ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Subaru Impreza 2.5 WRX STi – brutální hothatch (TEST)

Králem ostrých hatchbacků současnosti by se dala nazvat poslední generace nejostřejší imprezy všech dob. Vyladěný motor na nejvyšší výkon 300 koní dokáže tuto bestii katapultovat z 0 na 100 km/h za 5,2 sekund.

 

Za 5,2 sekund jsem uháněl stokilometrovou rychlostí už mnohokrát. Stačí vzpomenout na nedávno testované klenoty počínaje sportovní legendou Porsche 911, přes supervýkonný sedan Lexus IS-F a konče mnichovským BMW 135i.

 

Impreza WRX STi je ale jiná a právě v jejím případě mnohonásobně platí, že podle „papírových“ předpokladů skutečný charakter vozu poznat nelze. Způsob jakým dokáže  impreza  přenášet   výkon   na  silnici je bez nadsázky jedinečný. Už předchozí generace vybavená aktivním mezinápravovým diferenciálem nabízela řidiči skvělou jízdní zábavu s absencí větší míry nedotáčivosti na suchém povrchu, která byla vlastní spíše starším modelům.

 

 Současná novinka k tomu všemu navíc přidává pár desítek koní navíc a karosérii typu hatchback. Ano čtete správě, ani nekompromisní špičkový model WRX STi pochopitelně nebyl radikálnímu rozhodnutí automobilky o ukončení výroby karosérie typu sedan ušetřen. Efektně působí protažené blatníky, přední i zadní sportovní nárazník, robustní spoiler nad zadním oknem pátých dveří stejně jako nezaměnitelný „nasávač“ vzduchu na přední kapotě.

 

 To vše v kombinaci s charakteristickou modrou barvou karosérie, stříbrnými osmnáctipalcovými koly a čtveřicí koncovek výfuků dává navenek každému najevo, s kým že má tu čest.

 

 

Osobně hodnotíme proměnu sedanu v hatchback spíše pozitivně a přestože jsou nářky některých nadšenců hovořících o jakési „ztrátě identity“ pochopitelné, je třeba zdůraznit čistý vzhled současného hatchbacku a v neposlední řadě podtrhnout jeho lepší ovladatelnost.

 

Motor  byl  totiž  uložen  o  22 mm  a  středový  diferenciál  o  10 mm  níže v porovnání s  předchozí generací.  Rozchod  kol  se  zvětšil  o  45 mm  vpředu  a  40 mm vzadu. S imprezou jsme  jezdili po různých  druzích  asfaltu  a šotoliny, na suchu  i  mokru.  Velmi  často  jsme  pochopitelně  využívali kouzelný ovladač SI-DRIVE  na  středové konzole, který imprezu jedním pohybem dokáže proměnit v nebezpečnou zbraň (režim Sport Sharp).

 

Systém přednastaví řídící jednotku tak, že se reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu zkrátí a výkon zvýší na maximálních 221 kW. Protikladem je režim Inteligent, jenž dokáže ze subaru udělat poslušného beránka s jízdou maximálně komfortní a pohodlnou.

Díky tomu konečně lze s „STi“ jezdit i pod 10 l na 100 km! Za určitý kompromis mezi módy Sport Sharp a Inteligent považujeme režim Sport. Tímto ale možnosti nastavení vozu nekončí. Ještě je tu zmiňovaný aktivní mezinápravový diferenciál DCCD (Driver’s Control Centre Differential).

 

Řidič má tak možnost ovládat míru jeho svornosti s využitím několika ovladačů umístěných rovněž na  středové  konzole.  K  dispozici  je  šest  stupňů  manuálního  nastavení  a  automatický  režim s možností přesunu větší míry točivého momentu na přední nebo zadní nápravu. Křivka největšího točivého momentu 407 N.m vrcholí při 4000 ot/min., největšího výkonu 221 kW motor dosahuje při 6000 ot/min.

 

Tyto hodnoty představují skvělý základ pro opravdu rychlou jízdu se „zakousnutými“ všemi čtyřmi koly do šotoliny nebo asfaltu. Právě na posledně zmiňovaném povrchu umí impreza vykroužit každou zatáčku u sériových vozů nevídaným způsobem.

