ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

 Mazda 3 2.0 Sport - anděl s ďáblem v těle (TEST)

 

        Dravý sportovní vzhled, výkonné pohonné jednotky a prostorný interiér - to jsou charakteristické rysy nové Mazdy 3, která si v loňském roce odbyla svou premiéru. Automobil dokonale zapadá do stylu Zoom Zoom oslovující především zákazníky s aktivním životním stylem.  

   

        Podle vyjádření představitelů automobilky se jedná o vůz nové koncepce, konstrukční kvality a výkonu v segmentu, jenž byl tradičně zaměřen na funkčnost a objem prodeje. Již na první pohled je zřejmé, že avizovaná Mazda nabízí svým příznivcům skutečně originální design, který se značně liší od někdy až příliš konzervativního ztvárnění ostatních konkurenčních značek. Klenuté nárazníky, agresivní světlomety, maska chladiče a trojúhelníková zadní okénka zjevně navazují na linii oblíbených modelů Mazda 2 a Mazda 6.

 

    Vůz se nabízí ve dvou variantách – hatchback a sedan. Interiér poskytuje u obou modelů dostatek místa všem pasažérům na předních i zadních sedadlech. Osoby vyššího vzrůstu ocení solidní míru prostoru nejen pro nohy (vpředu/vzadu 1065/922 mm), ale také v oblasti hlavy (vpředu/vzadu 994/976 mm). Flexibilní zavazadlový prostor testovaného provedení sedan má objem 419 litrů.  Líbilo se nám velké množství různých odkládacích prostor. Schránku spolujezdce doplňuje úložné místo s dvojitým dnem ve středové konzole. Vrchní část schránky obsahuje dva držáky na nápoje.   

      Výrobce  potvrdil  vysokou  kvalitu  použitého  plastu  v  interiéru,  ze  kterého  se během  jízdy neozývaly žádné rušivé zvuky. Všechny ovládací prvky jsou dobře dosažitelné, přehledně a logicky uspořádané a jejich obsluha za jízdy zbytečně neodvádí pozornost řidiče.     

      Efektně  působí  sportovní  ztvárnění ukazatelů jízdních údajů, které jsou hluboko zapuštěné do přístrojové desky. Spolujezdec tak nemá přehled o aktuální rychlosti automobilu, což může některým řidičům vyhovovat. Sportovně střižený tříramenný volant padne dobře do ruky a spolu s nepřehlédnutelnou robustní přístrojovou deskou se stává hlavní dominantou interiéru. Standardní sedadla mají dobré boční vedení, pohodlí zajišťují dlouhé sedáky a opěradla. V provedení Sport bychom však přeci jen očekávali sedadla s výraznějším sportovním charakterem. Kvalitní audiosouprava s modulem MP3 přehrávače je zárukou příjemné jízdní pohody.

        Atmosférický zážehový „dvoulitr“ s proměnným časováním zdvihu ventilů má kultivovaný chod a zásluhou důmyslného odhlučnění interiéru neruší cestující. Při vysokých otáčkách pohonná jednotka propůjčuje automobilu nádherný sportovní zvuk, který přivítají především vyznavači dynamické jízdy.      

 

       Hodnotu největšího výkonu 110 kW při 6000/min. lze v dané kategorii považovat za nadprůměrnou. Maximální točivý moment 187 Nm při 4500/min. již dopředu prozrazuje jízdní charakter vozu. V nízkých otáčkách nelze od  motoru mnoho očekávat, první známky probuzení nastávají kolem 2600/min. Opravdové zážitky začínají až po překročení hranice 4000/min., kdy Mazda prudce vyráží v před a pouze zdravý rozum nutí řidiče zvolnit tempo. Omezovač otáček zasahuje až při úctyhodných 7500/min. Příjemným překvapením byla dosažená spotřeba, jejíž průměrná hodnota v průběhu testu činila příznivých 8,5 l/100 km.

         Při častém využívání výkonového potencionálu motoru spotřebovala „trojka“ kolem 10,5 l/100 km, hodnota spotřeby při jízdě s lehkou nohou se pohybovala na hranici příznivých sedmi litrů. Podvozek Mazdy patří ve své třídě mezi absolutní špičku.       

         Součástí    sportovního   paketu   testovaného   sedanu   byla sedmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 205/50 R17, která vozu propůjčují  stabilní chování nejen v rychle projížděných zatáčkách. Posilovač řízení dobře zprostředkovává kontakt se silnicí. Výbava Sport neobsahuje mimo již zmiňovaných kol žádné další komponenty, které by měnily charakter standardního podvozku. U sportovního provedení bychom přeci jenom preferovali tvrdší nastavení, které by ještě více eliminovalo naklánění automobilu v zatáčkách. Musíme ale konstatovat, že i sériové tlumiče jsou spíše tvrdšího rázu, což je v souladu se současnými trendy právě v tomto segmentu. Při přejezdu příčných nerovností nejsou cestující obtěžováni nepříjemnými vibracemi ani hlukem. Schopnost absorbovat nerovnosti je zejména v ulicích našich měst skutečně cennou vlastností. O bezpečnost se stará kromě již standardního ABS také rozdělovač brzdného účinku EBD. Sortiment nabídky bezpečnostních prvků rozšiřuje stabilizační systém DCS a protikluzový systém TCS.     

     Až  šest airbagů chrání  cestující při případné kolizi, při níž se  ještě navíc automaticky  sklopí  pedály a  zasune  sloupek řízení.   Pasivní   bezpečnost   testovaného   modelu  zvyšují xenonové světlomety,  které opět potvrdily svojí účinnost a je dobře, že se  začínají  objevovat i v automobilech nižších tříd.

 

                                                         Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Mazda 3 2.0 SDN Sport GT
Motor
Zážehový řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 1999 ccm. Kompresní poměr 10,8:1. Největší výkon 110 kW při 6000/min. Největší točivý moment 187 Nm při 4500/min. 
Převodné ústrojí
Přední poháněná náprava. Pětisťupňová přímo řazená převodovka.
Podvozek
Zadní náprava typu multilink. Kotoučové brzdy s vnitřním chlazením na všech kolech. Pneumatiky Bridgestone Potenza 205/50 R17.
Karoserie
Samonosná, čtyřdveřová.
Provozní vlastnosti
Největší rychlost 208 km/h (naměřeno 215 km/h). Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 s. Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 11,5/6,3/8,2 l/100 km.
Rozměry a hmotnosti
Rozvor náprav 2640 mm. Rozchod kol vpředu/vzadu 1530/1515 mm. Celkové vnější rozměry 4490/1755/1465 cm. Palivová nádrž 55 l.
Základní cena sedanu s motorem 2.0 (Cena testovaného vozu)
629 900 Kč (672 630 Kč)
Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.