná jízda s autem jen  potvrzuje teorii o průběhu točivého momentu a předpokládaném turboefektu.

Do  2000 ot/min  motor  příliš  nazatahuje  a  teprve  po  překročení   této   hranice   začnete   věřit tabulkovým parametrům. Co si budeme povídat,  tyto  charakteristiky  se  dnes  již  nenosí  a je jen s podivem, že motoráři  od  Opelu  mají klidné spaní. Na  konec  jsme  si  ale nechali jedno výrazné pozitivum. A tím je, jak jistě čekáte, spotřeba. Opel udává kombinovanou spotřebu 4,7 litru nafty na každých 100 kilometrů, což není hodnota z říše snů.

Pokud   se   nebudete  omezovat a nebudete výrazně překračovat rychlostní limity, není problém jezdit v kombinovaném cyklu za 6 litrů. Pokud se budete jen trochu snažit, dostanete se i k 5 litrům. Na podvozek nové Astry se bude jistě snášet samá chvála.

 

Je totiž velmi dobře utlumen, dokáže výborně filtrovat nerovnosti a zároveň vám dopřeje jistotu v zatáčkách. Pokud si ještě k tomuto velmi slušnému základu připlatíte (nemalých) 40tisíc korun za plynulou regulaci tlumičů Flex Ride, nebudete litovat.

Kupodivu  se  nejedná  jen  o  další  2  zbytečná tlačítka na přístrojové desce (nastavitelnost je ve 2 režimech – Comfort a Sport), ale je to jeden z  mála  systémů tohoto druhu, který opravdu funguje, a  jeho  změny jsou  vnímatelné. Třešničkou na dortu je pak režim Sport,  kdy  se  výrazně  zrychlí odezva na plyn, přituhne posilovač řízení  a  změní  se  bílé  posvícení přístrojové desky na bojovné červené. 

Pravým    opakem   je    režim Comfort, kdy je jízda příjemně plavná  a  filtrování  nerovností velmi   dobré  i   když  byla  na testovaném      autě     použita osmnáctipalcových kol.   Řízení je i přes použití  elektronického posilovače     řízení    příjemně komunikativní       a         není přeposilované.

Opel   Astra    v     testovaném provedení nás určitě nezklamal. Jedná se o  kvalitně  postavený vůz  s  velmi  líbivým designem, který svými kvalitami dokazuje, že je Opel zpátky ve hře.

I když můžeme s jistotou říci, že VW Golf na pomyslném trůnu sedí dál a Ford Focus je pořád o něco větší zábava řídit, rozhodně bychom koupi  nové  Astry  nikomu  nevymlouvali, ba naopak. Otázkou nakonec zůstává cena, která se usadila sebevědomě vysoko.

Ve srovnatelných  výbavách  se vznětovým  agregátem je  Opel Astra o 6 tisíc korun dražší  než VW  Golf   a   zhruba  o  20tisíc korun levnější než  Ford  Focus. Nutno podotknout, že  se jedná o  ceny  bez  uplatnění  akčních nabídek, kterých je jako hub po dešti   a   mohou    cenu   snížit o desítky tisíc korun.

 

 

 

 

 

Tým AUTOiNDEX.cz

 

 

 

Základní technické údaje + vybrané modely od konkurenčních značek

 

 

 

Opel Astra

Volkswagen Golf

Ford Focus

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1686

1598

1560

Válce / ventily:

4/4

4/4

4/4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

92 / 4000

77 / 4400

80 / 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

280 / 2300

250 / 1500 - 4500

240 / 1750

Maximální rychlost (km/h):

195

189

190

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

11,5

11,3

11,6

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

5.7 / 4.1 / 4.7

5.7 / 3.9 / 4.5

5.6 / 4.1 / 4.6

Velikost zav. prostoru (l):

370

305

   365

Objem nádrže (l):

56

55

55

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1515

1314

1285

Nosnost (kg):

550

556

480

Základní cena (kč):

371 900

368 400

390 190

Cena s testovaným motorem (kč):

544 000

538 200

565 190

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.