 

 

Stačí nastavit ovladač mezinápravového diferenciálu do manuálního módu a poslat více síly na zadní kola a zároveň deaktivovat protiskluzový a stabilizační systém delším přidržením příslušného tlačítka vlevo od volantu (novinka).

 

Teď  už  jen  stačí přitáhnout si volant co nejblíže k tělu, utáhnout bezpečnostní pás a vyrazit na trať. Subaru  pak  projíždí  zatáčky  podobným způsobem jako například rallycrossové speciály. Impreza totiž jede v permanentním  lehkém  smyku  zadní  nápravy  a  je  tak  stále  v  optimálním úhlu vůči příslušné  zatáčce. 

 

 Řidič  navíc  nemusí  tolik zatáček pouze  koriguje  případné  změny  charakteru zatáčky volantem.  Jiná je situace na šotolině případně blátivém či mokrém povrchu, kde se naopak vyplatí   jezdit  s  točivým  momentem  v  neutrální   poloze  příp.  větší  porcí  na   přední   nápravě  a eliminovat tak větší tendenci k přetáčivosti.

 

 

I na povrchu se sníženou adhezí impreza výborně drží stopu daleko za očekáváním běžného smrtelníka. Při sešlápnutí plynového pedálu navíc umí jako bonus vykroužit nádherný dlouhý drift typický pro čtyřkolky.

 

 

Oproti předchozí generaci není podvozek tak tvrdý a auto se o něco více naklání. Naštěstí to nemá prakticky žádný vliv na průjezdovou rychlost v zatáčce, výhodou naopak zůstává možnost snadnějšího rozhoupání vozu před nájezdem do ní. Na rozbité silnici pochopitelně poskytuje větší míru komfortu, pokud vůbec o nějakém u předchozí generace lze hovořit. Posilovač brzd by mohl být o něco účinnější, k samotným brzdám však výhradu nemáme a s jejich vadnutím jsme se také nesetkali.

Subaru  Impreza  WRX  STi  se  nabízí  ve  dvou  stupních výbavy. Oproti námi testované „základní“ výbavě je varianta Top osazena sportovními sedadly renomované společnosti Recaro.

Nechybí  ani  bezklíčový přístup, startovací tlačítko,  navigace  s   DVD  přehrávačem, bluetooth,  tónovaná  skla,  mlhovky  nebo kovaná  kola  BBS.  Otázkou zůstává jestli není škoda zvyšovat si zbytečně hmotnost sportovního vozu o tyto doplňky…

Zapomenout zmínit nesmíme ani praktické aspekty     vozu.    Zavazadlový    prostor poskytuje   objem   301   litrů,   na  zadní sedadla   se   pohodlně   vejde  průměrně vzrostlí           cestující.         Vystupování a nastupování   je   hračkou  díky  zadním dveřím s širokým úhlem otevírání.

Výhradu  máme  snad jen proti použití stále tvrdších plastů na přístrojové desce. Naopak podsvícení třech  kouzelných  písmen  STi   na  středové  konzole  vypadá  zejména  v  noci  opravdu  efektně. Třísetkoňová Impreza WRX STi  se  v  současnosti prodává za 1.148.000,- Kč, což je dokonce méně než tomu bylo v případě předchozího modelu.  

Přestože je nutné dále kalkulovat s relativně vysokými provozními náklady spojenými s častou výměnou spojky, pneumatik, brzdových komponentů apod., stále vychází tento civilní speciál daleko levněji než mnohonásobně dražší supersporty. A věřte, že jim na našich silnicích není takový problém s novým „estéíčkem“ dokonce i ujet.…  

 

 

 

 

Tým AUTOiNDEX.cz

 

 

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Subaru Impreza 2.5 WRX STi

Motor

Přeplňovaný zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 2457 ccm. Nejvyšší výkon 221 kW při 6000/min. Největší točivý moment 407 N.m při 4000/min. 

Převodové ústrojí

Pohon všech kol se třemi diferenciály. Šestistupňová mechanická převodovka.

Podvozek

Nezávislé zavěšení předních kol McPherson. Víceprvkové nezávislé zavěšení kol vzadu.  

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 13,8 / 8,2 / 10,3 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2625 mm. Celkové vnější rozměry 4415/1795/1475 mm. Palivová nádrž 60 l.

Základní cena

1 148 000 Kč

 

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.