ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Lexus IS-F – doping ve znamení LSD (TEST)

Modelový rok 2010 přinesl ostrému Lexusu IS-F několik úprav. Nejcennější novinkou je bezesporu samosvorný diferenciál LSD (Limited Slip Differencial), který maže hlavní nevýhodu IS-F na poli sportovních sedanů.

Už předchozí provedení Lexusu IS-F bylo sice vybavené důmyslnou elektronikou hlídající jízdní   vlastnosti    vozu   v  čele    s  integrovaným řízením  jízdní     dynamiky        vozidla       (VDIM)  a elektronickým diferenciálem, ale dokonale nahradit mechanickou „špéru“ se japonským konstruktérům nepodařilo.

 

 

Ještě, že byli volající zákazníci vyslyšeni    a   pro   modelový rok 2010 vyjelo IS-F s  plnohodnotným samosvorným diferenciálem na zadní nápravě.

Přestože modelová řada IS dostala letos řadu kosmetických úprav včetně nového  paketu  F-Sport, u testovaného černého vozu s kouzelným písmenem F na zádi nás především zajímaly změny, které přímo souvisejí s požitkem ze sportovní jízdy za volantem. Shrňme tedy jen, že Lexus IS-F stále zůstává neuvěřitelně přitažlivým supersedanem s velmi dynamickou siluetou karosérie.

Velký podíl na tom mají skvěle vypadající kované ráfky o rozměru devatenáct palců stejně, jako nad sebou umístěné dvojice koncovek výfuků vzadu. Co se kol týká, Lexus nově zařadil tmavé ráfky z  lehkých slitin v pětipaprskovém síťovém designu, které zákazník dostane spolu s novým dvoubarevným koženým čalouněním. Právě to se nám v testovaném provedení velice zamlouvalo. Jedná se o kombinaci světlé a černé kůže, perfektně kontrastující s černým lakem zkoušeného modelu. V nabídce pochopitelně stále zůstává i varianta sedadel výhradně v černé kůži. 

Ale pojďme rychle rovnou na silnici, respektive přímo na okruh. Lexus slibuje lepší trakci při výjezdu ze  zatáčky a pro fajnšmekry  také  plynulejší  ovládání  auta v táhlých driftech, to vše díky novému mechanickému  samosvoru.  Testovací   jezdci  automobilky  dokázali  s  novým  IS-F  zajet  o  dvě sekundy  lepší  čas  na  jedno  kolo  na  uznávaném  závodním  okruhu  Fuji Speedway, jehož první písmeno nese Lexus IS-F ve svém označení, než s předchozím modelem.

Po krátkém svezení v běžném provozu opět chválíme neuvěřitelnou kultivovanost vidlicového osmiválce 5,0 l s nejvyšším výkonem 311 kW při 6600 ot/min a největším točivým momentem 505 N.m při 5200 ot/min.

Tyto parametry motoru zůstaly zachovány i pro rok 2010, nepotvrzené informace hovoří pouze o drobném přednastavení mapy řídící jednotky. Výkonem Lexus IS-F dokonce o pár koní převyšuje rivala M3 z mnichovské stáje BMW. 

Při  normálním  jízdním  režimu  odřazuje  osmistupňový automat  SDS (Sport Direkt Shift) rychlosti jednu za druhou, bez jakéhokoli vytáčení benzinového motoru s přímým vstřikováním a proměnným časováním ventilů VVT-iE. Zvuk osmiválce se tudíž minimálně přenáší do kabiny a  cestovní komfort zůstává na vysoké úrovni a to i ve vysokých rychlostech. Řazení navíc probíhá sametově hladce bez jakéhokoliv trhání, na  nerovnostech je znát snad  jen  tvrdší  podvozek  díky  devatenáctipalcovým kolům.

Na uzavřené trati nebo oblíbené kvalitní silnici plné zatáček lexus přímo vybízí k aktivaci režimu Sport pomocí tlačítka vpravo pod volantem. Elektronika okamžitě upraví podvozek, nastaví komunikativnější režim řízení, zvýrazní reakci na sešlápnutí plynového pedálu a změní charakter převodovky.

 

 

Abyste si jízdu vychutnali opravdu naplno doporučujeme manuální řazení rychlostních stupňů pomocí pádel pevně spojených s volantem.

Po razantním sešlápnutí plynu katapultuje  Lexus  IS-F  posádku  na 100 km/h za 4,8 s a pokud řidič podrží pedál plynu ještě o něco déle, ručička tachometru se zastaví  na 270 km/h. O papírové údaje ale ani tak nejde, IS-F totiž dokáže chytnout za srdce jednak zvukem svého pětilitrového  osmiválce a v neposlední řadě také skvěle vyladěnou převodovkou. Kolem 3500 ot/min totiž osmiválec  začíná nabírat vzduch rozměrnějším sacím otvorem, což doprovází lahodné burácení.

Zrychlení je pochopitelně úchvatné a lexus dokáže zatlačit posádku do sedadel i v rychlostech přesahujících 200 km/h. Za jednu ze silných zbraní Lexusu IS-F považujeme zmiňovanou převodovku.

 

Ze sametově řadícího automatu se stisknutím jednoho tlačítka stává převodové ústrojí, které v manuálním režimu dokáže při podřazování automaticky přidávat meziplyny pro rychlejší synchronizaci. Zařazení vyššího převodového stupně navíc trvá pouze desetinu sekundy. 

Režim  Sport  systému  jízdní  stability  VDIM umožňuje mírné vybočení zádě pro co možná nejvyšší míru trakce při výjezdu ze zatáčky. Avizovaný samosvorný diferenciál výrazně pomáhá s přilnavostí zejména  v  pomalých  zatáčkách, kdy dokáže  přenášet  na  vnější  kolo  více  síly,  než  tomu bylo u předchozího provedení.

Při úplné deaktivaci  stabilizace VDIM   lze   zatáčky   projíždět plynulým  driftem,  při  kterém je auto stále dobře ovladatelné pomocí plynu a volantu.  Právě při  tomto  způsobu  jízdy  nám subjektivně  přišlo  nové   IS-F výrazně lepší oproti  minulému modelu.

Pochvalu   si   zaslouží    brzdy Brembo,    které   jsou  i  přes relativně vysokou pohotovostní hmotnost   sedanu    1700   kg prostě    k   neutahání.   Lexus skvěle     zpomaluje     i     při opakovaném           razantním brzdění  a  Bremba  jsou navíc dobře dávkovatelné.

Přestože spotřeba paliva není u automobilu této kategorie příliš důležitá, bezesporu svědčí  o kvalitě motor managementu výrobce. S Lexusem IS-F se dá mimo  město  jezdit  za  8,5 l/100 km,  což  je s  ohledem  na  jeho  výkon  a  objem překvapivě nízká hodnota.  Pokud  se  občas  necháte  unést úchvatným   zátahem   osmiválce,   počítejte  s   kombinovanou  spotřebou  kolem  11,5 l/100 km.   Ve městě nebo při sportovní jízdě si IS-F pochopitelně řekne o pár litrů více.

Lexus  IS-F   je  v  normálním režimu jedním z  nejkomfortnějších vozů segmentu vysoce výkonných sedanů a zároveň je díky mechanickému samosvornému diferenciálu daleko blíže řidičům milujícím zatáčky, než pouhým fandům „muscle cars“. Možná, že IS-F není tak komunikativní jako zmiňované BMW M3, jeho motor ale zní lépe a karosérie zajistí image jedinečnosti, kamkoliv se s ním jeho majitel podívá. 

    

 

Tým AUTOiNDEX.cz

 

  

 ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Lexus IS-F

Motor

Zážehový vidlicový osmiválec o zdvihovém objemu 4969 ccm. Nejvyšší výkon 311 kW při 6600 ot/min. Největší točivý moment 505 N.m při 5200 ot/min. 

Převodové ústrojí

Pohon zadní nápravy, mechanický samosvorný diferenciál Torsen. Osmistupňová samočinná převodovka SDS.

Podvozek

Dvojité lichoběžníkové zavěšení předních kol, víceprvková náprava vzadu.  

Karoserie

Samonosná čtyřdveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 270 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 16,8 / 8,3 / 11,4 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2730 mm. Celkové vnější rozměry 4660/1815/1415 mm. Palivová nádrž 64 l.

Cena

1 834 000 Kč

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.